فن سانتریفیوژ کانالی




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

هواکش سانتریفیوژ کانالی یکی از انواع فن های پرکاربرد می باشد. این فن همان طور که از نام آن مشخص است برای نصب در داخل کانال های هوا مورد استفاده قرار می گیرد. فن سانتریفیوژ کانالی به نحوی طراحی شده است که فضای کمی را اشغال کرده و از آن هم به عنوان دمنده صنعتی و هم مکنده صنعتی در صنایع مختلف می توان استفاده کرد. این دستگاه می تواند به طور مستقل به عنوان سیستم تهویه هوا استفاده شود یا به علت طول بیش از حد کانال، هوا را با سرعت زیاد مکیده و به فن موجود در فضای بیرون انتقال دهد. این مدل از فن به نحوی ساخته شده است که هوا را با زاویه ۹۰ درجه نسبت به محور اصلی در محیط به گردش در می آورد. فن کانالی به دو نوع مستطیلی و دایره ای در بازار موجود است که متناسب با شکل کانال می توان آن را انتخاب کرد. 

هواکش‌ها به طور کلی به دو دسته هواکش آکسیال و هواکش سانتریفیوژ تقسیم می‌شوند. هواکش بین کانالی، یک هواکش آکسیال بوده که اغلب در صنعت از آن‌ها استفاده می‌شود. هواکش بین کانالی برخلاف سایر هواکش‌ها که اغلب در نقطه پایانی کانال یا از طریق دیوار نصب می‌شوند، همان ‌طور که از اسم آن پیداست در داخل یک مجرای تهویه و بین کانال‌ ها قرار می‌گیرند. هواکش بین کانالی با نام ‌های فن کانالی، فن دریچه داخلی و فن داخلی نیز شناخته شده است.

فن سانتریفیوژ کانالی

ساختار هواکش بین کانالی

هواکش بین کانالی از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. این سه قسمت عبارت‌اند از:

  1. دهنه ورودی
  2. دهنه خروجی
  3. بخش فعال هواکش

منظور از بخش فعال هواکش همان قسمت وسط و اصلی هواکش بین کانالی می‌باشد که شامل الکتروموتور و پروانه هواکش است. در سمتی که پروانه قرار دارد عمل مکش و در سمتی که موتور قرار دارد عمل دمش انجام می‌شود. در شکل زیر اجزا هواکش بین کانالی را مشاهده می‌کنید.

ساختار هواکش بین کانالی

کاربرد فن سانتریفیوژ کانالی 

مصارف تجاری: کاربرد های هواکش بین کانالی اغلب در محیط‌ های صنعتی استفاده می‌شوند؛ ولی با این حال در ساختمان‌ های تجاری، حمام‌ ها، آشپزخانه ‌های خانگی و ... نیز استفاده می‌شود. هواکش بین کانالی با افزایش تعداد دمنده ‌های متصل به دستگاه، کارایی تهویه مطبوع را بهبود می ‌بخشد. استفاده از هواکش بین کانالی کم صدا و بی صدا باعث تهویه و پاک ‌سازی کامل محیط می‌شود.

مصارف صنعتی: از دیگر کاربرد های هواکش بین کانالی می توان به این مورد توجه کرد که در بسیاری از فرایند های تولید، جریان هوای ثابت برای سلامت پرسنل و عملکرد ماشین بسیار مهم است. تجهیزات همچنین می‌توانند مقادیر قابل توجهی گرما تولید کنند که برای حفظ دمای مناسب باید از اتاق تخلیه شود. به طور مشابه، فرایندهایی که حاوی ترکیبات سمی یا مضر هستند، استفاده از هواکش بین کانالی را برای حذف چنین موادی از هوا ضروری می‌کند. 

استفاده‌های دیگر: هواکش بین کانالی اغلب در دهانه کانال نصب می‌شود. از هواکش بین کانالی می‌توان در فواصل منظم در طول مجرا نیز استفاده کرد. این کار به ویژه زمانی رایج است که هوا باید از طریق یک مجرای افقی طولانی یا یک کانال خم یا باریک شود. فن سانتریفیوژ کانالی به دلیل طراحی آن در تمام کانال انتقال هوا استفاده می شود. این دستگاه از نظر ابعاد و اندازه کوچک می باشد ولی توانایی تولید هوا در ظرفیت زیاد را دارد. در ادامه به کاربرد هواکش های گریز از مرکز کانالی اشاره شده است.

