• 1912
  • 513 مرتبه
پمپ کشاورزی و انواع آن

پمپ کشاورزی و انواع آن

دوشنبه 08 آبان 1402

کشاورزی یکی از مهم‌ترین صنایعی است که به طور مستقیم با آب در ارتباط است. منابع آب مورد استفاده برای آبیاری زمین‌های کشاورزی می‌تواند از آب‌های سطحی، رودخانه‌ها، چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌ها و یا منابع زیرزمینی تامین شود. موضوع مهم اینجاست که برای انتقال آب از این منابع به زمین‌های کشاورزی به پمپ نیاز است. پمپ آب مورد استفاده در صنعت کشاورزی که به پمپ کشاورزی شناخته می‌شود، قابلیت ایجاد هد و دبی بیشتری نسبت به سایر پمپ‌های معمولی دارد. از انواع پمپ‌های رایج در کشاورزی می‌توانیم به پمپ سانتریفیوژ، پمپ شناور، پمپ کفکش، موتور پمپ کشاورزی و بوستر پمپ اشاره کرد که هر یک با توجه به نیاز، نوع منبع آب، متراژ زمین انتخاب و استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید یک پمپ مناسب برای امور کشاورزی خریداری کنید، اما با ویژگی‌ها و انواع آن‌ها آشنایی ندارید، در ادامه مقاله همراه ما باشید تا درباره انواع پمپ کشاورزی و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها صحبت کنیم. برای خرید پمپ آب کشاورزی با کارشناسان ما در تماس باشید.

انواع پمپ کشاورزی

پمپ کشاورزی جزء قوی‌ترین پمپ‌های آب محسوب می‌شود، چراکه باید آب را در مسافت طولانی منتقل کند؛ بنابراین مهم است که شما انواع پمپ کشاورزی را بشناسید تا بتوانید بهترین گزینه را برای نیاز خود انتخاب کنید. پمپ‌های کشاورزی در دو نوع کلی گریز از مرکز و موتور پمپ تولید می‌شوند که اکثر آن‌ها مانند پمپ شناور، کف کش، طبقاتی و فشار قوی از نوع گریز از مرکز هستند. موتور پمپ بنزینی و دیزلی نیز باتوجه به شرایط خاص و نبود دسترسی به برق در زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما انواع پمپ کشاورزی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:
  • پمپ کشاورزی سانتریفیوژ
  • پمپ کشاورزی شناور چاهی
  • پمپ کفکش کشاورزی
  • پمپ کشاورزی طبقاتی
  • موتور پمپ کشاورزی
  • پمپ فشار قوی کشاورزی

انواع پمپ کشاورزی

پمپ کشاورزی سانتریفیوژ

یکی از پرکاربردترین و پراستفاده‌ترین پمپ‌های کشاورزی، پمپ‌های سانتریفیوژ هستند؛ پمپ‌های سانتریفیوژ عنوان کلی برای پمپ‌های کشاورزی است که برخی از آن‌ها برای آب‌های سطحی و  زیرزمینی کم عمق و برخی برای چاه‌ها و آب‌های زیرزمینی عمیق استفاده می‌شوند. از جمله پمپ‌های سانتریفیوژ معمولی که در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پمپ سانتریفیوژ لئو سری XST است. این پمپ با بدنه چدنی در کشاورزی و سیستم‌های آبیاری تحت فشار گلخانه‌ها کاربرد دارد. پمپ سانتریفیوژ لئو سری XZS نیز با بدنه‌ای از استیل ۳۰۴ در پمپاژ آب به زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در پمپ‌های سانتریفیوژ کشاورزی از پروانه سانتریفیوژ به عنوان عاملی برای به جریان افتادن آب استفاده می‌شود؛ به این صورت که با ورود آب به قسمت مکش پمپ و چشمی پروانه، زمانی که نیروی الکتروموتور به شفت و سپس پروانه منتقل می‌شود. حرکت چرخشی پروانه باعث اعمال نیروی گریز از مرکز به سیال شده و انرژی سرعتی به انرژی فشاری تبدیل می‌شود و در نهایت با تداوم چرخش پروانه، سیال با فشار از قسمت تخلیه به زمین‌های کشاورزی منتقل می‌شود.

