• 1806
  • 778 مرتبه
کاربرد گیج دما

کاربرد گیج دما

13 آذر 1401

یکی از تجهیزات پرکاربرد در زمینۀ اندازه گیری دما، گیج های دما هستند. این وسایل به منظور نمایش و یا مانیتورینگ دما به صورت محلی یا در فرآیند کنترل به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب، ما قصد داریم جهت آشنایی بیشتر شما بازدید کنندگان محترم سایت به مبحث گیج‌های دما و کاربرد آن در در صنعت مواد غذایی و ساخت و ساز به عنوان نمونه، بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

گیج دما

این وسایل جهت مانیتورینگ دما و نمایش دمای محیط یا یک قسمت از فرآیند خاص به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اهمیت گیج دما

گیج های دما در موارد زیادی دارای کاربرد هستند. به عنوان مثال استفادۀ آن‌ها در خودرو، و برای تعیین میزان دمای موتور آن است. گیج دما به شما اطلاع خواهد داد که آیا دمای موتور در شرایط عادی است یا نه. به همین منظور یک صفحۀ مدرج در مقابل راننده قرار گرفته که می‌تواند آن را کنترل کند. در صورتی که این گیج به درستی کار نکند، دمای موتور به شدت بالا رفته و می‌تواند خسارات زیادی را به صاحب خودرو تحمیل کند.

کاربرد گیج دما در صنعت مواد غذایی

اندازه گیری دما در صنایع غذایی نقشی مهم را بازی می‌کند. به طور مثال زمانی که مواد خام در حال وارد شدن به خط تولید برای شروع فرآیند هستند، بسیار مهم است که در طی انجام مرحلۀ حمل و نقل با اندازه گیری دما از کیفیت و سلامت مواد خام اطمینان حاصل کرده تا از ورود مواد بی کیفیت و فاسد به فرآیند جلوگیری شود.

اگر امکان اندازه گیری دما به طور مستقیم از مواد خام وجود نداشته باشد معمولاً این کار از طریق گیج های دما و اندازه گیری دمای کابین یا مخزنی که این مواد در آن ها حمل می‌شوند، انجام می‌پذیرد. نکتۀ مهم این است که متناسب با هر نوع فرآیند تولید و در هر مرحله نیاز است که نوع گیج دمای مناسب آن تهیه و استفاده شود.

کاربرد گیج دما

دمای هوا: دمای هوا به طور مداوم در ناحیۀ انبار و حمل و نقل در این قسمت باید مورد اندازه گیری قرار گیرد. همچنین دمای هوایی که به طور مداوم در تماس با مواد غذایی هستند باید اندازه گیری شود. (به طور مثال قسمت خشک کردن) در این قسمت از یک گیج دمای دارای پروب هوا برای اندازه گیری دما استفاده می‌شود چرا که عنصر حسگر دمایی که استفاده می‌شود در معرض هوای آزاد قرار دارد.

ساختار پروب

ساختار پروب به گونه‌ای است که این امکان را می‌دهد تا بیشترین مقدار هوا در تماس با پروب قرار گرفته و زمان پاسخ، کوتاه‌تر شود. وجود هرگونه مانع و انسداد در پروب گیج دما، باعث طولانی تر شدن زمان اندازه گیری خواهد شد.

اندازه گیری دما در فروشگاه

اشتباهات در استفاده از گیج دما

یک اشتباه رایج در اندازه گیری دمای هوا استفاده از دماسنج های مادون قرمز است. این کار ذاتاً به دلیل این که ترمومتر های مادون قرمز فقط دمای سطوح را اندازه گیری می‌کنند، اشتباه است. یک تصور اشتباه و رایج این است که در این محیط دمای خروجی یخچال ها را به عنوان دمای محیط اندازه گیری می‌کنند. اما این دمایی که اندازه گیری می‌شود دمای خروجی یخچال است و نشان‌دهندۀ دمای محیط نیست.

گیج دما در یخچال

دمای داخلی: گیج های دما برای تنظیم دمای داخلی مواد خام غذایی مانند ادویه‌جات، سبزیجات، سس ها و روغن های سرخ کردنی که با یکدیگر مخلوط می‌شوند، کاربرد دارند. این اندازه گیری به معنی ارتباط و تماس بین پروب گیج دما و مواد مختلف غذایی است.

