• 1828
  • 572 مرتبه
فلومتر آب

فلومتر آب

15 اسفند 1401

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت، میزان مصرف آب و هدر رفت آن به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به همین دلیل تقاضا برای تصفیه و بهینه سازی مصرف آب بسیار بالاست. در طی فرآیند تصفیه آب، اندازه گیری نرخ جریان به عنوان یک متغیر کنترلی بسیار مهم جهت اطمینان از دست یابی به آب تمیز و با کیفیت بسیار اهمیت دارد. فرآیندهای گسترده ای از ذخیره آب تا توزیع و تصفیه آن و همچنین مدیریت پمپاژ، بدون استفاده از تکنولوژی اندازه گیری جریان ممکن نیست.

مزایای اندازه گیری آب به طور دقیق

  1. کنترل کیفیت
  2. سلامتی و ایمنی
  3. کاهش هزینه

فرآیندهایی که از فلومتر آب باید در آن استفاده شود

  1. نمایش میزان مصرف آب
  2. نمایش نرخ جریان آب
  3. بررسی و کشف نشتی آب 
  4. بهبود استفاده از آب 
  5. نمایش کیفیت آب
  6. نمایش جریان آب بین مخازن

برای نمایش، کنترل و فرآیندهای مرتبط با آب، فلومتر‌ها گزینه ی بسیار مناسبی هستند. سوال اینجاست که کدام یک از انواع فلومترها برای اندازه گیری جریان آب مناسب هستند؟

انواع فلومتر مخصوص اندازه گیری جریان آب با دقت بالا

  1. فلومتر اولتراسونیک
  2. فلومتر مغناطیسی
  3. فلومتر گردابی
  4. جابه جایی مثبت
  5. توربینی
  6. کوریولیس

فلومترهایی که به روش حجمی آب را اندازه گیری می کنند به شرح زیر می باشند:

فلومتر اولتراسونیک

به عنوان مثال، استفاده از فلومتر اولتراسونیک نیاز و تقاضا برای دسترسی به منابع آب و فشار بر روی سیستم تصفیه را کاهش می دهد. این فلومتر، همچنین برای اهداف اکولوژیکی نیز مناسب است. هر دو مدل برای اندازه گیری نرخ جریان آب در هر دو جهت جریان بدون ایجاد اختلال در مسیر سیال مناسب هستند. فلومترهای اولتراسونیک می توانند تمامی انواع سیالات گاز و مایعات خورنده را مورد اندازه گیری قرار داده و نسبت به تغییرات دما، ویسکوزیته، چگالی یا فشار حساس نیستند. جریان سنج های اولتراسونیک Clamp-On برای عیب یابی و شناسایی نشتی جریان نیز ایده آل هستند.

فلومتر اولتراسونیک

جریان سنج اولتراسونیک

فلومتر مغناطیسی

فلومتر مغناطیسی بدون نیاز به تماس می تواند سیالات رسانا و دوغاب و همین طور آب و فاضلاب را مورد اندازه گیری قرار دهد. افت فشار ایجاد شده توسط این جریان سنج مغناطیسی بسیار کم بوده و دقت آن بالا و از تکرار پذیری بسیار خوبی برخوردار است. این جریان سنج های مغناطیسی فاقد قسمت متحرک بوده و باعث ایجاد مانع بر سر مسیر عبور جریان نمی‌شود همچنین این جریان سنج تحت تأثیر عواملی مانند ویسکوزیته، دما و فشار قرار نمی‌گیرد.

اهمیت استفاده از فلومتر مغناطیسی

استفاده از فلومتر مغناطیسی می‌تواند بر نحوه ی عملکرد پمپ تأثیر مطلوبی بگذارد که این نکته برای سیستم های آب و فاضلاب که همواره نیاز به افزایش و بهره وری دارند بسیار حائز اهمیت است. به وسیله‌ی کمک به همخوانی با سرعت پمپ برای برقراری جریان، فلومترها می توانند به اوپراتورها برای ایجاد بهره وری بیشتر از طریق کاهش انرژی مصرفی توسط موتور پمپ کمک کنند.