پمپ سانتریفیوژ معمولی کشاورزی

پمپ شناور چاهی کشاورزی

پمپ شناور چاهی که یکی از انواع پمپ‌های سانتریفیوژ است، به‌صورت شناور یا مستغرق در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ کشاورزی شناور برای انتقال آب از چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق مناسب است؛ این پمپ‌ها به‌صورت سانتریفیوژ طبقاتی هستند و از چند مرحله پروانه تشکیل شده‌اند که باعث می‌شود پمپاژ آب چاه با فشار فشار بالا انجام شود. پمپ شناور در دو نوع تک فاز و سه فاز طراحی می‌شود که نوع تک فاز برای چاه‌های کم عمق‌تر و نوع سه فاز برای چاه‌های عمیق کارایی دارد.

پمپ شناور کشاورزی

پمپ کفکش کشاورزی

پمپ کف کش کشاورزی، عملکردی شبیه به پمپ سانتریفیوژ دارد. این نوع از پمپ های کشاورزی برای پمپاژ آب تمیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و زمانی که منبع آب زمین‌ها، آب جمع شده یک دریاچه و برکه باشد، یا هنگامی که از آب ذخیره شده در یک استخر برای آبیاری استفاده می‌شود، پمپ کف کش مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب است. نوعی دیگر از پمپ‌های کف کش که مدل مستغرق در آب هستند، برای پمپاژ آب داخل چاه‌ها استفاده می‌شوند. در مقاله پمپ ارتفاع بالا مناسب برای چاه های عمیق مدل های کفکش مناسب برای کاربرد کشاورزی معرفی شده اند.

پمپ کفکش کشاورزی

پمپ طبقاتی کشاورزی

یکی از انواع پمپ‌های سانتریفیوژ، پمپ طبقاتی کشاورزی است. این پمپ‌ها از چندین مرحله پروانه به صورت پشت سرهم بهره می‌برد؛ این ساختار پروانه‌ها باعث شده تا توانایی ایجاد هد و دبی بیشتری نسبت به سایر پمپ‌های سانتریفیوژ داشته باشد. پمپ‌های طبقاتی در دو نوع عمودی و افقی طراحی می‌شوند و هر یک از آن‌ها باتوجه به شرایط عملکردی می‌توانند استفاده خاص خود را داشته باشند. پمپ طبقاتی دربوستر پمپ آبرسانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که از مجموع چندین نوع پمپ طبقاتی به‌صورت موازی بر روی ساشی ساخته شده است و برای کاربردهای کشاورزی یا مساحت‌های زیاد می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

پمپ طبقاتی کشاورزی

موتورپمپ کشاورزی

موتور پمپ ترکیبی از موتور و پمپ است که موتور آن از سوخت‌های فسیلی مثل بنزین و دیزل تغذیه می‌کند. باتوجه به اینکه موتورپمپ کشاورزی بدون برق است و برای کار کردن به برق نیاز ندارد، برای شرایطی که دسترسی به برق جهت پمپاژ آب به زمین‌های کشاورزی وجود ندارد، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. موتورپمپ از نوع دیزلی نسبت به نوع بنزینی دارای سوخت ارزان‌تری است اما راندمان کمتر و وزن بیشتری دارد. در صورتی که تصمیم به خرید موتور پمپ کشاورزی دارید، خواندن مقاله بهترین موتور پمپ آب کشاورزی پیشنهاد می شود.

موتور پمپ کشاورزی

پمپ فشار قوی کشاورزی

پمپ فشار قوی همان پمپ طبقاتی است با این تفاوت که پمپ فشار قوی اصطلاحی کلی‌تر بوده و در اینجا جهت کاربردهای آبیاری کشاورزی منظور پمپ فشار قوی نوع سانتریفیوژ است. پمپ فشار قوی کشاورزی برای انتقال آب در زمین‌های با متراژ زیاد کاربرد دارند. پمپ فشار قوی کشاورزی نیز چندین مرحله پروانه در ساختار خود دارد و می‌تواند آب را تا فواصل زیاد و با دبی مدنظر پمپاژ کند. از جمله پمپ‌های فشار قوی می‌توانیم به پمپ فشار قوی WKL پمپیران  اشاره کنیم که با قطر دهانه و تعداد طبقات مختلف تولید می‌شود.