نکات مهم در استفاده از گیج دما

به دلیل وجود مواد مختلف غذایی مانند مایعات (شیر)، جامدات (گوشت)، یا نیمه جامد مانند ژله، عنصر حسگر گیج دما، احتیاج دارد تا در برابر مواد خام، محافظت شود. چرا که در صورت عدم وجود محافظت در برابر این مواد، باعث عدم امکان کارکرد صحیحِ گیج دما و آسیب به آن می‌شود.

این حفاظت معمولاً به شکل استفاده از فولاد استین لس به همراه یک نوک سوزنی شکل است که این ماده دارای مقاومت در برابر خوردگی بوده و به شما این امکان را می‌دهد که زمانی که آن را در یک گوشت فرو می‌کنید، بتوانید دمای آن را اندازه گیری کنید.

کاربرد گیج دما در صنعت ساخت و ساز

دما در صنعت ساخت و ساز یک پارامتر بسیار مهم بوده و نیاز به اندازه گری دقیق و نمایش در حین فرآیند بتن ریزی و آسفالت سازی به شدت احساس می‌شود. همچنین در حین انجام این دو فرآیند و در طی مراحل تولید، حمل و نقل و به کارگیری آن اندازه گیری بسیار مهم است.

گیج دما در صنعت ساخت و ساز

اندازه گیری دمای سیمان/بتن

بتن به وسیلۀ هیدراسیون سیمان به دست می‌آید و این فرآیند با تولید گرما همراه است. یکی از مهم ترین جنبه‌های استفاده از گیج دما و خنک کردن بتن کاهش دمای داده شده به بتن در طی فرآیند هیدراسیون، قبل از نصب آن می‌باشد.

کاربرد گیج دما در صنعت سیمان

دمای هیدراسیون (واکنش سیمان با آب)، دمای بتن را به 25 درجۀ سانتی گراد در طی فرآیند افزایش می‌دهد. به همین دلیل بتن منبسط شده و به آن میزان از قدرت همگن در تمام مقدار ظرفیت خود نمی‌رسد. دمای سیمان باید تا حد امکان پایین باشد تا در محدودۀ رضایتبخش در طی مرحله فرآوری و آماده شدن باقی بماند. از همین روی استفاده از گیج دما و اطلاع از میزان دمای فرآیند بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از گیج دما در دمای سیمان

اندازه گیری دمای آسفالت

آسفالت در کنار  سایر مشتقات نفت قرار می‌گیرد. به طور کلی آسفالت در حال آماده سازی به عنوان قیر خام شناخته می‌شود. این ماده از تقطیر جزئی نفت خام در دمای 525 درجۀ سانتی گراد به دست می‌آید و گاهی از آن به عنوان قیر تصفیه شده یاد می‌شود.

در علم مهندسی مواد عبارت "آسفالت" و "قیر" معمولاً به جای هم به کار برده می‌شود. ویژگی های آسفالت به وسیلۀ دما دستخوش تغییر می‌شود و این یعنی یک محدودۀ مشخصی وجود دارد که ویسکوزیته این امکان را می‌دهد تا عملیات فشرده سازی به وسیلۀ روانکاری ذرات در طی این فرآیند به درستی انجام گیرد.

کاربرد گیج دما در اندازه گیری دمای آسفالت

دمای پایین باعث افزایش ویسکوزیته شده و از حرکت ذرات کوچک جلوگیری کرده و مانع از دست یابی به چگالی مورد نظر می‌شود. از همین روی استفاده از گیج دما برای اندازه گیری و نمایش آن جهت تنظیم و دست یابی به کیفیت مورد نظر و مطلوب آسفالت، می‌تواند عامل مهم و تعیین کننده‌ای باشد.

نتیجه گیری

استفاده از گیج دما در صنایع مختلفی مانند مواد غذایی، ساخت و ساز دارای کاربرد فراوان و مهمی است. بهره گیری از گیج دما در طی مراحل مختلف این فرآینده به حدی مهم است که می‌تواند از عوامل تأثیر گذار کیفیت محصولی تولیدی باشد. دلیل این امر اهمیت دما در این صنایع و بسیاری دیگر از انواع صنایع مختلف است.

ما در سایت فروشگاهی تخصصی کالا صنعتی از شما بازدید کنندگان محترم تقاضا داریم تا در صورت احساس نیاز جهت دریافت اطلاعات و مشاورۀ بیشتر با همکاران ما در بخش ابزار دقیق تماس گرفته و همچنین سوالات، نظرات و تجربیات خود را در خصوص گیج های دما با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.