• 1848
  • 1304 مرتبه
6 گام ساده انتخاب درایو اینورتر

6 گام ساده انتخاب درایو اینورتر

26 مهر 1402

آیا برای انتخاب اینورتر مناسب برای نیازهای خود در حوزه کنترل دور موتور، به دنبال راهنمایی و اطلاعات مفید هستید؟ اگر هدف شما کاهش هزینه‌ها، بهبود کارایی و افزایش دقت در کنترل دستگاه خود است، اینورترها ابزاری قدرتمند و حیاتی هستند که می‌توانند به شما در کنترل صحیح و اصولی این اهداف کمک کنند. در این مقاله، به شما روش‌ها و عواملی که در انتخاب مناسب اینورتر برای نیازهای خاص شما تأثیرگذار هستند، آموزش خواهیم داد. هدف ما این است که با ارائه اطلاعات کامل و عملی، شما را در انتخاب بهترین اینورتر برای کاربردهای خود یاری دهیم.

عوامل مهم انتخاب درایو اینورتر

هنگام انتخاب درایو برای الکتروموتور ، باید به چند پارامتر اصلی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا انتخابی درست و بهینه انجام شود. انتخاب نادرست درایو ممکن است عواقب جدی برای اینورتر و الکتروموتور هر دو داشته باشد و باعث صدمات و خسارات قابل توجهی شود.

این عوامل عبارتند از :

  1. نوع برق ورودی و ولتاژ شبکه
  2. پارامتر های موتور (توان موتور ، جریان بار کامل ، سرعت موتور)
  3. شرایط مورد نیاز پروژه (قابلیت‌های حفاظتی، رابط‌ها و اتصالات، مدهای کنترلی ، قابلیت شبکه و ...)
  4. نوع بار (گشتاور ثابت یا متغیر بودن بار)
  5. شرایط محیطی (دمای محیط ، ارتفاع از سطح دریا و ...)
  6. شرایط بازار (قیمت، گارانتی و ...)

در ادامه به بررسی هر یک از این عوامل می پردازیم.

عوامل مهم انتخاب اینورتر

1) نوع برق ورودی و ولتاژ شبکه 

اینورتر ها دارای دو مدل تکفاز و سه فاز است. مدل تکفاز آن ها ولتاژ ورودی 220 ولت تکفاز را به 220 ولت سه فاز تبدیل می نماید و در موتورهایی که ولتاژ ورودی آن ها 220 ولت سه فاز است و یا قابلیت تنظیم به صورت 220 ولت سه فاز را دارا است مورد استفاده قرار می گیرد. مدل دیگر اینورترها مدل سه فاز است که ولتاژ سه فاز 380 ولت را در ورودی دریافت نموده و ولتاژ 380 ولت سه فاز را در خروجی می دهد. این مدل اینورتر برای الکتروموتورهای سه فاز با ولتاژ 380 ولت مناسب است. 

نکته 1 : برندهای اندکی وجود دارند که اینورترهایی با ولتاژ ورودی 220 ولت تکفاز و ولتاژ خروجی 380 ولت سه فاز تولید می نمایند و تولیدات آن ها در توان های محدودی است. جهت مشاوره و خرید اینورتر با کارشناسان کالاصنعتی در ارتباط باشید.

نکته 2 : به طور کلی برای الکتروموتور های تکفاز اینورتری تولید نمی گردد. تنها برند اینوت است که اینورترهایی با ولتاژ ورودی 220 ولت تکفاز و ولتاژ خروجی 220 ولت تکفاز تولید می نماید. 

نتیجه : یکی از نکات مهم در انتخاب اینورتر نوع برق ورودی ، ولتاژ الکتروموتور و تکفاز یا سه فاز بودن آن است که می بایست با ولتاژ ورودی و خروجی اینورتر مطابقت داشته باشد.

