• 1737
  • 2066 مرتبه
اینورتر خودرو چیست؟

اینورتر خودرو چیست؟

23 مرداد 1402

اینورتر خودرو، وسیله ای است که با تبدیل ولتاژ DC باتری به ولتاژ AC امکان استفاده از برق باتری را ممکن میکند. همانطور که میدانید ولتاژ AC یا متناوب ولتاژی است که در خانه و بیرون با آن ارتباط داریم و ولتاژ DC یا مستقیم ولتاژی است که باتری تولید مینماید. باتری خودرو تولیدکننده ولتاژ DC است و اکثر وسایل الکترونیکی با ولتاژ AC کار می کنند و بر اساس برق شهر طراحی شده اند. حال اگر در خارج از شهر و یا در اتومبیل خود بخواهید از دستگاه های AC استفاده نمایید، نیازمند مبدلی هستید که ولتاژ DC باتری ماشین را به ولتاژ AC تبدیل کند و چون اکثر باتری ماشین ها برق 12 ولتاژ DC تولید می نمایند به این دستگاه مبدل برق 12 به 220 ولت نیز می گویند.

نحوه کار اینورتر

اینورتر با استفاده از یک منبع Dc یک طرفه کار می کند و منبع توان جریان متناوب ( AC ) را شبیه سازی می کنند. بیشتر اینورترها از اجزای دیگری نیز تشکیل شده اند که توانایی تولید یک موج سینوسی خالص یا اصلاح شده را دارا هستند. 

انواع اینورتر خودرو

اینورتر های خودرو دو نوع هستند: 

  1. مبدل برق سینوسی خالص
  2. مبدل برق شبه سینوسی

این دو مبدل در شکل موج خروجی تفاوت دارند. البته هر دو مبدل دارای عملکرد مناسبی هستند اما در دستگاه های حساس و یا وسایلی که امکان شارژ دارند و درون آن ها شارژر به کار رفته است بهتر است از مبدل برق سینوسی خالص استفاده نماییم. ولتاژ خروجی مبدل برق سینوسی خالص مشابه برق خانه است و به دلیل همین دقت بالا ، در توان های بالا ، قیمت اینورتر های سینوسی از مدل شبه سینوسی بالاتر است.

اینورتر خودرو

کاربرد اینورتر خودرو

تلویزیون ها
سیستم های بازی
تجهیزات پخت و پز
لوازم برقی
و ... 
از اینورتر خودرو جهت روشن نمودن این دستگاه ها می توان استفاده نمود. به طور کلی اینورترهای خودرو برای کسانی که زمان زیادی را در جاده سپری می کنند کاربرد دارد. همچنین این دستگاه در مسیرهای طولانی، سفرهای کاری، هنگام رانندگی و ... کاربرد بسیاری دارد. بسته به توان اینورتر خودرویی که دارید می توانید از این دستگاه برای انواع شارژرها ، کنسول های بازی ، تلویزیون ، لامپ LED و ... استفاده نمایید.

نحوه نصب اینورتر خودرو

یکی از روش های اتصال اینورتر خودرو، اتصال از طریق جا فندکی است اما در این روش اتصال محدودیت هایی وجود دارد. برای مثال اینورترهایی که می توانند از طریق جا فندکی اتصال پیدا کنند عموما دارای توان پایین در رنج حدودی 50 وات تا 100 وات هستند و به مصرف جریان پایین محدود می گردند. در صورتی که مصرف جریان بالاتر است می بایست اینورتر به صورت مستقیم به سر باتری متصل می گردد که این یکی دیگر از روش های اتصال اینورتر است. یکی دیگر از روش های اتصال از طریق پنل فیوز است که می بایست مبدل برق را به صورت مستقیم به برخی از پنل های فیوز داخل ماشین که دارای اسلات خالی هستند متصل نمود.

کاربرد اینورتر یا درایو در خودرو

نکات ایمنی مهم هنگام استفاده از اینورتر خودرو

  • لازم است اینورتری با کیفیت مناسب و دارای استانداردهای لازم تهیه نمایید تا از آسیب دیدگی خودرو و وسایل الکتریکی جلوگیری نمایید.
  • هنگام استفاده از اینورتر خودرو می بایست ظرفیت باتری ماشین را مدنظر داشت زیرا در صورت خاموش بودن ماشین امکان تخلیه سریع باتری وجود دارد.
  • بعضی از اینورتر های خودرو مجهز به سیستم آلارم تخلیه باتری هستند. هنگام شنیدن این آلارم می بایست اینورتر را خاموش نمایید زیرا در صورت خاموش نکردن سبب تخلیه سریع باتری می شود.
  • در صورتی که اینورتر شما از نوع اتصال مستقیم به باتری توسط سیم یا کابل برق است، لازم است از کابل و گیره های ایمن و با کیفیت استفاده نمایید.

اتصال اینورتر یا کنترل درایو به خودرو

تفاوت اینورتر خودرو و اینورتر یا درایو AC

همانطور که گفته شد اینورتر خودرو نوعی مبدل برق خودرو است که ولتاژ تولیدی توسط باتری را به برق شهری جهت نیاز های روزمره تبدیل می نماید. اما اینورتر یا درایو AC نوعی دستگاه صنعتی است که با استفاده از آن می توان دور و فرکانس الکتروموتور را تغییر داد.

کاربرد اینورتر AC

اینورتر ها عموما در کارخانجات و صنایع ماشین سازی کاربرد دارند. از کاربردهای اینورترهای AC در مصارف خانگی در آسانسورها و پمپ ها می باشند که جهت کنترل دور موتور و کاهش مصرف برق و حفاظت از موتور الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. گروه کالا صنعتی ارائه دهنده اینورتر و درایوهای AC در ایران است. جهت خرید اینورتر یا درایو های AC با کارشناسان فروش در تماس باشید. لیست قیمت اینورتر برندهای مختلف و همچنین کاتالوگ های آن ها را در سایت کالاصنعتی پیگیر باشید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.