  1. اماکن ورزشی
  2. هتل
  3. کارخانجات
  4. استخر
  5. کارگاه های صنعتی
  6. حمام و‌ سرویس بهداشتی
  7. برج های تجاری و مسکونی

فن سانتریفیوژ کانالی

بهترین هواکش بین کانالی

بهترین برندهای سری هواکش ‌های بین کانالی در ایران، هواکش دمنده و هواکش زیلابگ می‌باشد. هر کدام از این برند ها، نوعی از هواکش ‌ها را تولید می‌کنند که در ادامه توضیح مختصری از هواکش بین کانالی این دو برند آورده شده است.

هواکش بین کانالی دمنده

هواکش‌های بین کانالی برند دمنده با دبی (280-850) متر مکعب بر ساعت و به قطر (100-200) میلیمتر تولید می‌شوند. هواکش بین کانالی دمنده برای نصب در کانال ‌های گرد استفاده می‌شوند. جنس این محصول از پلاستیک تزریق شده است و ولتاژ کاری آن 220V-50HZ است. طراحی این هواکش ‌ها به این گونه است که موتور و پروانه یا همان قسمت فعال هواکش بین کانالی، بدون باز کردن دریچه ‌ها، جدا شوند. هواکش ‌های بین کانالی سری VLN دمنده برای نصب و استفاده در تهویه فضاهای کوچک و متوسط طراحی شده ‌اند. در جدول زیر، سری هواکش‌های بین کانالی دمنده با اندازه پروانه آن‌ها نشان داده شده است.

هواکش بین کانالی دمنده

ردیف مدل هواکش سایز پروانه (میلیمتر)
1 VLN – 10 C2S 100
2 VLN – 12 C2S 120
3 VLN – 15 C2S 150
4 VLN – 15 C2S -HP 150
5 VLN – 10 C2S 200

هواکش بین کانالی زیلابگ

هواکش ‌های بین کانالی زیلابگ دارای توان 65-215 وات می‌باشد که ولتاژ تمامی آن‌ها 220 ولت است. این هواکش‌های زیلابگ دارای محفظه حرارتی در درون خود هستند و در محدوده دمای -30 تا +60 درجه سانتی گراد می‌توانند استفاده شوند. هواکش بین کانالی زیلابگ قابلیت نصب در بین کانال یا در انتهای کانال جهت تخلیه هوای آلوده را دارد. ظرفیت هوادهی این سری از هواکش‌های زیلابگ 250-1440 متر مکعب بر ساعت می‌باشد. جنس هواکش بین کانالی زیلابگ استیل است که باعث می‌شود مقاومت بیشتری برای استفاده در شرایط سخت داشته باشد. در جدول زیر، سری هواکش‌های بین کانالی زیلابگ با کد آن آورده شده است.

هواکش بین کانالی زیلابگ

ردیف مدل هواکش
1 داکت فن 100   2E-92-190
2 داکت فن 125   2E-92-190
3 داکت فن 150   2E-92-220
4 داکت فن 200   2E-92-250
5 داکت فن 250   2E-92-250
6 داکت فن 315   2E-92-280

در این مقاله به بررسی کلی هواکش بین کانالی پرداخته شد و در مورد انواع این هواکش ها، مشخصات، ویژگی ها و همچنین کاربرد انواع هواکش بین کانالی پرداخته و در انتها انواع هواکش های موجود در سایت کالا صنعتی در برند های دمنده و زیلابگ نشان داده شد. شما می توانید برای خرید انواع هواکش بین کانالی و همچنین دریافت مشخصات فنی کامل این سری از هواکش ها و مشاوره تخصصی رایگان با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید تا بهترین هواکش را برای کاربرد خود انتخاب کنید.

ویژگی فن سانتریفیوژ کانالی 

هواکش های سانتریفیوژ کانالی یکی از انواع فن هایی هستند که اغلب جهت تهویه هوا در اتاق های رشد گیاهان استفاده می شوند. تامین تهویه مطلوب برای مراکز پرورش گیاه و گلخانه ها یکی از نیازهای ضروری و بسیار مهم می باشد و بنابراین یکی از تجهیزاتی که بستری ایده آل و مناسب برای رشد گیاهان را فراهم می کند فن گریز از مرکز کانالی است. علاوه بر مواردی که عنوان شد از این دستگاه به علت ویژگی های زیاد آن در بسیاری از صنایع استفاده می کنند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این تجهیز به بررسی ویژگی های هواکش کانالی پرداختیم.

