• 1909
  • 409 مرتبه
تعمیر و نگهداری دوره‌ای پمپ پیستونی

تعمیر و نگهداری دوره‌ای پمپ پیستونی

پنج شنبه 06 مهر 1402

به دلیل عملکرد در فشار و دور بالا در پمپ های پیستونی و کارواشی برنامه دوره ای و نقشه ای برای نگهداری الکتروپمپ پیستونی، عملکرد مطمئن و عمر مفید طولانی پمپ شما را تضمین می نماید. البته باید بدانید  تمام تجهیزات مکانیکی و دوار نیاز به بازرسی و تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده دارند. بازرسی ها و نگهداری دوره ای از پمپ پیستونی، با شناسایی مشکلات احتمالی و پیش بینی آن ها از آسیب دیدگی جدی به آن و سایر لوازم مرتبط با آن جلوگیری می کنند.

تعمیر و نگهداری پمپ پیستونی

اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری پمپ پیستونی

به طور کلی اقدامات، عیب یابی و روش های تعمیر و نگهداری از پمپ پیستونی شامل دو بخش می شود:

  1. اقدامات پیشگیرانه در نصب و نگهداری پمپ
  2. عیب یابی و تعمیرات پمپ پس از خرابی 

در این مقاله به معرفی روش های پیشگیرانه پرداخته و نکات مفیدی در خصوص تعمیر و نگهداری پمپ های پیستونی بیان خواهد شد. فراموش نکنید که اگر نگهداری از الکتروپمپ پیستونی به طرز مناسبی انجام گیرد، از آسیب های احتمالی جلوگیری نموده و عمر مفید آن را تا حد زیادی افزایش می دهد. همچنین در مقاله عیب یابی و تعمیر پمپ کارواش مطالب مهمی در زمینه اقدامات مربوط به رفع مشکل پمپ های کارواش ارائه شده است و مطالعه آن پیشنهاد می شود.

اقدامات نگهداری پمپ پیستونی هنگام نصب

برای اطمینان از کارکرد درست پمپ و حداکثر کارایی، توصیه می شود قوانین عمومی نصب ماشین آلات رعایت شود مانند: محکم نصب شدن، نصب حفاظ روی قطعات متحرک مانند کوپلینگ، نصب موتور و پمپ روی یک شاسی افقی و مورد اطمینان، استفاده از موتور با توان و دور طبق استاندارد شرکت تولید کننده ( در موتورهای بنزینی معمولا نیروی اسمی با حقیقی فاصله زیادی دارد) و همچنین استفاده از رگلاتور متناسب با فشار و دبی پمپ.

اقدامات نگهداری پمپ پیستونی هنگام نصب

نگهداری لوله های مکش و تخلیه پمپ پیستونی

استفاده از سایز درست لوله های مکش و تخلیه در پمپ پیستونی اهمیت زیادی دارد چرا که در صورت عدم استفاده از اندازه قطر لوله های مکش و تخلیه عملیات مکش سیال و سپس ایجاد فشار مناسب خروجی از پمپ با مشکل مواجه می شود.

لوله مکش

برای پمپ های صنعتی و کارواش لوله مکش آب کلیه اتصالات باید مساوی یا بزرگتر از ورودی پمپ باشد و با نوار آب بندی (نوار تفلون) یا خمیر آب بندی به خوبی بسته شوند تا از هرگونه مکش هوا جلوگیری شود. در مسیر ورودی سیال حتما باید فیلتری با ظرفیت حداقل دو و نیم برابر ظرفیت پمپ نصب شود، همچنین استفاده از صافی مناسب قبل از ورودی پمپ می تواند از صدمات احتمالی جلوگیری کند.

حداکثر فشار منفی برای قسمت ورودی آب 0.3 bar می‌باشد که در این حالت پمپ حداکثر از عمق 1.5 متر می تواند مکش کند. به این نکته باید توجه داشت که حبس شدن و مکش هوا در ورودی، بزرگترین دشمن پمپ است بنابراین وجود زانوئی یا شیر اضافی مانع رسیدن آب کافی به پمپ می شود، پس بهتر است از مسیر مستقیم استفاده شود. 

لوله خروجی پمپ

اتصالات و لوله خروجی پمپ به رگلاتور حداقل باید مطابق خروجی پمپ باشد وگرنه فشار داخلی پمپ زیاد شده و باعث صدمه به پمپ خواهد شد.

پمپ پیستونی

نکات نگهداری پمپ پیستونی در هنگام راه اندازی

  • سطح روغن پمپ را کنترل کنید. سطح روغن پمپ پیستونی همیشه باید در وسط شیشه روغن باشد.
  • آب بندی لوله های ورودی و خروجی سیستم را کنترل نمائید.
  • اطمینان حاصل کنید که آب ورودی کافی است و پمپ خشک کار نمی کند.
  • تمیز و سالم بودن فیلتر کنترل شود.
  • اگر پمپ پیستونی و محرک با تسمه پولی کوپله شده انداز سلامت تسمه و مناسب بودن کشیدگی تسمه مطمئن شوید، در غیر اینصورت پمپ کارواش به فشار مورد نیاز نمی رسد.
  • در راه اندازی برای شروع، پمپ به مدت یک دقیقه بدون فشار کار کند تا تمام قسمت های آن به خوبی روغن کاری شود.
  • پمپ پیستونی در حالتی که تمام شیرهای آن باز است روشن شود تا هوا در داخل پمپ و لوله ها باقی نماند و به راحتی کار کند.
  • قبل از شروع به کار، درپوش روغن اولیه با گیج روغن دارای سوراخ هوا جایگزین شود.

