• 1831
  • 773 مرتبه
معرفی مانوستات

معرفی مانوستات

18 اسفند 1401

مانوستات چیست؟ 

مانوستات نوعی مانومتر یا گیج فشار بوده که دارای پرشر سوئیچ یا سوئیچ فشار نیز هست. این گیج علاوه بر اندازه گیری و نمایش فشار به صورت محلی، با استفاده از پرشر سوئیچ یک سیگنال On/Off نیز در خروجی خود تولید می‌کند تا در صورت رسیدن فشار به مقدار تنظیم شده می‌تواند پمپ و یا سایر تجهیزات را قطع کند. این کار جهت حفظ فرآیند در شرایط خاص و مورد نظر انجام می‌شود.

مانوستات چیست

خروجی مانوستات ها

مانوستات ها دارای خروجی سیگنال دیجیتال به مقدار 4-20 ma بوده و می‌تواند بسته به نوع مصرف و محیط آن از کلاس حفاظتی متنوعی برخوردار باشد.  

این وسیله برای اندازه گیری فشار در بازه‌های نزدیک به فشار محیط طراحی شده و البته می‌تواند برای اندازه گیری فشار خلأ نیز به کار رود. این مقدار فشار می‌تواند در بازۀ بین mbar 10 تا mbar 10 -11 را شامل شود.

پرشر سوئیچ های به کار رفته در مانوستات ها

سوئیچ های به کار رفته در مانوستات‌ها بسته به نوع کاربرد خود دارای انواع مختلفی هستند که در موارد زیر به آن ها اشاره شده است:

پرشر سوئیچ هوا

این نوع از پرشر سوئیچ در فرآیندها و سیستم های پنوماتیک و یا کمپرسور های هوا استفاده می‌شود

پرشر سوئیچ گاز

این مدل برای گازهای مشتعل کاربرد داشته ولی بسیار نسبت به ایجاد جرقه در محیط حساس است.

پرشر سوئیچ آب

سوئیچ های فشار آب  ساختار بسیار ساده داشته که برای کاربردهای تصفیه آب، پمپ‌ها و... استفاده می‌شود.

پرشر سوئیچ بخار

این مدل‌ها به دلیل استفاده برای سیالات بخار، دارای قابلیت تحمل دماهای بالا و رطوبت شدید هستند.

پرشر سوئیچ

پرشر سوئیچ در مانوستات ها

مواد به کار رفته در ساخت مانومتر

اغلب از استنلس استیل در ساخت مانوستات‌ها استفاده شده و کانکتور یا رزوۀ آن‌ها بسته به نوع سیال نیز میتواند استنلس استیل و یا برنج باشد.

در صورتی که سیال اسیدی و یا خاصیت خورندگی داشته باشد می‌توان از کانکتور ساخته شده از جنس استنلس استیل استفاده کرد. این نوع اگرچه دارای مقاومت و کیفیت بالاتر بوده ولی از لحاظ قیمت نسبت به نوع برنجی آن گران‌تر است.

مانوستات‌ها دارای انواع خشک و پر شده با روغن بوده که برای کاربردهای دارای شرایط ارتعاش و نوسان همینطور وضعیت دمایی بسیار پایین، استفاده از نوع روغنی آن مناسب تر است. 

مانوستات‌ها دارای صفحات به قطر 10 تا 16 سانتی متر هستند. 

مانوستات دو کنتاکت و تک کنتاکت چیست؟ 

نحوۀ اتصال خروجی مانوستات ها می‌تواند به دو صورت دو کنتاکت و تک کنتاکت باشد. منظور از دو کنتاکت بودن مانوستات این است که خروجی آن‌ها دارای دو کنتاکت NC-NO، NC-NC،  NO-NC، NO-NO، باشد. عبارت NO مخفف Normally Open بوده یعنی این که در حالت عادی این کنتاکت باز است. و در طرف مقابل عبارت NC مخفف Normally Close بوده یعنی این که این کنتاکت در حالت عادی بسته است.

کلاس حفاظتی مانوستات

مانوستات ها دارای کلاس حفاظتی مختلفی مانند  IP67, IP65, IP41, IP54 هستند. جنس عقربه ی صفحه ی مدرج در انواع مانوستات‌های آنالوگ از آلومینیوم، برنج و یا پلاستیک بوده و قاب آن‌ها نیزعموماً از جنس استنلس استیل و آلیاژ مس ساخته می‌شوند.

رنج های استاندارد مانوستات

مقیاس عملکرد مانوستات ها در بازه ی 0 تا 5/2 میلی بار (04 /0 ... 0Psi ) و 0 تا 1000 میلی بار (5/14 ... 0 Psi ) بوده و کلاس دقتی آن ها بین 1/0 تا 4 قرار دارد.

کاربرد مانوستات‌

  1. توانایی کنترل میزان تغییر فشار          
  2. حفاظت از عناصر سیستم در مقابل خرابی‌های به وجود آمده به دلیل تغییرات فشار است.

کاربرد مانوستات

 

صنایعی که در فرآیند‌های خود از مانوستات ها بهره می برند به شرح زیر می باشند:

  • پتروشیمی
  • نیروگاه تولید برق
  • معادن
  • مدیریت و کنترل فرآیندهای صنعتی
  • ماشین سازی

برندهای تولید کننده ی مانوستات‌

برندهای مختلفی مانند ویکا، پکنز، پاسکال و دلتا کنترل و... در زمینه ی تولید مانوستات ها فعالیت می‌کنند. شناخته شده ترین آن ها ویکا و پکنز بوده که محصول کشور آلمان و ترکیه هستند.

مانوستات پکنز ترکیه

مانوستات ویکا آلمان

مانوستات شرکت ویکای آلمان

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.