پمپ کشاورزی فشار قوی

جدول انتخاب پمپ آب کشاورزی

همانطور که گفته شد، تنوع پمپ‌های کشاورزی بسیار زیاد است. همچنین منابع آب مختلفی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی وجود دارند. بطور کلی می‌توان گفت پارامترهای زیادی در انتخاب پمپ آب کشاورزی تاثیرگذار می‌باشند که در بخش بعدی به آن پرداخته شده است. به همین دلیل نمی‌توان یک جدول انتخاب پمپ آب کشاورزی بطور مشخص ایجاد کرد.

انتخاب بهترین پمپ آب کشاورزی

برای انتخاب و خرید پمپ آب مناسب که در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد، باید پارامترهای مختلفی را بررسی کنید. نوع منبع آب مورد استفاده برای آبیاری، مساحت زمین و مقدار هد و دبی آب مورد نیاز و شرایط دسترسی به برق مواردی موثر در خرید پمپ آب  هستند.

پارامترهای انتخاب بهترین پمپ آب کشاورزی

  1. نوع منبع آبمنابع آب مورد استفاده در کشاورزی از منابع زیرزمینی، قنات، چاه، چشمه، رودخانه و استخرهای ذخیره آب تامین می‌شود که با توجه به اینکه در زمین کشاورزی مدنظر دسترسی به کدام نوع منبع آب وجود دارد، در انتخاب مناسب‌ترین پمپ کشاورزی موثر است.
  2. متراژ زمین و نیاز به هد و دبی: مساحت زمین کشاورزی از اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب پمپ کشاورزی برای زمین مدنظر است. مدل‌های مختلفی از پمپ کشاورزی وجود دارند که هر یک توانایی مشخصی برای پمپاژ و انتقال آب را دارند؛ بنابراین برای مساحت‌های بزرگ‌تر به پمپ‌هایی با فشار قوی‌تر نیاز است.
  3. شرایط دسترسی به برق: اکثر پمپ‌های کشاورزی با برق کار می‌کنند، بنابراین در زمین‌های کشاورزی باید دسترسی به برق وجود داشته باشد؛ اما گاهی ممکن است در منطقه‌ای روستایی (مثلا مناطق دورافتاده و ارتفاع بالا) امکان دسترسی به برق وجود نداشته باشد، بنابراین راهکار آبیاری در چنین مکان‌هایی استفاده از موتورپمپ کشاورزی است که نیاز به استفاده از برق ندارند و از سوخت فسیلی تغذیه می‌کنند.

جمع بندی

انتقال و جابجایی آب از یک نقطه به نقطه دیگر توسط پمپ انجام می‌گیرد. زمانی که قرار باشد آب را از یک منبع آب به زمین‌های کشاورزی پمپاژ کنیم، باید از پمپ آب کشاورزی مناسب برای زمین مورد نظر استفاده کرد. پمپ کشاورزی نامی رایج برای مجموعه‌ای از انواع پمپ‌ها است که قابلیت جابجایی آب را با حجم و مسافت مشخص را دارند. بیشتر پمپ‌های کشاورزی مانند پمپ شناور، کفکش، طبقاتی و فشار قوی در دسته سانتریفیوژ قرار می‌گیرند که با برق کار می کنند و نوع دیگر پمپ کشاورزی، موتورپمپ است که غیر برقی است و برای شرایطی خاص که برقی در دسترس نیست کاربرد دارند.

