• 1736
  • 1498 مرتبه
دوزینگ پمپ(پمپ کلرزنی)

دوزینگ پمپ(پمپ کلرزنی)

یک شنبه 09 بهمن 1401

دوزینگ پمپ یا پمپ تزریق که به نام مترینگ پمپ نیز شناخته می شود جز پمپ های جابجایی مثبت محسوب می شود. دوزینگ پمپ برای مواردی که نیاز به انتقال مواد یا سیالاتی با دبی مشخص و دقیق است، مورد استفاده قرار می گیرد. دوزینگ پمپ معمولا ابعاد کوچکی دارند و قادر به جابجایی و یا تزریق انواع مختلفی از جمله مواد شیمیایی، مواد خورنده، اسیدی، بازی و یا دوغاب ها و حتی مایعات چسبناک در دوز دقیق و مقدار معینی است. در ادامه این مقاله قرار هست تا نحوه عملکرد دوزینگ پمپ، اجزای اصلی آنها همچنین اجزای سیستم های دوزینگ، شرایط کارکردی، کاربردها، مزایا و معایب پمپ های دوزینگ توضیح داده شود، پس با این مقاله کالاصنعتی همراه باشید.

معرفی دوزینگ پمپ و مزایای آن در 5 دقیقه

پادکست دوزینگ پمپ

نحوه عملکرد دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ مقدار مشخصی از سیال یا مواد قابل تزریق را به داخل محفظه خود می کشد و آن را به مخزن یا لوله حاوی سیال در حال اندازه گیری تزریق می کند. میزان دوز انتقالی سیال توسط یک سیستم کنترل خارجی یا کنترلر بوسیله روشن و خاموش کردن و تنظیم دبی خروجی از محفظه کنترل می شود. انرژی لازم جهت مکش و جابجایی سیال در پمپ تزریقی توسط یک موتور الکتریکی، انرژی الکترومغناطیس یا محرک هوا تامین می شود. در ادامه که انواع دوزینگ پمپ ها ذکر شدند به تفکیک نحوه عملکرد هر کدام از آنها به صورت خلاصه توضیح داده خواهد شد و مشاهده می شود که همه انواع پمپ های تزریقی بر اساس یک اصل و کارکرد مشابه یکدیگر دارند.

اجزا دوزینگ پمپ

  1. درایور یا محرک
  2. مسیر سیال
  3. مکانیزم حرکت
  4. تنظیم کننده دبی

اجزا دوزینگ پمپ

اجزا سیستم دوزینگ (تزریق)

اجزا سیستم های دوزینگ بطور کلی شامل موارد زیر است:

  • مخزن: مخزن یا تانکری جهت نگهداری سیال یا مواد جهت تزریق
  • پمپ دوزینگ: پمپ تزریق قسمت اصلی سیستم دوزینگ است که از جنس های مختلف و ابعاد متفاوت بسته به نوع کاربرد ساخته می شوند.
  • انژکتور: انژکتور درواقع یک شیر یک طرفه است که ماده قابل تزریق را به محل موردنظر تزریق می کند.
  • شیر ورودی مکش: شیر ورودی یک شیر یک طرفه است که به خط مکش متصل است و از قطع مکش جریان خودداری می کند.
  • خط تزریق: بسته به نوع کاربری می تواند جنس های مختلفی مثل پلی اتیلن، PVC و در موارد فشار بالا از فولاد ضد زنگ استفاده شود.
  • سیستم کنترل: جهت تزریق مقدار دقیق و مشخص مواد قابل انتقال و کنترل زمان روشن و خاموش کردن پمپ تزریق نیاز به یک سیستم کنترل مرکزی است. قاعدتا در سیستم دوزینگ بسته به نوع کارکرد به عنوان مثال کلرزنی آب استخرها یا کنترل PH آب در تصفیه خانه ها، حسگر مربوطه قرار می گیرد تا توسط سیستم کنترل فرمان، روشن و خاموش شدن پمپ صادر و دوز تزریقی پمپ تنظیم شود.

اجزا سیستم دوزینگ

کاربرد دوزینگ پمپ

  • صنایع مختلف شیمیایی و پتروشیمی
  • صنایع غذایی
  • کشاورزی
  • پزشکی و آزمایشگاه های طبی
  • صنایع کاغذسازی و پلاستیک سازی
  • صنایع دارویی و تولید واکسن
  • صنایع تولید قند و شکر
  • سیستم های تصفیه آب و فاضلاب
  • کلرزنی آب استخرها و آب های آشامیدنی
  • تزریق و جابجایی رنگ و سیالات چسبناک در کارخانجات رنگ سازی
  • نمک زدایی و تصفیه آب جهت کنترل PH آب

مزایا دوزینگ پمپ

  1. قابلیت انتقال و جابجایی انواع مختلف مواد و سیالات
  2. بسیار دقیق و قابلیت پمپاژ با دقت بالا
  3. نصب آسان
  4. تعمیر و نگهداری راحت
  5. کاربردی برای پمپاژ مواد شیمیایی در دماها و فشارهای بالا
  6. عدم نیاز به آب بندی و نداشتن نشتی
  7. معمولا دارای ابعاد کوچک
  8. سر و صدای کم
  9. قابلیت انتقال و تزریق مواد سمی، خورنده، اسیدی و بازی

