سیم و کابل

  • سیم و کابل افشان
  • سیم وکابل مفتول
  • کابل های فرمان و ابزار دقیق
  • کابل کواکسیال
  • سیم و کابل مخابراتی و شبکه

تفاوت بین سیم و کابل

سیم و کابل دو اصطلاح هستند که در زمینه های برق و ارتباطات استفاده می شوند.که عوام اغلب در نفاوت بین آنها گیج می شوند ، اما در واقع، کاملاً متفاوت هستند.

سیم یک هادی تک است (متریال آن معمولاً مس یا آلومینیوم است) در حالی که کابل دو یا چند سیم عایق است که در یک پوشش پیچیده شده اند.چندین هادی که عایق کاری در اطراف ندارند به عنوان یک هادی واحد طبقه بندی می شوند.

برخی از عواملی که در انتخاب سیم کشی برق شما تأثیرگذار است شامل رنگ ، اطلاعات برچسب و کاربردها هستند. تمام مواردی که روی پوشش سیم برق چاپ شده است اطلاعاتی است که شما برای انتخاب سیم یا کابل مورد نیاز کار خود نیاز دارید.

در اینجا برخی از اطلاعات دقیق در مورد ویژگی های مختلف سیم برق وجود دارد که به شما در انتخاب ترکیب صحیح کمک می کند:

حروف سیم

حروف THHN ، THWN ، THW و XHHN نشان دهنده انواع اصلی عایق سیم های جداگانه است. این حروف الزامات استاندارد NEC، معانی زیر را نشان می دهند:

  1. T - عایق ترموپلاستیک
  2. H - مقاومت در برابر حرارت
  3. HH - مقاومت در برابر حرارت بالا (تا 194 درجه فارنهایت)
  4. W - مناسب برای مکان های مرطوب
  5. N - پوشش نایلونی ، مقاوم در برابر صدمات ناشی از نفت یا گاز
  6. X - پلیمر مصنوعی مقاوم در برابر شعله

انواع سیم برق

سیم ها دو حالت اصلی دارند: جامد (مفتول) یا رشته ای (افشان).

سیم جامد (مفتول)

یک هادی منفرد است که به صورت لخت و یا توسط روکش رنگی محافظ عایق بندی شده است. مقاومت کم این سیم، برای استفاده در فرکانس های بالا مناسب است. 

 

سیم و کابل و انواع سیم برق

سیم رشته ای یا افشان

سیم رشته ای ( افشان ) یک هادی تشکیل شده از چندین رشته است که توسط روکش عایق بندی شده اند.این سیم ها یکی از پر مصرف ترین سیم ها می باشند.

عمدتا 5 نوع سیم وجود دارد:

سیم سه تایی

سیم سه تایی معمولاً برای سرویس های هوایی و تک فاز استفاده می شود و شامل سه سیم جداگانه است که در اطراف یکدیگر پیچیده اند. دو هادی عایق شده پایه ای "گرم" شبکه نامیده می شوند در حالی که سیم لخت (بدون عایق) سیم خنثی شبکه است.

تفاوت سیم و کابل

سیم تغذیه کننده اصلی

سیم های تغذیه کننده اصلی، سیم هایی هستند که شبکه را به خانه متصل می کنند. آنها با سیم THHN رشته ای یا محکم ساخته شده اند و کابل نصب شده 25٪ بیشتر از بار مورد نیاز است.

سیم و کابل تغذیه کننده اصلی

سیم تغذیه تابلو

سیم های تغذیه پنل (تابلو) عموماً سیم THHN عایق سیاه هستند. اینها برای تغذیه جعبه اتصال اصلی و پنل های قطع کننده مدار استفاده می شوند. درست مانند سیم های تغذیه کننده اصلی ، سیم های تغذیه تابلو باید 25% بیشتر از بار واقعی درجه بندی شوند.

سیم و کابل و سیستم تغذیه تابلو

سیم های غلاف دار (عایق) غیر فلزی

سیم عایق غیر فلزی یا رومکس در بیشتر خانه ها به کار برده می شود و دارای 2 یا 3 هادی هستند که هر کدام عایق پلاستیکی دارند و یک سیم بدون عایق که برای اتصال به زمین است. سیم های جداگانه با یک لایه دیگر عایق غیر فلزی پوشانده شده است. از آنجا که این سیم ها در رنج های 15 و 20 آمپر موجود اند و از نظر اقتصادی به صرفه تر هستند ، این نوع برای سیم کشی داخلی ترجیح داده می شود.

سیم و کابل های غلاف دار غیر فلزی

سیم تک رشته

سیم های تک رشته نیز از سیم THHN استفاده می کنند ، اگرچه انواع دیگری نیز وجود دارد. هر سیم جداگانه است و چندین سیم را می توان به راحتی از طریق یک لوله به یکدیگر کشید. سیم های تک رشته محبوب ترین انتخاب برای طرح هایی هستند که از لوله ها برای نگهداری سیم استفاده می کنند. 

سیم و کابل و سیم تک رشته

انواع کابل برق

انواع مختلفی از کابل ها وجود دارد ، از جمله کابل جفت تابیده ، کابل کواکسیال ، کابل چند رسانا و کابل فیبر نوری.

1. کابل جفت تابیده

کابل جفت پیچ خورده (تابیده) دارای دو یا چند سیم هستند که روی یکدیگر پیچ خورده اند. پیچاندن می تواند از نویز تولید شده توسط اتصال مغناطیسی جلوگیری کند ، بنابراین این نوع کابل برای حمل سیگنال مناسب است. به طور کلی در شبکه کردن و ارتباطات داده ای استفاده می شود.

سیم و کابل و کابل جفت تابیده

2. کابل چند رسانا

کابل چند رسانا دارای دو یا چند هادی است که از یکدیگر عایق هستند. هدف آنها محافظت از یکپارچگی سیگنال با کاهش صدای هوم ، سر و صدا و برخورد متقابل است. این برنامه ها شامل رایانه ، ارتباطات ، ابزار دقیق ، صدا ، کنترل ، صوت و انتقال داده است. هر دو کابل چند هادی و جفت پیچ خورده را کابل پیکربندی خط متوازن می نامند.

سیم و کابل و کابل  چند رسانا

3. کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یا هم محور  از یک هادی جامد درونی تشکیل شده است که توسط یک هادی فویل بیرونی موازی محصور شده است که توسط یک لایه عایق محافظت می شود. این دو رسانا توسط یک دی الکتریک عایق از یکدیگر جدا می شوند. از آنجا که دو سپر داخلی دارای یک محور هندسی مشترک هستند ، "هم محور" نامیده می شود ، این کابل ها معمولاً برای حمل سیگنال های تلویزیونی و اتصال تجهیزات ویدئویی استفاده می شوند. 

سیم و کابل و کابل کواکسیال

4. کابل فیبر نوری

این نوع کابل ها سیگنال ها را با یک دسته نخ شیشه ای منتقل می کند. پهنای باند کابل های فیبر نوری بسیار بیشتر از کابل های فلزی است ، به این معنی که آنها می توانند داده های بیشتری را حمل کنند. همچنین کمتر در معرض تداخل قرار دارند. به همین دو دلیل ، علیرغم گران بودن کابلهای فیبر نوری بطور فزاینده ای به جای کابل های مسی سنتی استفاده می شود.

سیم و کابل و کابل فیبر نوری
 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
  • سوالات متداول
ایمیل(اختیاری):
کد مقابل را وارد کنید ...