کولیس

کولیس چیست؟ 

کولیس یک ابزار اندازه گیری دقیق است که دارای انعطاف پذیری برای اندازه گیری ابعاد مختلف مانند ضخامت ، قطر خارجی ، قطر داخلی ، طول ، عرض و عمق یک جسم در یک ابزار واحد است. این یک ابزار بسیار کامل برای پشتیبانی از اندازه گیری چند بعدی شما است. می تواند با دقت خوب اندازه گیری شود. دقت (وضوح) کالیپرها از 0.1 تا 0.02 میلی متر متغیر است. با این حال، بیشترین مورد استفاده 0.02 میلی متر است. محدوده اندازه گیری از 0 تا 15 میلی متر یا 6 اینچ می رسد. این یکی از ابزارهای اندازه گیری خطی شناخته شده است که برای اندازه گیری دقیق از آن استفاده می کنیم. کولیس از فولاد ساخته شده است. با این حال ، گاهی اوقات می توان از مواد کربن (پلاستیک) استفاده کرد. در مواردی که فولاد می تواند باعث خراش شود ، از پلاستیک مناسب استفاده می شود.




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

کاربرد کولیس

  1. در مورد اندازه گیری قطر اجسام استوانه ای، کولیس انتخاب مناسب برای استفاده است. قطر داخلی یا خارجی ، با یک ساز واحد ، کار را می توان به راحتی با دقت به پایان رساند.
  2. برای اندازه گیری ضخامت، طول و عرض، مطمئناً می توانید از این دستگاه استفاده کنید. از فک های بزرگتر برای ایمن سازی جسم برای اندازه گیری ابعاد خارجی آن استفاده کنید. 
  3. می توانید از آن برای اندازه گیری عمق نیز استفاده کنید. یک کولیس مجهز به یک چوب نازک در پشت است. از آن چوب برای اندازه گیری عمق هر چیزی که می خواهید استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که عمق باید در حدود 15 میلی متر یا 6 اینچ باشد.
  4. کولیس یکی از مهمترین ابزارهای اندازه گیری است که معمولاً در زمینه های مختلف مانند مهندسی ، پزشکی ، ساختمان ، خانه و فلزکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای کولیس

  • دقت و صحت: اولین مزیت کولیس این است که قرائت دقیق و دقیقی را ارائه می دهد.
  • همه کاره بودن: کولیس ابزارهای همه کاره است ، می توان از آنها برای اهداف مختلف استفاده کرد. از آنها می توان برای خواندن داخلی ، قرائت خارجی و عمق استفاده کرد.
  • دوام: از آنجایی که کالیپرها از مواد محکمی مانند فولاد ضد زنگ ساخته شده اند ، دوام بالایی دارند. می توانید از آن برای مدت زمان طولانی استفاده کنید.
  • بدون نیاز به مقیاس اضافی: برای نوع کولیس خواندن مستقیم ، مقیاس ثابت و مقیاس متحرک دارند. آنها برای اندازه گیری نیازی به مقیاس جداگانه اضافی ندارند.
  • قیمت: ما به راحتی می توانیم کولیس را در بازار پیدا کنیم. مقرون به صرفه هستند. قیمت آن به طور کلی بین 10 تا 100 دلار متغیر است.

معایب کولیس

  • احتمال خطای شخصی: زاویه خواندن اهمیت دارد. در صورت استفاده از افراد با تجربه کمتر ، احتمال خطای شخصی وجود دارد. مطمئناً با نوع کولیس ورنی رفتار می کند.
  • نیاز به مقیاس اضافی: کالیپرهای خواندن غیر مستقیم برای محاسبه اندازه گیری به خط کش جداگانه یا مقیاس مربوطه نیاز دارند.
  • نیاز به دید و قدرت بینایی خوب: مدل آنالوگ که شامل کالیپر ورنیه و شماره گیر است ، نیاز به بینایی خوبی دارد. افرادی که بینایی خوبی ندارند در خواندن اندازه گیری ها دچار مشکل می شوند.
  • خطای صفر: یکی از رایج ترین اشکالات استفاده از کولیس ورنی آنالوگ خطای صفر است. هنگامی که فک ها به طور کامل بسته می شوند ، باید صفر را نشان دهند. اگر آنها صفر را نشان نمی دهند به این معنی است که خطای صفر دارد. کولیس که خطای آن صفر است نیاز به کالیبره مجدد دارد یا باید تعمیر شود زیرا قرائت های نادرستی را ارائه می دهد.

انواع کولیس

واژه کولیس تنها یک شکل را نشان نمی دهد. در واقع برخی مدلها و انواع وجود دارد که به آن ها کالیپر می گویند. ساده ترین راه برای تمایز آنها از طریق مقیاس خواندن است ، مقیاس جدا شده یا ثابت بر روی ابزار است.

  1. خواندن غیر مستقیم کولیس
  2. خواندن مستقیم کولیس

خواندن غیر مستقیم کولیس

این کالیپرها برای اندازه گیری فاصله به مقیاس خارجی اضافی نیاز دارند.

