• 1722
  • 1788 مرتبه
نحوه تست و نصب سنسور نوری

نحوه تست و نصب سنسور نوری

17 خرداد 1401

سنسور نوری دارای خروجی رله با سه سیم NO , NC , COM می باشد. با توجه به ساختار رله، اتصال بین پایه مشترک در هر لحظه فقط با یکی از پایه های NO یا NC امکان پذیر است. پس فقط دو حالت 0 یا 1 در خروجی نشان داده می شود. خرید، نصب و راه اندازی سنسورهای نوری باید با توجه به نوع سنسور نوری، محیط، جسم مدنظر، فاصله قابل سنجش و ... انجام شود. این مراحل در مورد انواع سنسور های نوری کمی متفاوت بوده که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

مراحل راه اندازی سنسور نوری

  1. نصب فیزیکی
  2. تنظیم الکتریکی
  3. تست دریافت نور
  4. تنظیم حساسیت 
  5. انتخاب حالت کاری

نصب و راه اندازی سنسور نوری دو طرفه

مهم ترین نکته در تنظیم صحیح این سنسور صنعتی، تنظیم زاویه تابش سیگنال و قراردادن فرستنده و گیرنده در مقابل یکدیگر به گونه ای که سیگنال نوری به درستی توسط گیرنده دریافت شود. همچنین انتخاب نوع سنسور باید براساس جنس و ابعاد جسم مدنظر باشد. به عنوان مثال شناسایی اجسام شفاف و بسیار کوچک نیاز به سنسور فیبر نوری با دقت بالا دارد. بعد از نصب فیزیکی بایستی منبع تغذیه V DC 24 یا 12 را به سنسور را وصل کرده و با تنظیم زاویه تابش از ارسال و دریافت صحیح سیگنال نوری اطمینان حاصل کرد. در این حالت هیچ جسمی نباید بین فرستنده و گیرنده قرار داشته باشد. بعد از تنظیم موقعیت سنسور، باید جسم مدنظر را بین فرستنده و گیرنده قرار دهید. در این حالت باید خروجی سنسور تغییر کرده و به صورت پایدار بماند. جهت اطمینان از عملکرد صحیح سنسور این کار را چندبار تکرار کنید.

تنظیم سنسور نوری

در سنسور های نوری ممکن است چند ولوم برای تنظیم حساسیت و تغییر حالت کاری نیز وجود داشته باشد. در تصویر زیر با تغییر ولوم SENS میزان حساسیت و با جا به جایی کلید MODE کاری سنسور تغییر میکند.

سنسور نوری

حالت کاری سنسور بین دو حالت روشن و خاموش قابل تغییر است. حالت روشن به معنی دریافت سیگنال نوری از فرستنده و حالت خاموش به معنی قطع آن می باشد.

نصب و راه اندازی سنسور نوری آینه ای

در سنسور های نوری آینه ای گیرنده جداگانه حذف شده و به جای آن از یک منشور با اشکال مختلف استفاده می شود. این منشور که در بسته بندی سنسور وجود دارد، باعث شکست نور ارسال شده توسط سنسور و بازتاب آن به سمت فرستنده می شود. منشور باید دقیقا در مقابل سنسور نصب شود. برای فیکس منظور در محل صحیح می توان از انواع پیچ یا چسب استفاده کرد. بعد از نصب فیزیکی سنسور و منشور باید منبع تغذیه DC را متصل کرده و از ارسال و دریافت سیگنال مطمئن شد. در این مرحله همانند سنسور نوری دو طرفه، هیچ جسمی نباید بین سنسور و منشور وجود داشته باشد.

راهکار عدم دریافت سیگنال

درصورت عدم دریافت سیگنال باید فاصله و موقعیت سنسور یا منشور تا دستیابی به بهترین نتیجه تغییر داده شود. قابل ذکر است که توسط ولوم SENS روی سنسور می توان حساسیت بین سنسور و منشور را تغییر داد. حداکثر فاصله مجاز بین این دو قطعه با توجه به نوع سنسور متفاوت بوده و مقدار آن در کاتالوگ محصول قید می شود. در مرحله بعد باید جسم مورد ردیابی بین سنسور و منشور قرار بگیرد. در این مرحله توجه به ابعاد، جنس و فاصله قرارگیری جسم تا سنسور مورد اهمیت است.