  1. نصب راحت و آسان 
  2. سر و صدای کم 
  3. کاربرد دستگاه برای محیط های اسیدی، حرارت و رطوبت بالا
  4. ظرفیت تخلیه زیاد
  5. راندمان کاری بالا
  6. صرفه جویی در مصرف انرژی 
  7. هواکش کانالی مناسب برای تخلیه هوا و هوارسانی در کانال های طولانی

مزایای هواکش کانالی

فن کانالی به علت طراحی خاص آن در حین کار صدا و لرزش بسیار کمی تولید می کند که یکی از ویژگی های بسیار مهم آن محسوب می شود. این دستگاه با نصب در داخل کانال هیچ فضای اضافی را اشغال نکرده و نصب آن به راحتی انجام می شود. تمامی این دستگاه ها به شکلی طراحی شده است تا بتوانند در کانال ها با ابعاد و شکل مختلف نصب شوند و همین قابلیت باعث کوچک شدن این فن ها شده است. این هواکش در عین فشره بودن توان و ظرفیت زیادی جهت تهویه هوای محیط دارد که از مزایای بسیار مهم آن می باشد. پره های فن کانالی قابلیت تعویض تعداد و زاویه چرخش را دارند و این قابلیت باعث شده که با توجه به فصل و نیاز بتوانید سیستم پره ها را تغییر بدهید تا از این طریق به توان مورد نظر رسیده و مصرف انرژی هواکش را به میزان زیادی کاهش دهید. این نوع هواکش به علت نصب در داخل کانال، امکان بازدید و بررسی آن ها برای دوره های طولانی وجود ندارد. بنابراین اغلب مدل های فن بین کانالی از بادوام ترین و بهترین قطعات ساخته شده است تا این قابلیت را داشته باشند که بتوانند زمان زیادی را بدون تعمیر و نگه داری کار کنند.

  • این هواکش‌ها در محل ‌هایی که استفاده از یک فن معمولی امکان پذیر نیست، استفاده می‌ شوند.
  • به دلیل قرار گرفتن در کانال ظاهر اتاق را تغییر نمی‌دهد.
  • به راحتی با کانال ‌های مختلف نصب می‌شود.
  • کم صدا می‌باشد.
  • توان بالا
  • فضای کمی را اشغال می‌کند.
  • نصب آسان
  • مقاومت بالا

چگونه بهترین هواکش کانالی را انتخاب کنیم؟

برای خرید فن گریز از مرکز کانالی باید به موارد مختلفی توجه کرد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

  1. ظرفیت هواکش یکی از مواردی است که هنگام خرید فن باید به آن دقت کرد‌. هر چه ظرفیت یک فن بیشتر باشد به این معنی است که فن قدرت تولید هوای بیشتری دارد. قدرت هواکش را با واحد فوت مکعب در دقیقه یا cfm مشخص می کنند‌.
  2. صدای هواکش کانالی یکی دیگر از نکات خرید است که حتما باید به آن توجه شود. همان طور که می دانید هرچه میزان صدای دستگاه کمتر باشد مسلما گزینه مناسب تری برای خرید و انتخاب می باشد.
  3. به نوع کانال و اندازه آن توجه کرده تا هواکشی که انتخاب می کنید قابلیت نصب در آن را داشته باشد. در صورتیکه هواکش بزرگتر باشد در کانال نصب نمی شود و اگر کوچکتر باشد بر روی کیفیت تهویه هوا تاثیر منفی دارد.
  4. اگر در فضایی که هواکش استفاده می شود آلودگی و ناخالصی وجود داشته باشد باید از فن هایی با پره های بکوارد یا رادیال استفاده کرد زیرا هواکش های فوروارد فقط قابلیت استفاده در هوای تمیز و پاکیزه را دارند.

مشخصات هواکش کانالی خوب 

یک فن سانتریفیوژ کانالی مناسب باید حجم کمی داشته و همچنین فضای کمی از ساختمان را اشغال کند. از ویژگی های یک فن ایده آل قدرت بالا در صرفه جویی انرژی است. علاوه بر موارد مذکور هواکش هایی که در حین کار، سر و صدای کمی را تولید کرده مناسب ترین انتخاب جهت تهویه فضاهای مختلف می باشد.

    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...