معایب دوزینگ پمپ

  • قیمت بالا به دلیل داشتن دقت بالا و تکنولوژی ساخت
  • انتقال مواد و سیالات با هد و دبی پایین

محدوده عملکردی دوزینگ پمپ ها

  1. محدوده دبی : 10 ml⁄min الی 1000 ml⁄min
  2. محدوده فشار : 1 bar الی 1000 bar
  3. محدوده دما: C°-10 الی C°+120
  4. محدوده ویسکوزیته: ویسکوزیته تا 1000 mpa.s

انواع دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ ها دارای انواع مختلفی است از جمله

  1. دوزینگ پمپ دیافراگمی (تزریق ثابت، تزریق پالسی)
  2. پمپ لوب
  3. پمپ پریستالتیک

دوزینگ پمپ دیافراگمی تزریق ثابت

در این نوع پمپ دیافراگم، پیستون و شیرهای ورودی و خروجی در داخل محفظه پمپ وجود دارند. با بالا رفتن پیستون و منبسط شدن دیافراگم عمل مکش سیال یا مواد قابل تزریق از شیر ورودی اتفاق افتاده و سپس با پایین آمدن پیستون و منقبض شدن دیافراگم فشار به ماده تزریقی اعمال و از شیر خروجی به محل مورد نظر تزریق می شود. مقدار تزریقی سیال یا مواد، مطابق با مقدار مشخص تعیین شده برحسب درصدی از میزان دبی تخلیه می شود.

دوزینگ پمپ دیافراگمی تزریق ثابت

دوزینگ پمپ دیافراگمی پالسی

در این مدل از مکانیزم دیافراگم دار استفاده می شود اما بجای دبی ثابت، از دبی متغیر و به مقدار متغیر و پالسی مواد قابل تزریق تخلیه می گردند.

لوب پمپ

در لوب پمپ، حجم مشخصی از سیال از میان غلتک ها، عمل پمپاژ اتفاق می افتد. لوب پمپ به اندازه پمپ دیافراگمی دقیق نیست، اما برای سیالات با ویسکوزیته بالا مناسب است.

پمپ پریستالتیک

در این پمپ یک تیوپ یا شیلنگ انعطاف پذیر وجود دارد که سیال در داخل آن به جریان در می آید و غلتک با چرخش خود وظیفه کنترل میزان جریان و جابجایی سیال از ورودی تا خروجی پمپ را برعهده دارد. این پمپ قابلیت و توانایی پمپاژ با دبی های پایین را دارد و برای اندازه گیری دوز سیال از دقت خوبی برخوردار است.

پمپ پریستالتیک

 

انواع پمپ براساس محرک و مکانیزم عملکرد

پمپ های دوزینگ یا تزریقی با توجه به نوع عامل محرک جابجایی سیال شامل، پمپ های پیستونی، دیافراگمی، سلونوئیدی، هیدرولیکی و پنوماتیکی است که در زیر به تفکیک آورده شده اند:

پمپ تزریق پیستونی

در پمپ پیستونی با حرکت رفت و برگشتی پیستون در داخل سیلندر و ایجاد خلا باعث مکش سیال از قسمت ورودی می شود و با ایجاد فشار به سیال از قسمت خروجی منتقل می شود.

پمپ تزریق پیستونی

پمپ تزریق دیافراگمی

در پمپ دیافراگمی از یک صفحه منعطف به اسم دیافراگم که بسته به نوع سیال می تواند جنس های مختلفی داشته باشد جهت جابجایی سیال یا مواد قابل انتقال استفاده می شود. برای خرید پمپ دیافراگمی با کارشناسان ما در تماس باشید.

پمپ تزریق سلونوئیدی

پمپ سلونوئیدی دارای طراحی ساده و قیمت نسبتا مناسب تری است. انرژی لازم در پمپ سلونوئیدی الکترومغناطیس است. در ساختار این پمپ از مگنت استفاده شده است. مگنت متصل به شفت است و با عبور جریان الکتریسیته از آن باردار شده و باعث حرکت آن می شود. حرکت رفت و برگشتی آن سبب جابجایی سیال می شود.

پمپ تزریق سلونوئیدی

پمپ تزریق هیدرولیکی

در پمپ دوزینگ با محرک هیدرولیک در واقع همان دیافراگم وجود دارد اما حرکت و جابجایی دیافراگم توسط فشار روغن هیدرولیک اتفاق می افتد.

پمپ تزریق هیدرولیکی

پمپ تزریق پنوماتیک

دوزینگ پمپ پنوماتیکی از انواع رایج دوزینگ پمپ ها است که عامل محرک آن انرژی باد است. در پمپ دوزینگ پنوماتیکی با حرکت دیافراگم توسط انرژی باد، مکش سیال از ورودی اتفاق می افتد و با منبسط و منقبض شدن مداوم دیافراگم، جابجایی سیال اتفاق می افتد.

پمپ تزریق پنوماتیک

برندهای معروف دوزینگ پمپ

برندهای معروف و معتبری که انواع پمپ های دوزینگ و تزریقی را تولید و روانه بازار کرده اند؛ برندهای ایتالیایی اتاترون، اینجکتا و برند ایرانی سالم آب است که دوزینگ پمپ های تمامی این برندها را می توانید در سایت کالا صنعتی مشاهده کرده و جهت خرید دوزینگ پمپ و مشاوره آنها با بخش پمپ کالاصنعتی تماس حاصل فرمایید.

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.