نکات نگهداری پمپ پیستونی هنگام استفاده از آن

  1. پمپ نباید برای بیش از 5 دقیقه به صورت بای پس کار کند.
  2. پمپ نباید هرگز بدون آب کار کند.
  3. دور محرک پمپ بیش از دور مجاز استاندارد پمپ پیستونی در کاتالوگ آن نباشد.
  4. تمیزی فیلتر مایع ورودی را مرتبا کنترل کنید.

نکات نگهداری پمپ پیستونی پس از استفاده از آن

  1. بعد از پایان کار لازم است که برای مدت چند دقیقه سیستم با آب تمیز کار کند تا کلیه مواد شیمیایی از آن خارج شود و با شستشوی قطعات داخلی پمپ پیستونی از فرسودگی آنها جلوگیری شود.
  2. در محل هایی که خطر یخ‌زدگی وجود دارد در پایان کار از ضد یخ استفاده شود یا برای جلوگیری از یخ زدگی، پمپ پیستونی، لوله های ورودی و خروجی و شیر فشارشکن کاملا از آب تخلیه شود.

نکات نگهداری پمپ پیستونی هنگام راه اندازی مجدد

  • در صورتی که از پمپ برای زمان زیادی استفاده نکرده‌اید، میل لنگ را به صورت خشک (بدون آب) نگردانید باعث صدمه به پکینگ‌ها خواهد شد.
  •  فشار آب ورودی را به یک الی سه بار افزایش دهید تا سوپاپ ها را تحریک کند، چون همیشه امکان جرم گرفتگی و چسبندگی در سوپاپ ها وجود دارد، هرگونه راه اندازی و کارکرد خشک پمپ باعث صدمه به پکینگ ها خواهد شد.

نگهداری پمپ پیستونی با تعویض روغن

اولین تعویض روغن پمپ پیستونی بعد از 50 ساعت کار می‌باشد و در مراحل بعدی روغن را بعد از 500 ساعت کار و یا سه ماه یکبار تعویض نمائید. هنگام ریختن روغن به اطراف پمپ آن را تمیز نمایید تا نشت های احتمالی مشخص شود. مواقعی که پمپ در محیط کاری مرطوب و یا شرایط سخت، کار می کند روغن زودتر تعویض شود.

نکات کلی تعمیر و نگهداری پمپ پیستونی هنگام باز و بسته شدن آن

  • برای بیرون آوردن و جازدن سرسیلندر از چکش لاستیکی استفاده کنید.
  • برای سفت کردن پیچ های سرسیلندر از آچار تر کمتر استفاده کنید.
  • در صورت بازدید و یا تعویض سوپاپ‌ها، اورینگ‌های مربوطه را تعویض کرده و درپوش سوپاپ را با فشار 70 N.M یا کمتر محکم کنید.
  • در زمان تعویض سرامیک ها اورینگ مربوطه را به روغن آغشته کنید و برای جلوگیری از باز شدن در اثر ارتعاش پیچ روی پیستون را ابتدا به چسب (لاکتیک 270) آغشته سپس با تر کمتر با فشار های زیر محکم کنید.

C35    10N.M
C73, C146, C220      40N.M

  • در صورت تعویض پکینگ ها در موقع جا زدن مجدد تمامی آنها را به روغن آغشته کنید تا دچار آسیب دیدگی نشوند.
  • برای باز و بسته کردن درپوش سوپاپ ها از بکس شش پر استفاده کنید.
  • برای جا زدن سرسیلندر، میل لنگ را بچرخانید تا پیستون وسط به حداکثر طول برسد و بعد از آغشته کردن سرامیک‌ها به روغن، سرسیلندر را جا بزنید.

نتیجه گیری

متاسفانه اکثر افرادی که از طریق وبسایت کالا صنعتی با کارشناسان ما در خصوص خرابی پمپ های پیستونی تماس می گیرند، گمان می کنند که این دستگاه ها نیاز به هیچ تعمیر و نگهداری خاصی ندارند و به اصطلاح خود این افراد، "فقط باید لوله کشی شود و دینام به برق وصل شود و تمام!"؛ اما پمپ های پیستونی نیز مانند تمام تجهیزات دوار مکانیکی و الکتریکی باید به صورت منظم و دوره‌ای بررسی شوند و اقدامات لازم برای نگهداری آنها انجام گیرد. در این مقاله بخش کوچکی از اقدامات لازم برای نگهداری دوره ای از انواع پمپ پیستونی را در هنگام نصب، راه اندازی، هنگام استفاده و بعد از خاموشی پمپ بیان کردیم، برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان در این زمینه و همچنین خرید قطعات و لوازم یدکی انواع پمپ کارواش، مه پاش و سم پاش، می توانید با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.