فلومتر مغناطیسی

اهمیت استفاده از جریان سنج مغناطیسی

در دنیایی که امروزه بیش از هر زمان دیگری بر حفاظت و استفاده بهینه از منابع آبی تمرکز کرده است، تصفیه آب به شکل موثر بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. افزایش آگاهی عمومی می تواند بر هدایت نیاز به سمت اندازه گیری دقیق، عملکرد ایمن و قابل اتکا در تجهیزات مربوط به اندازه گیری نرخ جریان آب بسیار موثر باشد.

فلومتر گردابی

در فلومتر گردابی در مسیر عبور سیال یک مانع بر سر مسیر آن قرار دارد که باعث می شود در پشت آن گرداب هایی به وجود بیاید و سنسوری که در این بخش وجود دارد، این گرداب ها و ارتعاشات را حس کرده که به وسیله ی اندازه گیری میزان فرکانس های ارتعاشات، با انجام تنظیمات و کالیبراسیون میزان فلوی آب را مشخص می کند.

نحوه کار فلومتر گردابی

فلومتر گردابی

مزایا و معایب فلومتر گردابی

مزایای فلومتر گردابی معایب فلومتر گردابی
دقت بالا و تکرار پذیری خوب ایجاد افت فشار زیاد در مسیر سیال
هزینه ی نصب پایین اندازه گیری جریان تنها در یک جهت
بازه ی اندازه گیری مناسب غیر قابل استفاده در خطوط انتقال غیر مستقیم
دارای سرعت پاسخگویی مطلوب

فلومتر جا به جایی مثبت

فلومتر جا به جایی مثبت دارای محفظه ای است که دو قطعه ی دوار و متحرک به شکل چرخ دنده در آن، پس از ورود مایع و پر شدن به وسیله ی آن شروع به چرخش می کند. هرچه میزان سرعت و فلوی آب بیشتر باشد، سرعت و تعداد دفعات چرخش چرخ دندها بیشتر است. با اندازه گیری میزان دفعات و یا تغییرات در سرعت چرخش و میتوان با انجام تنظیمات میزان فلوی آب را تعیین کرد.

نحوه کار فلومتر جابه جایی مثبت

فلومتر جابه جایی مثبت

مزایای فلومتر جا به جایی مثبت معایب فلومتر جابه جایی مثبت
دقت خوب ایجاد پالس در مسیر سیال
عمر طولانی احتمال خرابی  فلومتر در صورت تغییرات ناگهانی در سیال 
نیاز کم به تعمیر و نگهداری حجم بیشتر نسبت به نوع اختلاف فشاری در صورت استفاده برای لوله های با قطر زیاد.
تکرارپذیری عالی

فلومتر توربینی

این فلومتر دارای یک پره یا توربین بوده که به صورت هم جهت با سیال عبوری شروع به چرخش می کند. به صورت متناسب با تعداد دفعات چرخش توربین میزان فلوی آب مشخص می شود.

فلومتر توربینی

مزایای فلومتر توربینی معایب فلومتر توربینی
دقت زیاد تأثیر پذیری میزان دقت از وجود حباب در سیال
هزینه ی تعمیر و نگهداری پایین نیازمند به وجود آشفتگی و نا آرامی در سیال
حجم کم نیازمند به خط لوله ی مستقیم.

فلومترهایی که به روش جرمی آب را اندازه گیری می کنند به شرح زیر می باشند:

کوریولیس

فلومتری که به روش جرمی جریان آب را اندازه گیری می کنند. در این فلومتر جریان آب وارد جریان سنج شده و به وسیله ی یک نوسان ساز یک ارتعاش در میسر عبور جریان ایجاد می‌شود و به طور همزمان دو سنسور این فرکانس نوسانات را دریفت می‌کنند با عبور سیال از لوله‌ی این فلومتر، تغییرات در فرکانس آن ایجاد و توسط دو سنسور دریافت می‌شود. با استفاده از دریافت و اندازه گیری تغییرات می توان میزان جریان آب را اندازه گیری کرد.

