• 1792
  • 841 مرتبه
پمپ فشار قوی و کاربردهای آن

پمپ فشار قوی و کاربردهای آن

سه شنبه 04 مهر 1402

انتقال سیالات به ارتفاع های بالاتر در کاربردهای بسیاری لازم است؛ به عنوان مثال در زمین های کشاورزی برای پمپاژ آب به زمین های دوردست و آبیاری باغات با وسعت زیاد. همچنین کاربردهایی وجود دارند که نیاز است سیال با فشار بسیار زیاد پمپاژ شود، مثل سیستم های آتش نشانی که برای اطفا حریق باید آب با فشار بسیار زیاد پمپاژ شود یا سیستم های فیلتراسیون که آب میبایست با فشار زیاد از صافی و فیلترهای مختلف عبور کند. برای چنین مواردی از یکی از انواع پمپ به نام پمپ فشار قوی استفاده می شود. اکثر پمپ هایی که با عنوان پمپ فشار قوی و با اهداف ایجاد هدهای بالا بکار می روند از نوع پمپ سانتریفیوژ هستند که در آنها از پروانه با قطرهای مختلف و چندین پروانه بصورت طبقاتی استفاده می شود. پمپ های دیگری نیز از نوع پمپ رفت و برگشتی وجود دارند که آنها نیز در فشارهای بالا کار می کنند و قابلیت انتقال سیالات غلیظ تر را با فشار بالا دارند، به این دسته از پمپ ها نیز پمپ فشار قوی گفته می شود. پمپ پیستونی و پمپ پلانجری از جمله این پمپ هاست که به دلیل ساختاری که دارند قابلیت جابجایی سیالات با فشارهای زیاد را دارند. در ادامه این مقاله کالاصنعتی به معرفی پمپ فشار قوی، انواع و کاربردهایی که دارد، پرداخته می شود.

پمپ فشار قوی

پمپ فشار قوی چیست؟

پمپ فشار قوی همانطور که از نامش پیداست قابلیت ایجاد فشارهای بالا را داراست. پمپ های فشار قوی در دو نوع کلی پمپ سانتریفیوژ و پمپ جابجایی مثبت وجود دارند اما اکثر پمپ های فشار قوی که با این نام شناخته می شود و کاربرد دارند در دسته سانتریفیوژ یا گریز از مرکز قرار می گیرند و به همین دلیل منظور از پمپ فشار قوی در اینجا از نوع گریز از مرکز آن است. پمپ فشار قوی سانتریفیوژ دارای دو بخش شعاعی و پروانه های یاتاقانی است و با موتور جداگانه کار می کند. آب بندی در پمپ های فشار قوی توسط اورینگ های موجود در طبقات صورت می گیرد. دو بلبرینگ موجود در دو طرف پره ها نیروی محوری و شعاعی وارد بر شفت را تحمل می کنند. صنایع مختلف که نیاز به پمپاژ سیالات دارند روز به روز در حال توسعه هستند و کار خود را در مقیاس های بزرگتر ادامه می دهند. در بسیاری از این صنایع به پمپ فشار قوی نیاز دارند تا بتوانند سیال را تا ارتفاع های بالا و فشارهای بیشتر منتقل کنند.

انواع پمپ فشار قوی

  1. پمپ سانتریفیوژ فشار قوی
  2. پمپ ترکیبی
  3. پمپ دیافراگمی
  4. پمپ پیستونی
  5. پمپ پلانجری

پمپ های فشار قوی از لحاظ ساختار در دو نوع پمپ دینامیکی و جابجایی مثبت وجود دارند. پمپ فشار قوی از نوع سانتریفیوژ در دسته دینامیکی و پمپ فشار قوی رفت و برگشتی شامل پمپ پیستونی، پلانجری و دیافراگمی در دسته جابجایی مثبت قرار دارند. پمپ های فشار قوی که ساختار گریز از مرکز دارند برای ایجاد فشار بالا (هد بالا) از چندین طبقه پروانه استفاده می کنند. پمپ های فشار قوی که ساختاری رفت و برگشتی دارند مثل پمپ پیستونی و پلانجری از تعدادی سیلندر و پیستون/پلانجر جهت انتقال سیال در فشار بالا استفاده می کنند.

انواع پمپ فشار قوی

مشخصات اصلی پمپ فشار قوی

  1. قطر پروانه 
  2. سرعت روتور (دور بر دقیقه)
  3. تعداد پروانه ها و طبقات به کار رفته در پمپ

پمپ های فشار قوی سانتریفیوژی افقی که در بازار موجود هستند با نام پمپ WKL شناخته می شود. پمپ های فشار قوی سانتریفیوژ WKL بصورت طبقاتی بوده و از چند مرحله پروانه جهت ایجاد فشارهای بالا استفاده می کنند و مشخصات ذکر شده بالا برای این دسته از پمپ ها است.

