• 1753
  • 787 مرتبه
معرفی کامل پوزیشنر

معرفی کامل پوزیشنر

02 مرداد 1401

پوزیشنر چیست؟

کنترل مطلوب سیالات در فرایندهای صنعتی، کارگاه‌ها و تولیدی‌ها نیازمند به‌کارگیری تجهیزات کنترل کننده دقیق است. پوزیشنر به عنوان ابزاری هوشمند عملکرد، سوپاپ‌ها و شیرهای تجهیزات صنعتی را تحت کنترل قرار می‌دهد. این دستگاه‌ به منظور کنترل بهتر شیرهای صنعتی و حرکت مایعات، گازها و به طور کلی سیالات طراحی شده است.

انواع دستگاه موقعیت ساز

دستگاه موقعیت ساز بنا به سیگنال دریافتی به دو دسته کلی تقسیم میشوند:

  • پوزیشنر پنوماتیک
  • پوزیشنر الکتریکی (دیجیتالی)

تمام این دستگاه‌ها به محض دریافت سیگنال مربوطه، عملکرد اکچویتور شیر را تحت‌تأثیر قرار می دهند. مزایای استفاده از این دستگاه به گونه‌ای است که بازدهی و امنیت کار را افزایش می دهد. اهمیت کارایی این دستگاه در صورت نبود آن آشکار می‌شود.

عملکرد منحصر به فرد پوزیشنر

موقعیت ساز در واقع ابزاری کاربردی است که وظیفه اصلی آن متعادل سازی نیرو بر اساس داده‌های موجود است. موقعیت دهنده با اتصال به سوپاپ، شیر مدور یا شیرهای افقی و عمودی و دریافت سیگنال‌های آن‌ها موقعیت شان را کنترل می‌کند.

پوزیشنر تحت تأثیر نیرومحرکه خارجی یا شیری که به آن متصل است، وضعیت شیر و سوپاپ را تعیین می‌کند. طراحی دستگاه به‌گونه‌ای است که چرخش و حرکت شیرها را افزایش و کاهش می‌دهد. این ابزار در افزایش دقت و سرعت فرایند کلی نقش بسزایی دارد. به‌طوری راندمان کار را افزایش می دهد.

نقش موقعیت ساز در تجهیزات کارگاهی

نقش مؤثر موقعیت ساز در تجهیزات کارگاهی

دستگاه موقعیت ساز به‌محض دریافت سیگنالی که با موقعیت استاندارد متفاوت است وارد عمل می شود. دستگاه مذکور تا هنگام متعادل سازی وضعیت به فعالیت خویش ادامه می دهد. در نتیجه کنترل کننده سیگنال وضعیت نرمال را ارسال می کند. البته که انواع سنسور‌ صنعتی دقیق این دستگاه در عملکرد دقیق آن مؤثر هستند.

پوزیشنر پنوماتیک، ایمن و کاربردی

فعالیت دستگاه موقعیت ساز پنوماتیکی همان گونه که از نامش پیداست بر پایه قوانین فشار هوا صورت می‌گیرد. افزایش و کاهش فشار هوای سوپاپ منجر به ایجاد پاسخ در این دستگاه می شود. پوزیشنر پنوماتیک به طور معمول روی دستگاه های سوپاپ دار نصب می‌شود.

موقعیت ساز الکترو پنوماتیکی از موقعیت سازهای کاربردی

ابزار موقعیت‌ساز الکترو پنوماتیک سیگنال های خروجی ۴ الی ۲۰ میلی‌آمپر شیر پنوماتیک یا سوپاپ را می‌گیرد. عملکرد این دستگاه از محرک الکتریکی و پنوماتیک نشئت می‌گیرد. پوزیشنر الکترو پنوماتیکی روی دریچه‌های مواد گازی کاربرد گسترده دارد.

پوزیشنر دیجیتالی پیشرفته

به‌جرئت می‌توان دستگاه موقعیت‌ساز یا پوزیشنر دیجیتالی را دقیق‌ترین و کاربردی ترین ابزار کنترل‌کننده است. این ابزار علاوه بر رصد عملکرد شیر و سوپاپ، اختلالات موجود را تشخیص می دهد. دستگاه مذکور به طور آنلاین و از راه دور کنترل می‌شود. موقعیت سازهای دیجیتالی به علت قطعات متحرک کم، دیرتر از سایر ابزار‌ها عمر می‌کنند. این ابزار دیجیتال طی مدت زمان بسیار کوتاهی شرایط را رصد کرده و موقعیت را نرمال می کنند.

کاربرد دستگاه های پوزیشنر

استفاده از پوزیشنرها به دلایل متعددی از جمله افزایش کنترل خروجی مدنظر است. این دستگاه‌ در تجهیزات و ماشین هایی که طول ورودی و خروجی آنها بالا است کاربرد گسترده دارد. افزودن موقعیت ساز علاوه بر افزایش کنترل وضعیت، به کاهش اختلالات نیز کمک می‌کند.

دستگاه مذکور‌ به‌منظور کنترل باند مرده سوپاپ و شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه موقعیت ساز هنگام نیاز به‌سرعت، دقت، تقویت و کنترل بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. هیچ محدودیتی در نصب ابزار موقعیت ساز روی دریچه گاز، مایعات و ترکیب جامد و مایع وجود ندارد.

کاربرد دستگاه پوزیشنر

مزایای چشمگیر دستگاه های موقعیت ساز

مزایا و اهمیت استفاده از Positioner هنگام استفاده مداوم از آن آشکار می شود. برخی از مزایای چشمگیر این دستگاه شامل موارد ذیل هستند:

  • موقعیت‌یابی اصولی
  • کنترل فوق‌العاده بر سیستم انتقال
  • موقعیت‌یابی در سریع‌ترین زمان
  • کاهش اصطکاک سیستم
  • کاهش اثر منفی فاصله طویل دستگاه
  • کاهش نیاز به نیروی ناظر
  • امکان کنترل آنلاین سیستم
  • عیب‌یابی شیرها و سوپاپ‌ها
  • افزایش ایمنی محیط کار

نتیجه‌گیری

کنترل وضعیت و افزایش کارایی شیرهای صنعتی به استفاده از موقعیت دهنده‌ها بستگی دارد. شیرهای کنترل‌کننده در انواع پنوماتیک، دیجیتالی و برقی یا الکتریکی قابل تهیه هستند. کارایی این دستگاه به‌گونه‌ای است که به وسیله‌‌ای ضروری در کارگاه‌ها و مراکز صنعتی بدل شده است. عملکرد پوزیشنر تحت تأثیر سیگنال های شیر مربوطه یا سیگنال های کنترل از راه دور کنترل میشود. به طوری که وضعیت شیر به طور اصولی کنترل می‌شود.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.