فلومتر توربینی




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

فلومترهای توربینی جهت اندازه گیری جریان سیال از یک روتور دارای توربین بهره می برد، به این صورت که با عبور سیال از فلومتر، توربین به چرخش در آمده و سرعت چرخش آن متناسب با سرعت سیال است. به طور کلی دبی سنج های توربینی برای اندازه گیری میزان جریان سیالات تمیز مانند گازها و مایعات مانند هیدروکربن ها، مواد شیمیایی، گازها و بخارها کاربرد دارند. فلومترهای توربینی در  صنایع و فرآیندهایی مانند هوانوردی، برودتی و مواردی مانند انتقال سیالات بین شرکت ها در طی معاملات، کاربرد زیادی دارند. در این مطلب از سایت کالا صنعتی به برسی نکات خرید فلومتر توربینی می پردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید. در صورت نیاز می توانید برای آگاهی از انواع فلومترها به مقاله مربوطه در بخش مقالات ابزار دقیق سایت مراجعه نمایید.

فلومتر توربینی

آیا فلومترهای توربینی بیشترین میزان دقت را دارند؟

بهتر است بدانید که در بین تمامی فلومترهایی که به روش مکانیکی عمل می کنند، فلومتر توربینی بهترین بالاترین میزان دقت را دارند. لازم به ذکر است که میزان دقت در دبی سنج های توربینی 5/0% تا 5/1% است. در صورتی که می خواهید میزان دقت بالاتری در اندازه گیری میزان جریان سیال داشته باشید، بهتر است به سراغ انواعی بروید که از روش های مکانیکی برای اندازه گیری جریان استفاده نمی کنند، مانند انواع فلومترهای ورتکس، فلومترهای آلتراسونیک و فلومترهای مغناطیسی.

آیا خرید فلومتر توربینی گزینه ی مناسبی برای سیالات آب است؟

به دلیل این که اساساً دبی سنج های توربینی قابلیت اندازه گیری میزان جریان سیالات تمیز و دارای ویسکوزیته ی پایین را دارند، برای اندازه گیری جریان اینگونه سیالات مانند آب بهترین گزینه محسوب می شوند. البته جهت استفاده برای سیالات آب حتماً بررسی کنید که سیال حاوی ذرات معلق نباشد. دلیل این نکته آسیب دیدن توربین در صورت وجود ذرات معلق است. همچنین بررسی این نکته که آب حاوی ذرات فلزی و دارای خاصیت مغناطیسی نباشد، بسیار اهمیت دارد.  

آیا فلومترهای توربینی دارای سوئیچ هستند؟

بله فلومترهای توربینی دارای قابلیت سوئیچ به صورت تکی و یا یک پارچه را دارا هستند و   می توانند به صورت کلی و یا انتخابی سوئیچ جریان را انجام دهند.

آیا فلومترهای توربینی دارای صفحه ی نمایش هستند؟

فلومترهای توربینی دارای صفحه ی نمایش دیجیتال و خروجی الکتریکی هستند. انواع مشخصی از صفحات نمایش فقط نتایج را نشان داده و سایر انواع نیز قابلیت دسته بندی نتایج و جمع بندی را نیز دارا هستند. 

انواع فلومتر توربینی از نظر مواد به کار رفته در ساخت

در مورد مواد به کار رفته در ساخت فلومتر توربینی این است که میزان سازگاری سیال با دبی سنج توربینی به جنس بدنه ی جریان سنج بستگی دارد. معموملا دبی سنج ها از جنس پلاستیک و یا استیل ساخته می شوند که انواع پلاستیکی برای فرآیندهایی که فشار پایینی داشته و پیچیده نیستند، گزینه ی مناسبی محسوب می شوند.

فلومتر توربینی ساخته شده از جنس استیل

فلومتر توربینی ساخته شده از جنس استیل

فلومتر توربینی ساخته شده از جنس پلاستیک

فلومتر توربینی ساخته شده از جنس پلاستیک

ملاحظات لوله کشی که در هنگام پایپینگ فلومتر توربینی باید در نظر داشته باشید

در هنگام پایپینگ فلومتر توربینی باید در نظر داشته باشید که وجود خط لوله ی صاف و مستقیم به اندازه ی 10 برابر قطر داخلی لوله، قبل از دبی سنج توربینی و همچنین خط لوله ی مستقیم به اندازه ی 5 برابر قطر داخلی لوله بعد از دبی سنج، ضروری است.

