اسیلوسکوپ

دستگاهی الکترونیکی است که جهت مشخص کردن ویژگی ها و پارامترهای مختلف یک سیگنال مانند شکل موج، دامنه، طول موج، فرکانس و ... به کار می رود. این وسیله امروزه تقریباً در بسیاری از آزمایشگاه ها و مراکز تعمیرات تجهیزات الکترونیک به کار رفته و استفاده از آن ضروری است.

انواع اسیلوسکوپ

  1. اسیلوسکوپ آنالوگ
  2. اسیلوسکوپ های دیجیتال
  3. اسیلوسکوپ ذخیره ی دیجیتال یا به اختصار (DSO)
  4. اسیلوسکوپ فسفر دیجتال (DPO)
  5. اسیلوسکوپ دامنه ی مختلط (MDO)
  6. اسیلوسکوپ های نمونه برداری دیجیتال (DSO)

اسیلوسکوپ آنالوگ

این اسیلوسکوپ ها از لامپ پرتو کاتدی و یک تفنگ الکترونیکی که بر روی صفحه ی فلوئورسان می تابد، جهت نمایش شکل موج تشکیل شده است. این اسیلوسکوپ ها اولین بار در دهه ی 1940 میلادی به بازار ارائه شدند و برای نمایش شکل موج یک سیگنال روی صفحه ی پرتو کاتدی از تقویت کننده های فرکانس بالا بهره می برند. انواع آنالوگ این دستگاه ها می توانند دارای چندین کانال عمودی و یک کانال افقی، تریگر و ماژول لوله ی پرتو کاتدی سبز باشند.

اسیلوسکوپ آنالوگ

اسیلوسکوپ های دیجیتال

این اسیلوسکوپ ها دارای صفحه ی نمایس دیجیتال هستند و نسبت به نوع آنالوگ علاوه بر داشتن وزن کمتر قابلیت های بیشتری مانند ذخیره اطلاعات، امکان اتصال به کامپیوتر و پرینت کردن، جمع زدن دو سیگنال متفاوت و ... را دارا هستند.

انواع اسیلوسکوپ های دیجیتال

اسیلوسکوپ های دیجیتال دارای انواع مختلف زیر هستند:

  • اسیلوسکوپ ذخیره ی دیجیتالی (DSO)
  • اسیلوسکوپ فسفر دیجیتالی (DPO)
  • اسیلوسکوپ سیگنال مختلط (MDO)
  • اسیلوسکوپ نمونه برداری دیجیتال (DSO)

ادامه متن در پایین صفحه ...




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

اسیلوسکوپ ذخیره ی دیجیتال یا به اختصار (DSO)

رایج ترین انواع اسیلوسکوپ های دیجیتال از این نوع بوده و صفحه ی نمایش این تجهیزات به صورت شطرنجی است که با انواع آنالوگ که بر فسفر نوری متکی بودند تفاوت زیادی دارد. ویژگی مهم اسیلوسکوپ DSO، این است که می توانید رخ دادهایی را که در سیگنال به سرعت و تنها یک مرتبه اتفاق می افتد را به عنوان یک نوع حالت ناپایدار و گذرا مشاهده کرده و همچنین می توان آن سیگنال ها را مورد تجزیه و تحلیل، پردازش، و ذخیره سازی قرار دهد. این مدل برخلاف انواع آنالوگ، می توانند زمانی که سیگنال محو می شود همچنان آن را نمایش داده و پردازش کنند. اسیلوسکوپ های DSO نسبت به انواع آنالوگ دارای زیر سیستم های بیشتری بوده که می توانند اطلاعات تمام طول موج سیگنال را دریافت و ذخیره سازی کنند.

اسیلوسکوپ های ذخیره دیجیتال

اسیلوسکوپ ذخیره سازی دیجتال

اسیلوسکوپ ذخیره سازی دیجیتال

اسیلوسکوپ فسفر دیجتال (DPO)

این نوع اسیلوسکوپ این قابلیت را به ما می دهد تا یک سیگنال را به طور دقیق دریافت، بازیابی و مشاهده کنیم. یکی از اصلی ترین دلایل تفاوت نوعDPO با DSO نوع معماری قطعات آن است که در DSO قطعات یک حالت سری داشته ولی در حالت DPO یک معماری موازی در ساختار خود بهره می برد. این ویژگی این امکان را به ما می دهد تا نرخ برداشت سیگنال بالا و امکان دست یابی به تصاویر شکل موج، را داشته باشیم.

اسیلوسکوپ فسفر دیجتال

اسیلوسکوپ فسفر دیجیتال

اسیلوسکوپ فسفر دیجیتال

اسیلوسکوپ دامنه ی مختلط (MDO)

اسیلوسکوپ دامنه ی مختلط (MDO) می توانند دامنه ی فرکانسی و زمانی را بر روی صفحه ی خود به نمایش درآورند. در حوزه ی دامنه ی زمانی این اسیلوسکوپ می تواند شکل موج های آنالوگ سنکرون (همزمان)، و شکل موج های دیجیتال را نمایش دهد.