ویژگی های پمپ فشار قوی WKL

چند شرکت داخلی پمپ آب سانتریفیوژ فشار قوی WKL تولید می کنند. پمپ فشار قوی WKL پمپیران از بهترین و شناخته شده ترین پمپ های فشار قوی در بازار است که در قطرهای دهانه 32 تا 150 میلی متر طراحی می شوند. این پمپ ها در بیشترین حالت قابلیت ایجاد هد 310 متری را دارد. تعداد مراحل پروانه مورد استفاده در پمپ فشار قوی سانتریفیوژ پمپیران در مدل سایز 32، تا 17 طبقه و در مدل سایز 150، تا 6 طبقه ساخته می شود.

پمپ فشار قوی WKL پمپیران

پمپ سانتریفیوژ فشار قوی WKL آبروان نیز دیگر پمپ فشار قوی WKL است که در قطر دهانه 32 الی 150 میلی متر موجود است. این سری از پمپ ها نیز در مدلی از خود می تواند بیشترین هد 310 متر را ایجاد کند. پمپ فشار قوی WKL بصورت تک پمپ بوده و با توجه به نیاز به آبدهی و هد الکتروموتور مناسب به آن کوپل می شود.

پمپ سانتریفوژ فشا قوی آبروان

کاربرد پمپ فشار قوی

پمپ فشار قوی با توجه به ساختاری که طراحی شده اند، توانایی انتقال سیالات مختلف تا ارتفاع زیاد را دارد که در مصارفی مانند آبرسانی شهری و صنعتی، آتش نشانی، زهکشی، آبیاری مزارع کشاورزی، پمپاژ آب گرم و سرد در بخش تأسیسات صنعتی ... استفاده می شود. سایر کاربردهای پمپ فشار قوی در زیر آورده شده است:

  • آبرسانی در مصارف صنعتی
  • سیستم های آبیاری بارانی
  • سیستم های بوسترپمپ آبرسانی
  • پمپاژ کردن آب کندانس شده
  • استخرهای بزرگ
  • آبرسانی شهری و روستایی
  • پمپاژ آب و زهکشی
  • آتش نشانی

ساختار و نحوه کار پمپ فشار قوی

پمپ فشار قوی سانتریفیوژ از مکانیزم گریز از مرکز برای به جریان انداختن سیال استفاده می کند و تفاوت پمپ فشار قوی سانتریفیوژ با سانتریفیوژ معمولی در این است که این پمپ ها یک پمپ گریز از مرکز چند طبقه اند. طبقات بیشتر پروانه پمپ فشار قوی باعث افزایش فشار و افزایش هد می شود. پمپ فشار قوی از چند  محفظه یکدست ساخته شده است که درون محفظه یک بخش مکش و یک بخش تخلیه وجود دارد و با توجه به تعداد پروانه ها چند محفظه کوچک تر به نام دیفیوزر وجود دارد. پروانه ها در داخل دیفیوزرها به چرخش در می آیند. کار دیفیوزر تبدیل سرعت به فشار است.

ورود سیال به پمپ از طریق قسمت مکش بوده و نیروی گریز از مرکز ناشی از چرخش پره ها (به علت قرارگیری پره ها روی محور در حال گردش) با دور موتور معین باعث مکش سیال به درون پروانه می شود. فشار سیال هنگام ورود به پروانه ها صفر است و با مکش سیال به درون پروانه و عبور از پره ها به سمت بیرون فشار سیال افزایش می یابد.

دلیل قرارگیری دیفیوزر پشت پروانه ها این است که بتواند سرعت زیاد سیال ناشی از چرخش پروانه را به فشار افزایش دهد و مقدار دبی خروجی را زیاد کند. جریان به دلیل اختلاف فشار وارد پروانه بعدی شده و فرآیندی مشابه مرحله قبل طی می کند. تعداد پروانه ها با تعداد دیفیوزرها برابر است که نشان دهنده تعداد طبقات پمپ فشار قوی است. در انتها پس از عبور سیال از پروانه ها و خروج از آخرین پروانه، به علت فشار بالایی که سیال پیدا کرده است از قسمت تخلیه با هد مخصوص آن پمپ خارج می شود.

جمع بندی 

پمپ فشار قوی یکی از پمپ های پرکاربرد در صنایع مختلف، کشاورزی و تاسیسات است. مانند سایر پمپ ها این دستگاه وظیفه پمپاژ سیال از یک نقطه به نقطه دیگر را دارد اما پمپ فشار قوی همانطور که پیداست قابلیت انتقال سیال به ارتفاع های بالاتر را دارد و در کاربردهایی که چنین نیازی لازم است مثل موارد گفته شده راه گشا است. پمپ های فشار قوی عموما از نوع سانتریفیوژ بوده که تفاوت عمده آنها با دیگر پمپ های سانتریفیوژ در وجود چندین پروانه بصورت سری و داشتن دیفیوزر به جای محفظه حلزونی است. در واقع پمپ فشار قوی سانتریفیوژ نوعی پمپ طبقاتی است. علاوه بر نوع سانتریفیوژ، پمپ های رفت و برگشتی مثل پیستونی و پلانجری نیز جز پمپ فشار قوی هستند به این معنی که می توانند سیالات با ویسکوزیته بالا را انتقال دهند. پمپ های فشار قوی سانتریفیوژ WKL از برندهای پمپیران و آبروان در سایت کالاصنعتی موجود است، جهت خرید پمپ می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.