• 1814
  • 1179 مرتبه
کانکس سردخانه ای چیست

کانکس سردخانه ای چیست

یک شنبه 11 دی 1401

کانکس سردخانه ای که به کانس یخچال دار یا یخچالی معروف است ساختاری ساده تر از سردخانه های معمولی دارد و به‌صورت پیش ساخت هستند؛ با این تفاوت که در این کانکس‌ها از سیستم برودتی (سیکل تبرید تراکمی) برای سرمایش و رساندن دمای محیط به یک دمای معین استفاده می‌گردد.

تفاوت کانکس سردخانه ای با کانکس معمولی

البته باید به این نکته توجه داشت که ساختار کانکس سردخانه ای باید به‌گونه‌ای باشد که از اتلاف حرارت جلوگیری کند به همین دلیل ضخامت پانل‌های استفاده شده در کانتینر یخچالی با کانکس‌های معمول متفاوت است که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهد شد. سایت کالا صنعتی علاوه بر کانکس سردخانه ای محصولات دیگری از جمله الکتروموتور، گیربکس صنعتی، برق صنعتی و انواع محصولات مربوط به تهوع مطبوع را به صورت اینترنتی به فروش می رساند.

مزایای کانکس سردخانه ای نسبت به دیگر سردخانه ها

به جرات میتوان گفت یکی از بهترین و پرکاربردترین سیستم سردخانه ای؛ سردخانه‌های کانکسی هستند،

  • این نوع از سرد خانه‌ها به دلیل مواد بکار رفته در ساخت آن طراحی آسان و همچنین ساخت سریعی دارند و می‌توان از آنها در شرایط آب‌وهوایی مختلف استفاده کرد به‌طوری‌که مقاومت بسیار بالای برای استفاده در مکان‌های مرطوب را دارا است و در عین‌حال قیمت تمام شده این محصول مقرون‌به‌صرفه است.
  • تنوع کاربری این محصول که هم می‌تواند برای نگهداری محصولات گوشتی و پروتئینی و نیز محصولاتی که نیاز به نگهداری در دمای زیر صفر دارند و هم محصولاتی همچون میوه و دارو و... استفاده شود، باعث شده است که کانکس‌های سردخانه ای در طیف وسیعی از صنایع و مشاغل قابل استفاده باشد.
  • از دیگر مزایایی این نوع از سردخانه قابلیت جابه جایی آن است که با نصب تجهیزات لازم امکان حمل با جرثقیل یا لیفتراک برای آن مهیا می‌شود و همچنین می‌توان این سردخانه را به‌صورت کانتینرهای یخچال‌دار طراحی کرد.

انواع کانکس سردخانه ای

کانکس سردخانه ای

کانکس‌های سردخانه ای را می‌توان بر دو  مبنا دسته‌بندی کرد، یکی بر اساس دمای کاری دیگری بر اساس ساختار.

انواع کانکس سردخانه ای بر اساس دمای کاری

کانکس‌های یخچالی بر اساس محصولی که قرار است در آن نگهداری شود به سه دسته تقسیم بندی می شود:

  1. سردخانه‌های زیر صفر
  2. سردخانه های بالای صفر
  3. سردخانه‌های دو‌منظوره

کانکس سردخانه ای زیر صفر

همان‌طور که از اسم این نوع سردخانه مشخص است این دسته از سردخانه‌ها برای نگهداری از محصولاتی استفاده می‌شوند که بایستی در دماهای زیر صفر و یا در حالت انجماد قرار گرفته شوند؛ مانند گوشت، ماهی، بستنی و ... این نوع از سردخانه می‌تواند دمای 10- تا 40- درجه سانتیگراد را تأمین کند.

کانکس سردخانه ای بالای صفر

نوع دیگری از کانکس سردخانه ای که  دارای  کاربردهای فراوانی است کانکس سردخانه ای بالای صفر نام دارد. محصولاتی که در این مدل از کانتینر یخچالی نگهداری می‌شوند شامل : دارو، انواع میوه‌ها، لبنیات و... است؛ در ساخت این نوع از سردخانه برای اینکه رنج دمایی مختلفی را در بر می‌گیرد از ساندویچ پانل‌هایی با ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود.

کانکس سردخانه ای دو‌منظوره

در برخی از موارد نیاز است تا محصولاتی با شرایط دمایی متفاوت را در یک سردخانه نگهداری کرد، در این شرایط کانکس سردخانه ای با استفاده از پانل‌های جداکننده طوری طراحی می‌شود که دارای دو فضای مجزا است و دماهای متفاوتی را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

انواع کانکس سردخانه ای بر اساس ساختار

کانکس‌های سردخانه ای بر اساس ساختار به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. سردخانه‌های ثابت
  2. سردخانه‌های متحرک
  3. سردخانه‌های ویترینی

کانکس سردخانه ای ثابت

یک نوع از سردخانه‌های کانکسی که کاربردهای فراوانی دارد کانکس سردخانه ای ثابت نام دارد که اغلب در کارخانه‌ها، هتل‌ها و حتی رستوران‌ها قابل‌استفاده است و می‌توان محصولات غذای همانند گوشت، میوه، سبزی‌ها و..در آن نگهداری کرد.از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد استفاده از این سردخانه‌ها برای نگهداری از دارو و فراورده‌های خونی است. این نوع از کانکس‌های سردخانه ای را می‌توان هم در محیط‌های مسقف و هم در محیط باز اجرا کرد که متناسب با محل قرارگیری سردخانه ضخامت ساندویچ پانل‌های بکار رفته در سردخانه متفاوت است.

