• 1885
  • 515 مرتبه
تفاوت پمپ طبقاتی عمودی و افقی

تفاوت پمپ طبقاتی عمودی و افقی

چهار شنبه 04 مرداد 1402

پمپ ها در انواع مختلف و با مشخصات فیزیکی متفاوتی طراحی می شوند. برخی از پمپ ها برای هد و دبی کمتر ساخته شده اند اما برخی دیگر قابلیت ایجاد هد و دبی بالاتری دارند. در بسیاری از مصارف ساختمانی بزرگ، کشاورزی و صنعتی به جهت نیاز به پمپاژ آب با حجم بیشتر و تا ارتفاع بالاتر لازم است تا از پمپ های قوی تری از لحاظ آبدهی و فشار استفاده شود؛ پمپ های طبقاتی برای چنین منظوری طراحی و ساخته شده اند. پمپ طبقاتی از دسته پمپ سانتریفیوژ محسوب می شود و دارای دو نوع پمپ طبقاتی عمودی و پمپ طبقاتی افقی است.

پمپ های طبقاتی دارای چندین پروانه هستند که بصورت موازی بر روی محور پمپ قرار گرفته اند و همین عامل توانایی بیشتر آنها در پمپاژ هد و دبی بیشتر می باشد. اما با اینکه از لحاظ وظیفه انتقال آب در هد و دبی بالاتر این دو پمپ با یکدیگر یکسان اند اما پمپ عمودی و افقی تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در این مقاله کالاصنعتی قرار است به بررسی تفاوت های پمپ طبقاتی عمودی و افقی پرداخته شود و ویژگی های هر کدام و کاربردهایی که دارند مقایسه شود، پس با ما همراه باشید.

مقایسه پمپ افقی و عمودی طبقاتی

انواع پمپ طبقاتی

  1. پمپ طبقاتی عمودی
  2. پمپ طبقاتی افقی

پمپ طبقاتی نوعی از پمپ های گریز از مرکز محسوب شده که در دسته پمپ دینامیکی قرار می گیرد. در این پمپ ها نحوه به جریان انداختن سیال توسط تعدادی از پروانه های پشت سرهم اتفاق می افتد. پمپ طبقاتی داری دو نوع کلی پمپ طبقاتی عمودی و پمپ طبقاتی افقی است. در ادامه انواع پمپ طبقاتی، ویژگی ها و تفاوت های آنها توضیح داده خواهد شد.

پمپ طبقاتی عمودی

یکی از انواع پمپ طبقاتی، پمپ عمودی طبقاتی است. همانطور که از نام این پمپ مشخص است، نحوه قرارگیری آن بصورت عمودی می باشد و شفت پمپ در آن در جهت عمودی است. پمپ طبقاتی عمودی به دلیل نحوه نصب نیاز به فضای کمتری دارد. برای خرید پمپ عمودی طبقاتی استیل لئو LVR که از بدنه وپروانه استیل 304 ساخته شده است و همچنین برای خرید پمپ عمودی طبقات استیل لئو LVB که دارای بدنه و پروانه ای از استیل 316 است، می توانید با کارشناسان بخش پمپ کالاصنعتی تماس حاصل فرمائید.

پمپ طبقاتی افقی

دیگر پمپ طبقاتی، پمپ افقی طبقاتی نام دارد که نحوه قرارگیری آن بصورت افقی است و محور شفت آن در جهت افقی می باشد. در پمپ طبقاتی افقی پروانه پمپ به صورت چندگانه و پشت سر هم بر روی روتور قرار گرفته اند و بصورت همزمان با چرخش روتور می چرخند و به این ترتیب سیال از ورودی پمپ افقی به سمت خروجی به جریان در می آید. کالاصنعتی ارائه دهنده پمپ های طبقاتی افقی از برندهای مختلف می باشد که یکی از آنها پمپ افقی طبقاتی استیل لئو ECH است که با گارانتی 2 ساله به فروش می رسد. برای خرید پمپ افقی طبقاتی از برندهای دیگر و اطلاع از قیمت آنها می توانید به سایت ما مراجعه کنید. 

