• 1786
  • 816 مرتبه
انواع شرینک دیسک ها

انواع شرینک دیسک ها

دوشنبه 02 آبان 1401

شرینک دیسک چیست؟

شرینک دیسک ها قطعاتی مکانیکی هستند که برای اتصال دو شفت به یکدیگر در صنعت استفاده می شوند. سؤال عمده‌ای که برای اکثر مصرف کنندگان پیش می آید، تفاوت شرینک دیسک با قفل کن و کوپلینگ است. شرینک دیسک ها هنگامی استفاده می شود که یکی از شفت های تو خالی باشد یا در واقع هالو باشند. در این هنگام و زمانی که شفت یا هاب دیگر کوچک تر از شفت تو خالی نباشد (در این صورت شفت کوچک تر داخل شفت هالو می رود و از قفل کن استفاده می شود) از شرینک دیسک ها استفاده می شود. شرینک دیسک در واقع روی شفت تو خالی کار کند و روی شفت نر می چسبد. شرینک دیسک ها بدون واکنش های عکس‌العملی هستند و می توانند گشتاورهای بالایی را منتقل کنند.

عملکرد شرینک دیسک

شرینک دیسک یک دستگاه قفل کننده بدون شافت هاب به شکل فلنج و قفل کن است که یک روش مدرن برای ایجاد تناسب و اتصال می باشد. شرینک دیسک ها شامل یک یا دو رینگ محوری با سوراخ های مخروطی و یک رینگ داخلی جفت است. با سفت کردن پیچ های قفل، رینگ های محوری به هم کشیده می شوند و رینگ داخلی را فشرده می کنند و به بیرون هاب فشار وارد می کنند و آن را به شفت متصل می کنند؛ بنابراین شرینک دیسک ها در مسیر بار قرار ندارند. گشتاور را می توان به صورت قفل کننده نیرو بر روی سطح اتصال بین شفت و هاب بدون عنصر میانی منتقل کرد. اتصالات شرینک دیسک نیز برای محکم کردن انواع هاب ها بر روی شفت و محور مناسب هستند.

عملکرد اصلی کوپلینگ ها

عملکرد اصلی انواع کوپلینگ ها در واقع اتصال ایمن شفت به هاب با استفاده از اصطکاک می باشد. به عنوان مثال اتصال بین یک محور محرک و یک شفت انتقال توخالی توسط شرینک دیسک انجام می شود. شرینک دیسک ها با فشار دادن هاب روی شفت، اتصالی بدون واکنش ایجاد می کند. این نوع اتصال عمدتاً برای انتقال گشتاور استفاده می شود. شرینک دیسک ها تنها نیروهای مورد نیاز را تأمین می کند و نیرو های لحظه‌ای را بین شفت و هاب انتقال نمی دهد.

نصب شرینک دیسک ها

نصب شرینک دیسک ها با کشیدن شرینک دیسک روی شفت و سپس سفت کردن پیچ ها انجام می شود. با استفاده از سطوح مخروطی، قطر داخلی کاهش می یابد و فشار شعاعی ایجاد می شود. گفتنی است شرینک دیسک های سری ..31 خود قفل شونده هستند. سطوح تماس بین شفت و هاب برای اتصال شرینک دیسک ها، باید عاری از چربی، خشک و تمیز باشند تا از درستی عملکرد شرینک دیسک ها اطمینان حاصل شود و ضریب اصطکاک مورد نظر به دست آید. سطوح تماس بین بوش و هاب باید قبل از مونتاژ روانکاری شوند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله نصب شرینک دیسک ها مراجعه شود.

شرینک دیسک

انواع شرینک دیسک ها

  1. شرینک دیسک های دو تکه
  2. شرینک دیسک های سه تکه

شرینک دیسک های دو تکه

شرینک دیسک های دو تکه با زاویه مخروطی مسطح تر مشخص می شوند و گشتاور لازم برای به روشی مشابه به تداخل مخروطی منتقل می کنند. زاویه مخروط در محدوده خود قفل شدن است. جبران فاصله در کوپلینگ های دو تکه به اندازه کوپلینگ های سه تکه نیست، بنابراین تلرانس های محکم تری برای بوش ها بین شفت و هاب مورد نیاز است. برای افزایش فشار، بوش ها برای اندازه های کوچک تر بریده می شوند. عملیات مونتاژ شرینک دیسک های دو تکه به دلیل زاویه مخروطی مسطح تر طول می کشد، اما نسبت به مراحل مونتاژ ناهموار حساسیت کمتری دارد. در ادامه جداول تمامی سایزهای شرینک دیسک های 2 تکه بر حسب استاندارد های شرکت TAS آورده شده است.

قسمت های شرینک دیسک

کاربردهای شرینک دیسک دو تکه

شرینک دیسک های دو تکه همان‌طور که گفته شد مناسب برای شفت های تو خالی می‌باشند. این کوپلینگ ها به ویژه در زمینه‌های استخراج یا جا به جایی مواد کاربرد دارند. در موارد متفاوتی نیز کاربرد دارند که عبارت‌اند از:

  • فناوری درایو
  • صنعت نفت و گاز
  • صنعت چوب
  • گیربکس های هالو شفت

ویژگی های شرینک دیسک دو تکه

  • مونتاژ و جداسازی آسان
  • در دو مدل (کنترل گشتاور) و (کنترل جا به جایی) تولید می شود.
  • برای کاربردهایی با دمای پایین مناسب می باشد.
  • در طرح های مختلف و برای کاربردهای متفاوت مناسب می باشد.