کانکس سردخانه ای متحرک

در خیلی از موارد نیاز است تا سردخانه قابل‌حمل باشد در این شرایط از سردخانه‌های کانکسی متحرک استفاده می‌شود که هم به‌وسیله جرثقیل و لیفتراک قابل حمل است و هم می‌توان این نوع سردخانه را طوری طراحی کرد که قابلیت حمل به‌وسیله کامیون، کامیونت و ... را دارا باشد. این نوع از سردخانه‌های کانکسی را هم می‌توان به‌صورت سردخانه زیر صفر (برای انجماد و نگهداری فراورده‌های گوشتی و ...) و هم به‌ صورت سردخانه بالای صفر (برای نگهداری میوه و فراورده‌های دارویی و...) طراحی کرد.

سردخانه ویترینی

سومین مدل از این نوع سردخانه‌ها که مورد استفاده قرار می‌گیرد سردخانه ویترینی است که بیشتر در فروشگاه‌ها کاربری دارد. در این نوع از سردخانه‌های کانکسی، با نصب ویترینی که معمولاً از جنس شیشه دوجداره (برای جلوگیری از اتلاف انرژی) است فضایی ایجاد می‌گردد که می‌توان محصولات داخل سردخانه را به نمایش گذاشت. همچنین به فروشندگان این امکان را می‌دهد که محصولات بیشتری را نگهداری کنند.

ساختار کانکس سردخانه ای

شاسی

شاسی‌های کانتینر یخچالی از تیر آهن استاندارد ساخته می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که اندازه و ابعاد تیر آهن بستگی به‌اندازه کانکس ساخته شده دارد و همچنین برای کلاف‌ها و ستون‌ها از ورق‌های خم شده فولادی ویژه‌ای استفاده می‌شود که دارای استحکام بالایی است.

دیواره‌ها و سقف

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره شده در کانکس سردخانه ای، جلوگیری از اتلاف حرارتی بسیار حائز اهمیت است. بدین منظور دیواره‌ها و سقف‌های کانکس‌های سردخانه ای با ضخامت حداقل 10 سانتیمتر از جنس ساندویچ پانل‌هایی با عایق پلی یورتان و به‌صورت دو رو ورق ساخته می‌شود که معمولان جنس ورق‌ها یا آلو زینک (برای استفاده در مناطق مرطوب) و یا گالوانیزه است.

دیواره ها و درب کانکس سردخانه ای

کف

در ساختار کف از ساندویچ پانل‌هایی با عایق مخصوص (معمولاً پلی یورتان) استفاده شده است که در پوشش سطح داخلی آن متناسب با نیاز و کاربری کانکس سردخانه ای از ورق‌هایی از جنس PVC، آلومینیم و ... استفاده می‌شود.

درب

درب کانکس سردخانه ای هم از نوع لولایی و هم از نوع ریلی است که می‌توانند دارای روکش‌هایی از جنس آلومینیوم آج دار، استیل و PVC باشد. توصیه می‌شود برای جلوگیری از اتلاف حرارت در اطراف درب از درزگیرهای لاستیکی استفاده شود.

تابلو برق کانکس سردخانه ای

تابلو برق کانکس

سیستم تبرید

سیستم تبرید در کانکس سردخانه ای همان سیکل تبرید تراکمی است؛ تعریف سیکل تبرید تراکمی به‌صورت ساده عبارت است از: سیکل بسته‌ای که در آن مبرد طی فرایندهای مختلف حرارت را از یک محیط گرم به محیط دیگر منتقل می‌کند.

سیستم تبرید دارای دو بخش است:

  1. بخش اول یونیت خارجی یا کندانسینگ یونیت که در خارج از سردخانه قرار دارد.
  2. بخش دوم اواپراتور که در محیط داخلی سردخانه قرار می‌گیرد.

سیستم تبرید

اواپراتور

در اواپراتور با عبور مبرد از داخل کویل و با استفاده از چند فن گرما از محیط سردخانه دریافت می‌شود و محیط سردخانه تا دمای موردنظر پایین می‌آید.

اواپراتور

کندانسینگ یونیت

کندانسینگ یونیت در خارج از کانکس سردخانه ای یا کانتینر یخچالی قرار می‌گیرد که اجزای اصلی آن عبارت است از: کمپرسور، کندانسور و همچنین فن خنک‌کننده. در این بخش مبرد که از اواپراتور خارج شده و به‌وسیله کمپرسور متراکم می‌شود، با عبور از کندانسور گرما را به محیط بیرون منتقل می‌کند.

اجزای داخلی کانکس سردخانه ای

اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.