شباهت های پمپ عمودی و افقی

پمپ های عمودی طبقاتی و افقی طبقاتی دارای شباهت های زیادی هستند که مهمترین آنها طبقاتی بودن و کاربردهای یکسانی که دارند. در زیر سایر تشابهات این دو پمپ آورده شده است:

  1. هر دو پمپ عمودی و افقی جز پمپ های سانتریفیوژ هستند.
  2. از لحاظ کاربرد هر دو جهت آبرسانی در ساختمان های بزرگ، کشاورزی و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. هر دو پمپ طبقاتی بطور خاص در بوسترپمپ های آبرسانی و آتش نشانی بکار می روند، که بسته به فضای موجود برای نصب از پمپ افقی یا عمودی استفاده می شود.
  4. پمپ های طبقاتی عمودی و افقی برای پمپاژ سیالات تمیز و بدون ناخالصی با خواص فیزیکی مشابه آب استفاده می شوند.
  5. هر دو پمپ طبقاتی مذکور دارای چندین مرحله پروانه هستند که بصورت پشت سرهم بر روی روتور قرار گرفته اند.
  6. هر دو پمپ عمودی طبقاتی و افقی طبقاتی قابلیت مکش منفی ندارند.

تفاوت های پمپ عمودی طبقاتی و افقی طبقاتی

پمپ های عمودی طبقاتی و افقی طبقاتی علی رغم داشتن شباهت هایی در نوع کاربرد، تفاوت هایی در ساختار و نحوه عملکرد خود دارند که در زیر به آنها پرداخته می شود و مقایسه ای بین پمپ عمودی و افقی انجام گرفته است:

تفاوت های پمپ همودی و افقی طبقاتی

  • در پمپ عمودی طبقاتی شفت بصورت عمودی و در پمپ افقی طبقاتی شفت بصورت افقی قرار گرفته است.
  • نحوه نصب پمپ عمودی بصورت ایستاده و نصب پمپ افقی بصورت افقی انجام می شود.
  • پمپ عمودی طبقاتی نسبت به افقی طبقاتی برای نصب فضای کمتری اشغال می کند و به همین دلیل در شرایطی که کمبود جا وجود دارد مناسب تر است.
  • به دلیل بالانس بودن پمپ عمودی نسبت به پمپ افقی استهلاک کمتری دارد.
  • پمپ عمودی نسبت به افقی صدای کمتری تولید می کند.
  • در صورت خرابی پمپ های طبقاتی، تعمیر و نگهداری پمپ افقی طبقاتی راحت تر است.
  • به دلیل بالانس بودن پمپ عمودی نسبت به افقی و تراز بودن بیشتر پروانه ها نسبت به محور، در پمپ عمودی پمپاژ آب بصورت یکنواخت تر اتفاق می افتد.

جمع بندی: پمپ طبقاتی یکی از انواع پمپ است که از لحاظ ساختمان داخلی و عملکرد در دسته پمپ های سانتریفیوژ قرار می گیرد. پمپ های طبقاتی را به این خاطر با این نام گذاری کرده اند که دارای چندین طبقه یا مرحله از پروانه بوده که بصورت پشت سر هم بر روی شفت پمپ سوار شده اند. این تعداد پروانه به این منظور در این پمپ ها استفاده می شود که بتواند هد و دبی بالاتری ایجاد کنند و برای مصارف گوناگونی مثل آبرسانی به ساختمان های بلندمرتبه، کشاورزی و صنعتی، سیستم های حرارت مرکزی و تهویه مطبوع و ... مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ های طبقاتی شامل پمپ عمودی طبقاتی و افقی طبقاتی می باشد که دارای شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر هستند. در این مقاله کالاصنعتی به بررسی این دو نوع پمپ طبقاتی و تفاوت های پمپ عمودی و افقی پرداخته شد. فروشگاه اینترنتی کالا صنعتی ارائه کننده انواع پمپ های طبقاتی از برندهای مختلف می باشد که برند پمپ لئو یکی از شاخص ترین های پمپ های طبقاتی بوده و جهت اطلاع از قیمت پمپ کشاورزی، موجودی و دریافت کاتالوگ می توانید با کارشناسان پمپ ما تماس بگیرید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 1
    سلام روز بخیر آیا برای بوسترپمپ های آبیاری تحت فشار کشاورزی این پمپ های طبقاتی مناسب هستند؟
    • کاربر سایت

      1403/01/20 07:55:41
      • 0
      • 0

      سلام جناب اذهاری عزیز، وقت شما بخیر

      بله یکی از کاربردهای پمپ های طبقاتی در بوسترپمپ های آبرسانی کشاورزی است.