سایز های استاندارد شرینک دیسک های دو تکه

نمادهای استفاده شده
d [mm] قطر اسمی شرینک دیسک
d_w [mm] قطر شفت
M_max [mm] حداکثر گشتاور قابل انتقال
D[mm] قطر خارجی
l[mm] طول بوش
e[mm] طول بیش از حد
H[mm] عرض شرینک دیسک
A[mm] قطر دایره
d_1 [mm] اندازه میله
M_A [Nm] گشتاور سفت کردن پیچ ها
Z تعداد پیچ ها
S اندازه پیچ ها
n_max [min-1] فرکانس چرخشی مجاز
p_N [N⁄mm2] میانگین فشار روی هاب
l[kgm2] ممان اینرسی

 

طراحی شرینک دیسک
d<120 دیسک های گالوانیزه - بدون واشر
d≥120 دیسک های رنگ شده - با واشر
d≥195 بوش مخروطی بدون شکاف

سری استاندارد شرینک دیسک های 3171

شرینک دیسک سری 3171

شرینک دیسک سری 3171

سری استاندارد شرینک دیسک های 3181

شرینک دیسک سری 3181

شرینک دیسک سری 3181

سری سنگین شرینک دیسک های 3191

شرینک دیسک سری 3191

سری سنگین شرینک دیسک های 3193

شرینک دیسک سری 3193

شرینک دیسک های سه تکه

شرینک دیسک های سه تکه با یک رینگ داخلی مخروطی دوتایی مشخص می شوند و گشتاور مورد نیاز را به روشی مشابه تداخل مخروطی منتقل می کنند. زاویه مخروطی در این نوع خارج از محدوده قفل شدن است. مونتاژ و جداسازی قطعات ساده و سریع می باشد. خود شرینک دیسک های سه تکه در جریان این نیرو ها قرار ندارد. فاصله بین فلنج ها در این شرینک دیسک ها امکان بررسی عملکرد ساده را فراهم می کند. با توجه به زاویه مخروط بزرگتر، شرینک دیسک سه تکه در حالی که از نیروهای واکنش پیچ برای دیسک عقب استفاده می کند، مسیر گیره کمتری دارد.

شرینک دیسک سه تکه

کاربردهای شرینک دیسک سه تکه

شرینک دیسک های سه تکه مانند تمامی شرینک دیسک ها برای شفت های تو خالی مناسب است و معمولاً در این کاربردها استفاده می شوند. این شرینک دیسک ها معمولاً می تواند در تمامی کاربردهای اتصالات محوری درگیر با اصطکاک استفاده شوند. برخی دیگر از کاربردهای شرینک دیسک سه تکه در ادامه آورده شده است:

  • فناوری درایو
  • صنعت نفت و گاز
  • صنعت چوب
  • گیربکس های هالو شفت

ویژگی های شرینک دیسک سه تکه

  • نصب و جداسازی آسان
  • گشتاور قابل انتقال از 27 نیوتن متر تا 12541000 نیوتن متر
  • در طرح های مختلف و با کاربردهای متفاوت تولید می شود

در ادامه جداول رایج ترین سایز های شرینک دیسک های 3 تکه بر حسب استاندارد های شرکت TAS آورده شده است.

سایز های استاندارد شرینک دیسک های سه تکه 

نکمادهای استفاده شده
d [mm] قطر اسمی شرینک دیسک
d_w [mm] قطر شفت
M_max [mm] حداکثر گشتاور قابل انتقال
D[mm] قطر خارجی
l[mm] طول بوش
e[mm] طول بیش از حد
H[mm] عرض شرینک دیسک
A[mm] قطر دایره
d_1 [mm] اندازه میله
M_A [Nm] گشتاور سفت کردن پیچ ها
Z تعداد پیچ ها
S اندازه پیچ ها
n_max [min-1] فرکانس چرخشی مجاز
p_N [N⁄mm2 ] میانگین فشار روی هاب
l[kgm2 ] ممان اینرسی  

 

طراحی شرینک دیسک
رینگ های فشار گالوانیزه
بدون واشر
ابعاد H & e در صورت عدم کشش

سری استاندارد شرینک دیسک های 3071 

شرینک دیسک سری 3071

شرینک دیسک سری 3071

سری استاندارد شرینک دیسک های 3081

شرینک دیسک سری 3081

شرینک دیسک سری 3081

ما در کالا صنعتی سفارش واردات انواع شرینک دیسک های شرکت TAS را می پذیریم. برای اطلاع از قیمت، زمان تحویل و نحوه ارسال با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. ما همچنین سفارش ساخت انواع شرینک دیسک ها در تمامی ابعاد با بهترین متریال و کیفیت می پذیریم. شما می توانید برای اطلاع از انواع قیمت، زمان تحویل، متریال ساخته شده و چگونگی ساخت شرینک دیسک ها با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.