اسیلوسکوپ دامنه مختلط

اسیلوسکوپ دامنه ی مختلط

اسیلوسکوپ های نمونه برداری دیجیتال (DSO)

کاربرد این نوع از اسیلوسکوپ ها برای مواردی است که با سیگنال های دارای فرکانس بالا سروکار داریم و می خواهیم به دنبال سیگنال های تکرار شونده ای که نسبت به به نرخ نمونه برداری اسکوپ مقدار بالاتری دارند، بگردیم. این نکته با نمونه برداری از سیگنال های تکرار شونده و ترکیب آن ها با یکدیگر حاصل می شود.

اسیلوسکوپ نمونه برداری دیجیتال

اسیلوسکوپ نمونه برداری دیجیتال

پارامترهای انتخاب اسیلوسکوپ

دیجیتال یا آنالوگ بودن 

 اکثر مهندسان و افرادی که در حوزه‌ی الکترونیک فعالیت دارند حداقل زمانی از انواع آنالوگ اسکوپ‌ها استفاده کرده‌اند و ممکن است بعضی از این افراد به خاطر عوامل ظاهری و حس بهتر کار کردن با انواع قدیمی آن، اسیلوسکوپ های آنالوگ را ترجیح دهند. امّا به وضوح و قابلیت های نوع دیجیتال نسبت به نوع آنالوگ ارجحیت دارد و دلایل این نکته می‌تواند عواملی باشد که در ادامه آمده است:

  1. کوچک و قابل حمل بودن
  2. پهنای باند وسیع
  3. صفحه‌ی نمایش رنگی
  4. نمایش نتایج مقادیر اندازه گیری بر روی صفحه 
  5. رابط کاربری ساده 
  6. امکان چاپ و ذخیره سازی نتایج

نرخ نمونه برداری

برای استفاده از اسیلوسکوپ آنالوگ تنها در نظر داشتن پهنای باند کافی بوده امّا در انواع دیجیتال ویژگی حافظه و نرخ نمونه برداری یک سیگنال به اندازه‌ی پهنای باند اهمیت دارد. درنوع اسیلوسکوپ های DSO میزان نرخ نمونه‌برداری براساس واحدهای مختلفی مانند مگاسمپل بر ثانیه یا گیگاسمپل بر ثانیه سنجیده می‌شود. در این زمینه معیاری وجود دارد که به نایکوئیست شهرت دارد و بیان می‌کند که نرخ نمونه برداری حداقل باید به میزان دو برابر حداکثر فرکانسی که می‌خواهیم اندازه گیری کنیم، باشد.

پهنای باند

پهنای باند عاملی بسیار مهم در انتخاب اسیلوسکوپ است و بیان کننده‌ی حداکثر میزان فرکانس سیگنالی است که تقویت کننده‌های اسیلوسکوپ از خود عبور می‌دهند.

حافظه

میزان حافظه به دلیل امکان ذخیره‌ی اطلاعات بسیار مهم است. این ویژگی بیان می‌کند که دستگاه چه میزان از مقادیر نمونه برداری شده را می‌تواند در خود ذخیره کند.

تعداد کانال‌ها

این مورد بیان می‌کند که یک اسیلوسکوپ بر روی صفحه‌ی نمایش خود چه تعدا سیگنال را نمایش می دهد. دلیل اهمیت این مورد فراهم شدن امکان مقایسه بین سیگنال‌های مختلف بوده و انواع دوتا چهار کانال بسیار رایج است.

زمان صعود

این ویژگی به شدت تحت تأثیر پهنای باند است و بیان می‌کند که سریع ترین پالس صعودی را که اسیلوسکوپ توانایی اندازه گیری آن را دارد چقدر است و فرمول آن به صورت:

Rise Time = 0.35/bandwidth

اسیلوسکوپ

رزولوشن(دقت)

این پارامتر بیان می‌کند که میزان دقت آن در اندازه گیری سیگنال ولتاژ چقدر است.

حداکثر ولتاژ ورودی

با استفاده از این پارامتر مشخص می‌شود که حداکثر ولتاژ ورودی را که دستگاه می‌تواند اندازه گیری کند چقدر است.

امپدانس ورودی

این پارامتر مقدار مقاومت ورودی اسیلوسکوپ را تعیین می‌کند دلیل این است که زمانی که مقدار فرکانس سیگنال ورودی بالا باشد میزان مقاومت بسیار اهمیت پیدا می‌کند. این مقاومت مقدار بسیار بزرگ داشته( مگا اهم) و به صورت موازی با یک خازن با ظرفیت پایین قرار می‌گیرد. (پیکوفاراد)

    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...