  • داخل سنج: کولیس های داخلی به گونه ای طراحی شده اند که اندازه گیری داخلی یک جسم را اندازه گیری می کنند. پاهای کولیس داخلی با توجه به جسم تنظیم می شوند تا اندازه های مورد نظر به دست آید.
  • خارج سنج: کولیس های بیرونی به گونه ای طراحی شده اند که اندازه گیری خارجی جسم را اندازه گیری می کنند. درست مانند کالیپر داخلی ، پاهای کولیس بیرونی تنظیم می شوند تا اندازه های دلخواه را بدست آورند.
  • کولیس تقسیم کننده: کولیس تقسیم کننده ، که معمولاً به عنوان قطب نما شناخته می شود ، برای علامت گذاری نقاط روی سطوح استفاده می شود. لبه های پاها بسیار تیز هستند ، بنابراین می توان آنها را به راحتی برای کشیدن قوس یا دایره استفاده کرد. آنها همچنین برای اندازه گیری فاصله بین نقاط مختلف روی نقشه استفاده می شوند.
  • کولیس پایه دار: کالیپرهای پایه دار دارای یک پا خم هستند ، آنها به این صورت طراحی شده اند که خطی را خط می نویسند در حالی که پای خم شده در امتداد لبه قطعه کار اجرا می شود.

خواندن مستقیم کولیس

کالیپرهای خواندن مستقیم دارای مقیاس درست در خود کولیس ها هستند. کالیپرهای خواندن مستقیم انواع زیر را دارند:

  1. کالیپر ورنیه: کولیس مانند ورنیه مانند نام خود از مقیاس ورنیه استفاده می کند. این شامل دو مقیاس است که در آن مقیاس اول ثابت است و مقیاس دوم اسلاید می شود.
  2. کالیپر شماره گیری: اگرچه مکانیزم کارکردن کولیس شماره گیر پیچیده است ، اما خواندن ساده تری نسبت به ورنیه فراهم می کند. کالیپرهای شماره گیر برای نشان دادن قرائت از سنسور صنعتی شماره گیری استفاده می کنند.
  3. کولیس دیجیتال: کولیس دیجیتال دارای صفحه نمایش دیجیتالی الکترونیکی است و خواندن آن را آسان تر می کند. این امکان را به شما می دهد تا بین یک میلی متر یا اینچ در یک دکمه سوئیچ کنید.

قطعات بدنه کولیس

یک کولیس خواندن غیر مستقیم ، که دارای مقیاس جدا شده است ، شامل دو پایه گردان است که در نقاط جسم که قرار است اندازه گیری شود تنظیم شده است. برخی از کالیپرها دارای پاهای بلند ، برخی کوتاه و برخی نیز ممکن است پاهای خمیده داشته باشند. از سوی دیگر، کولیس خواندن مستقیم دارای دو مقیاس است ، یکی مقیاس اصلی ثابت و دیگری مقیاس متحرک است. به جای پاها از فک تشکیل شده است. هنگامی که فک ها به طور کامل بسته می شوند ، باید صفر را نشان دهند. یک کولیس خواندن مستقیم اجازه می دهد تا اندازه گیری از طریق مقیاس ورنیه ، شماره گیری یا از طریق صفحه نمایش دیجیتال خوانده شود. همه قسمتهای این سه نوع اساساً یکسان هستند به جز ظاهر صفحه خواندن. 

تصویر بالا یک کولیس معمولی ورنیه و قطعات آن است. لیست زیر توضیحات مربوط به هر عددی است که روی تصویر مشخص شده است.

  1. فک داخلی: فک ها برای اندازه گیری ابعاد داخلی مانند قطر داخلی.
  2. فک خارجی: سطح اندازه گیری برای ایمن سازی جسم به منظور اندازه گیری ابعاد خارجی آن مانند طول ، ضخامت ، قطر خارجی و عرض.
  3. پیچ قفل: در صورت نیاز ، می توانید پیچ را بچرخانید تا شیئی را که اندازه گیری می کنید محکم کند. عملکرد آن از حرکت جسم جلوگیری می کند.
  4. مقیاس ورنیه فوقانی: بخشی از مقیاس ورنیه که در آن فارغ التحصیلی اینچ انجام می شود.
  5. مقیاس ورنیه پایین: به طور مشابه ، این بخشی از مقیاس ورنیه است که در صورت تمایل به اندازه گیری با واحد متریک ، فارغ التحصیلی متریک واقع شده است.
  6. مقیاس اصلی: این مقیاس اصلی است. فارغ التحصیلی در دو موقعیت تنظیم می شود که قسمت بالایی اینچ و سمت پایین میلی متر است.

سه تصویر زیر قسمت های دیگر کالیپر است. مهمترین چیزی که باید بدانید چوب اندازه گیری عمق است. این موقعیت سوم از سمت چپ است. بقیه عکس ها از پشت است.

نتیجه گیری

هر زمان که اندازه گیری دقیق مهم باشد ، می توانیم به کولیس تکیه کنیم. هنگامی که قصد دارید یک شیء استوانه ای شکل را در قطر داخلی، خارجی، طول، ضخامت و عمق اندازه گیری کنید، کولیس یک انتخاب عالی است. همه این کارها را می توان با یک ابزار خوب انجام داد. در صورت نیاز به اندازه گیری دقیق آن ابعاد ، لازم است این ابزار را حداقل یک واحد در جعبه ابزار خود ذخیره کنید. و در این زمینه کالا صنعتی حرفه ای ترین تجهیزات ممکن را برای فروش ابزار دقیق در اختیار مشتریان خود قرار داده است.

  • سوالات متداول
ایمیل(اختیاری):
کد مقابل را وارد کنید ...