نحوه کار فلومتر کوریولیس

فلومتر کوریولیس

مزایای فلومتر کوریولیس معایب فلومتر کوریولیس
عدم تأثیر پذیری از دما و فشار محدودیت در متریال به کار رفته در ساخت
دقت بالا امکان وجود ارتعاشات اضافی در صورت نصب اشتباه و نامناسب
اندازه گیری فلوی آب در هر دو جهت

نیاز روز افزون به استفاده از منابع آب

بسیاری از کارخانجات تولیدی و یا بسیاری از فعالیت های تجاری برای عملکرد روزانه ی خود به استفاده و بهره گیری از آب متکی هستند. دلایل استفاده ی گسترده از آب می تواند جهت تولید بخار مورد نیاز، خنک سازی سیستم های مختلف و نگهداری و بهبود استفاده ی کلی از سیستم باشد. شرکت ها و صنایع تولیدی از دهه های گذشته با مشکل تولید پساب ها دست و پنجه نرم می کرده اند و از همین روی برای استفاده ی بهینه و مدیریت میزان آب مصرفی تحت فشار هستند. از طرف دیگر شرکت ها و واحدهای تولیدی زیادی در زمینه ی تولید تجهیزات تصفیه آب کسب درآمد کرده و فعالیت می کنند.  نکته ی لازم به ذکر این است که فرآیند تصفیه آب نیاز به تجهیزات کنترلی گسترده محاسبت دقیق و ارائه گزارشات و نمایش آن به طور کامل دارد.

اهمیت اندازه گیری نرخ جریان آب

از مهم ترین دلایل اندازه گیری نرخ جریان آب، ذخیره صرفه جویی آب تمیز و قابل استفاده برای مصارف روزمره و خانگی است. تجهیزات مهمی که وظیفه ی تولید آب سالم و با کیفیت را دارند، انواع موتورهای بزرگ بوده که پمپاژ استفاده می‌شوند که اغلب استفاده از آن ها نیازمند صرف انرژی زیاد است. این فرآیندها نیازمند به دقت بالا و قیمت پایین در روند کاری خود هستند.

نیازهای فزاینده برای استفاده از آب

امروزه آگاهی همگان در مورد اهمیت و محدود بودن میزان منابع آب افزایش یافته و به همین دلیل نیاز فوری برای ذخیره سازی، صرفه جویی و همینطور بازیابی و مصرف مجدد آن در کنار گسترش و بهبود روش های مدیریت منابع آب و نحوۀ تصفیه آن به شکل موثر، احساس می شود. رشد تولیدات و افزایش مهاجرت به شهرها مشکلات زیادی برای بهداشت و تأمین آب مورد نیاز به وجود آورده است.

ارگان های صنعتی و تجاری از سالیان گذشته با مشکل دفع پسماندهای آبی دست و پنجه نرم می‌کرده‌اند. پساب های تولیدی توسط این شرکت ها یکی از بزرگترین دلایل آلوده شدن آب ها است. راه کار مناسب در زمینه ی تصفیه آب اندازه گیری پساب و اندازه گیری دقیق ورودی است.

سایت های صنعتی به دنبال راه کارهای مناسب برای افزایش بهره وری، هوشمند سازی و کاهش نیروی انسانی خود هستند. آن ها تمام تلاش خود را در جهت کاهش آب و انرژی مصرفی و سایر هزینه ها به کار می برند.

اهمیت اندازه گیری نرخ جریان آب

زمانی که صحبت از افزایش بهره وری صنایع تولیدی می شود اندازه گیری میزان آب مصرفی و کنترل آن بسیار حائز اهمیت می‌شود. یکی از مهم ترین دلایل اندازه گیری نرخ جریان آب در این حوزه‌ها، ذخیره و صرفه جویی آب تمیز و قابل استفاده برای مصارف روزمره و خانگی است. تجهیزات مربوط به آب و فاضلاب، وظیفه‌ی مهم تولید یک آب سالم و با کیفیت را دارند. جریان آب در خطوط در انتقال آب وابسته به پمپاژ بوده و از طرف دیگر اغلب موتورهای بزرگ انرژی زیادی را مصرف می کنند.

فرآیند تصفیه آب نیز شامل یک رنج وسیع از عملیات اندازه گیری بوده و به دقت بالا و قیمت پایین در تجهیزات مورد نیاز خود وابسته است. فلومترهایی که در این فرآیند استفاده می شود باید تمامی مایعات را بتوانند مورد اندازه گیری قرار دهند که این نکته شامل میزان زیادی از سیالات حاوی جامدات معلق نیز هست.

اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.