پایپینگ فلومتر توربینی

وجود موانع یا تغییرات در مسیر عبور جریان نیاز به وجود خط لوله ی مستقیم را بیشتر می کند. به عنوان مثال وجود خمیدگی در مسیر جریان به اندازه ی 90 درجه، نیاز به وجود خط لوله ی مستقیم قبل از دبی سنج توربینی را تا 20 برابر قطر داخلی لوله افزایش می دهد. این مقدار برای وجود ولوهای باز یا شیرها 25 برابر قطر داخلی لوله و در صورت وجود دو خمیدگی و انحراف در مسیر جریان، 50 برابر قطر داخلی لوله است.

مزایای فلومترهای توربینی

  • تعمیر و نگه داری و نصب ساده
  • تکرار پذیری بالا و سرعت پاسخ سریع
  • قیمت مقرون به صرفه در مقایسه با سایر انواع
  • افت فشار پایین

معایب فلومترهای توربینی

  1. نیاز به استفاده از فیلتر در صورت وجود ذرات معلق
  2. نیاز به خط لوله ی صاف برای جلوگیری از وجود آشفتگی در سیال
  3. غیر قابل استفاده برای سیالات کثیف و ویسکوزیته بالا
  4. نیاز به پر شدن کامل لوله ی جریان جهت اندازه گیری دقیق
  5. عدم امکان اندازه گیری جریان در دو جهت

قیمت فلومتر توربینی در مقایسه با سایر انواع فلومترها

قیمت فلومترهای توربینی بسته به میزان دقت آن ها متفاوت است و طبعاً هرچه میزان دقت بالاتری داشته باشند، قیمت آن ها نیز بیشتر است. امّا ذکر این نکته ضروری است که در مقایسه با سایر انواع دبی سنج هایی که فاقد قسمت متحرک هستند و میزان دقت مشابهی نیز دارند، مانند انواع فلومترهای ورتکس(گردابی)، فلومترهای آلتراسونیک و فلومترهای مغناطیسی از قیمت پایین تری برخوردارند. شما می توانید جهت آگاهی بیشتر در مورد فلومتر آلتراسونیک و فلومتر مغناطیسی به مقاله ی مربوطه در قسمت مقالات ابزار دقیق سایت کالاصنعتی مراجعه نمایید.

نکاتی که در هنگام انتخاب فلومتر توربینی باید در نظر داشت

در هنگام خرید فلومتر توربینی باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید تا مدل خوب و مناسب برای فرآیند مورد نظر خود را انتخاب کنید به همین جهت یک سری عوامل را ذکر نموده ایم:

  • نوع سیال
  • میزان دقت
  • میزان ویسکوزیته
  • قطر لوله 
  • وجود خورندگی در سیال 
  • میزان دما
  • بازه ی فشار
  • تمیز یا کثیف بودن سیال

جمع بندی

دبی سنج های توربینی دارای یک روتور هستند که در انتهای آن یک توربین قرار گرفته است. با عبور سیال از این دبی سنج و به صورت متناسب با آن توربین روتور به چرخش در می آید. دقت دبی سنج های توربینی نسبت به سایر انواع  فلومترهایی که به روش مکانیکی عمل می کنند، بالاتر بوده امّا نسبت به انواع ورتکس، مغناطیسی و آلتراسونیک دقت پایین تری دارد. شما بازدید کنندگان محترم سایت جهت کسب مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه ی فلومترهای توربینی، می توانید از طریق سایت به نشانی www.kalasanati.com و یا به وسیله ی تماس تلفنی با شماره 09397009036 با کارشناسان ما در بخش ابزار دقیق ارتباط برقرار نمایید.

  • سوالات متداول
ایمیل(اختیاری):
کد مقابل را وارد کنید ...