در صورتی که جسم بیش از حد کوچک یا بسیار صاف و صیقلی باشد، احتمال بروز خطا در عملکرد سنسور وجود دارد. درصورتی که جسم مدنظر بسیار صاف و صیقلی باشد، برای جلوگیری از بازتاب نور به سمت فرستنده، بایستی از سنسور با فیلتر پلاریزه استفاده کرد.

فیلتر پلاریزه افقی و عمودی

نصب و راه اندازی سنسور نوری یک طرفه

سنسور نوری یک طرفه از نظر فیزیکی و الکتریکی بسیار ساده نصب می شوند. کافی است این سنسور در فاصله نزدیک به جسم و در زاویه مناسب نسبت به جسم مورد نظر قرار گرفته و به درستی تنظیم شود. قرار دادن حساسیت این سنسور روی حداکثر اصلا توصیه نشده و باید آن را با توجه به جنس و رنگ قطعه، شرایط پشت قطعه، شرایط محیطی، آلودگی ها و ... تنظیم کرد.

سنسور نوری یک طرفه

تنظیم حساسیت سنسور

پس از نصب فیزیکی، قطعه هدف را مقابل سنسور قرار داده و تغذیه آن را وصل کنید. در صورتی که سنسور خروجی داد، ولوم تنظیمات را به سمت منفی بچرخانید تا حداقل حساسیت برای کار سنسور مشخص شود. موقعیت این نقطه روی ولوم با حرف A مشخص می شود. 

در مرحله بعد باید قطعه را از مقابل سنسور برداشته و ولوم تنظیمات را به سمت حداکثر چرخاند تا سنسور بدون جسم و با توجه به محیط اطراف خروجی بدهد. این نقطه روی ولوم با حرف B مشخص می شود. اگر چرخش ولوم تا انتهای مثبت انجام شده و سنسور خروجی نداد، نقطه حداکثر به عنوان B درنظر گرفته می شود. پس از بدست آوردن نقطه های A,B، برای دستیابی به بهترین نتیجه باید ولوم حساسیت را در نقطه میانی آنها قرار داد. 

عوامل مختل کننده در سنسور نوری

برای اطمینان از تنظیم صحیح، چندبار عملکرد سنسور را چک کنید. در نظر داشته باشید عواملی مانند نور خورشید، نور لامپ های فلورسنت، نور تابیده شده از سنسور یا رفلکتور های دیگر و ... می تواند در کار سنسور های نوری اختلال ایجاد کند.

نکات مهم در نصب سنسور نوری

نکات نصب سنسور نوری

برای گرفتن نتیجه بهتر در اندازه گیری، سنسور باید در زاویه مستقیم نسبت به حرکت جسم نصب شود. یک قانون ساده برای سنسور نوری آینه ای و یک طرفه وجود دارد که بیان میکند فاصله بین سنسور و جسم باید تا حد امکان کوچک باشد. هرچه فاصله سنسور تا جسم مدنظر کمتر باشد، وضوح و دقت افزایش می یابد. نکته در مورد سازگاری الکترومغناطیسی: سنسور را زمین کرده و از کابل اتصال محافظ استفاده کنید.

کج کردن در نصب سنسور نوری

هنگام کار با اجسام براق و صیقلی، انعکاس مستقیم سیگنال نباید به گیرنده برخورد کند. با کمی کج کردن سنسور می توان از این امر جلوگیری کرد.

سنسور نوری دو طرفه

هنگام کار با تمام سنسورهای نوری دو طرفه، باید اطمینان حاصل شود که نقطه لیزر مستقیماً توسط گیرنده قابل مشاهده است و هیچ مانعی مقابل گیرنده وجود ندارد.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.