در این مقاله به معرفی انواع پمپ کشاورزی و ویژگی‌های آن‌ها پرداختیم و پارامترهای موثر در انتخاب پمپ کشاورزی را بررسی کردیم. برای خرید و انتخاب مناسب‌ترین پمپ کشاورزی، مشاوران کالاصنعتی آماده راهنمایی تخصصی هستند؛ پس فرصت را از دست ندهید و جهت مشاوره با ما تماس بگیرید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 2
    سلام سال جدید مبارک باشه./ برای تخلیه آب استخر و انتقالش به زمین های اطرافم نیاز به کفکش با ارتفاع خالص 30 متر دارم. ترجیحا استیل باشه. چه پمپی پیشنهاد میدی؟ متشکر
    • کاربر سایت

      1403/01/08 10:55:34
      • 0
      • 1

      سلام جناب توسلیان عزیز، سال نو شما هم مبارک

      کفکش رادپمپ دوجداره استیل 3 اینچ 33 متری پیشنهاد می شود.

    • 0
    • 3
    سلام و عرض ادب، پمپ آب کشاورزی که استفاده میکنیم شناور هست. اما آبدهی ندارد، علت چیه؟
    • کاربر سایت

      1402/12/26 07:51:35
      • 0
      • 2

      سلام جناب محمودیان عزیز، وقت شما بخیر

      علت های زیادی می تواند دلیل پمپ مکردن آب توسط پمپ شناور شما باشد. یکی از علت ها می تواند به دلیل هواگرفتگی باشد. برای بررسی دقیق تر به متخصص تعمیر پمپ کشاورزی مراجعه کنید.

    • 0
    • 8
    سلام و روز بخیر بنده زمین کشاورزی دارم در حدود 5 هکتار و برای آبیاری از سیستم اسپرینکلر استفاده می کردیم و پمپ لئو XZS50-32-200/40 نصب کردیم. برای یک زمین مشابه دیگه چنین سیستمی آبیاری با همون مشخصات پمپ میخوایم کار کنیم که یکی از دوستان گفت نیازی به پمپ استیل و هزینه اضافی نیست. معادل دیگه ای از این پمپ هست که قیمت پایین تریداشته باشه؟
    • کاربر سایت

      1402/12/02 12:15:27
      • 0
      • 5

      سلام جناب جابری عزیز، وقت شما بخیر

      پمپ لئو سری xzs پمپ اتابلوک استیل هست که که برای کاربردهای کشاورزی استفاده می شود. اما در صورتی که محیطو سیال شما خورنده نیس و آب تمیز است می توانید از معادل سری XZS یعنی سری XST که از بدنه ای چدنی ساخته شده و قیمت پایین تری دارد، استفاده کنید. پمپ لئو مدل XST32-200/40 برای شما مناسب است.

    • 0
    • 5
    سلام روزتان بخیر. علیدادی هستم از روستای بالانسا چالوس، سال ها هس که کشاورزی انجام میدم اما با مشقت. سال ها است که برق نداریم. لطف بفرمایی موتورپمپ خوبی به ما معرفی کنی. خداوند خیرتان دهد
    • کاربر سایت

      1402/12/01 08:50:21
      • 0
      • 4

      سلام آقای علیدادی عزیز، وقت شما بخیر

      دست شما کشاورزان عزیز و پرتلاش و زحمت کش درد نکند. خدا قوت. ان شاالله مشکل دسترسی به برق در منطقه شما به زودی رفع شود. برای خرید موتورپمپ بهتر است با کارشناس ما داخلی 226 شماره 02191304300 تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

    • 0
    • 7
    سلام وقت بخیر، در شهر الیگودرز هستیم و استخر ذخیره آبی به حجم 5000 مترمکعب داریم که آب رو در مواقع پر آبی ذخیره میکنیم. به نوعی سرپوشیده است چون بعد از پر شدن پلاستیک ضخیم روی اون کشیده میشه که آب رو بدون آلودگی حفظ کنیم. برای مواقع نیاز به آبیاری از چه پمپی استفاده کنیم بهتره؟ تشکر
    • کاربر سایت

      1402/11/16 10:55:06
      • 0
      • 6

      سلام جناب سعدوی، وقت شما بخیر

      پمپ کفکش و پمپ شناور میتوانید استفاده کنید البته برای انتخاب مدل مناسب باید اطلاعات دقیق تری از دبی و هدی که می خواهید پمپاژ کنید ذکر کنید. جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.