انواع اینورتر

برق ورودی اینورتر مورد نیاز الکتروموتور
220 ولت تکفاز تکفاز به تکفاز 220 ولت تکفاز
تکفاز به سه فاز 220 ولت سه فاز
تکفاز به سه فاز 380 ولت 380 ولت سه فاز
380 ولت سه فاز سه فاز به سه فاز 380 ولت سه فاز

2) پارامترهای موتور

در انتخاب اینورتر برای الکتروموتور یکی از پارامترهای مهم توان الکتروموتور است. توان اینورتر می بایست حتما هم توان با الکتروموتور و یا بیشتر از توان الکتروموتور باشد. برای مثال برای الکتروموتور 11 کیلووات نمی توان از اینورتر 7.5 کیلووات استفاده نمود. اینورتر انتخابی می بایست 11 کیلووات و یا بیشتر باشد.

یکی دیگر از پارامترهای مهم جریان بار کامل است. جریان خروجی اینورتر می بایست بیشتر از جریان نامی الکتروموتور باشد. همچنین سرعت الکتروموتور نیز در انتخاب اینورتر تاثیرگذار است. برای مثال در موتورهای دور بالا ( اسپیندل ) می بایست فرکانس اینورتر را مدنظر قرار داد و با توجه به فرمول که N دور الکتروموتور و P تعداد قطب موتور است، فرکانس حداقلی درایو را محاسبه نمود. برای مثال برای موتور 18000 دور و 2 قطب حداقل فرکانس مورد نیاز اینورتر به شرح زیر است :

18000=(120×f)/2→f=(2×18000)/120=300

3) شرایط مورد نیاز پروژه

در هر پروژه، وجود یک سری شرایط غالب و مهم است که باید آن‌ها را در نظر بگیریم و به آن‌ها توجه کنیم. برای مثال در زیر به چند نمونه از پارامتر های اینورتر که بسته به شرایط پروژه باید هنگام انتخاب درایو به آن توجه داشت اشاره شده است:

نوع کنترل: بررسی کنید که درایو اینورتر دارای چه مدهای کنترلی درایو است. انتخاب نوع کنترلی که با نیازهای شما سازگاری داشته باشد، بسیار مهم است.

قابلیت‌های حفاظتی: بررسی کنید که درایو اینورتر دارای قابلیت‌های حفاظتی مانند حفاظت از برد الکترونیکی، حفاظت در برابر جریان بیش از حد، حفاظت در برابر ولتاژ نامناسب و ... است.

رابط‌ها و اتصالات: بررسی کنید که درایو اینورتر دارای رابط‌ها و اتصالات مناسب برای اتصال به سیستم کنترل و موتور است. همچنین، بررسی کنید که آیا درایو قابلیت اتصال به سیستم‌های اتوماسیون صنعتی مانند PLC و HMI را داراست.

اینورتر abb

4) گشتاور ثابت یا متغیر بودن بار

بارهای گشتاور ثابت با تغییر سرعت دچار تغییر گشتاور نمی شوند اما بارهای گشتاور متغیر با تغییر سرعت ،گشتاور آن ها نیز تغییر می یابد. بارهای گشتاور ثابت عموما جریان زیادی را مصرف می نمایند. کانوایرها ، جرثقیل ها ، آسانسور ها و ... از نمونه بارهای گشتاور ثابت است. بارهایی هم چون فن ، پمپ ، دمنده و ... از بارهای گشتاور متغیر به حساب می آیند. در انتخاب اینورتر می بایست گشتاور ثابت یا سنگین کار بودن اینورتر را مدنظر قرار داد تا اینورتر انتخابی جوابگوی کار مدنظر باشد.برای آشنایی با بهترین درایو آسانسور این مقاله را مطالعه کنید.

5) شرایط محیطی

شرایط محیطی که اینورتر در آن نصب می گردد می بایست مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال حداکثر دمای محیطی که اکثر درایوها قابلیت نصب را دارند 40 یا 50 درجه سانتیگراد است. در حقیقت هرچه دما افزایش یابد اینورتر توان کمتری را تحویل می دهد. همچنین در صورتی که ارتفاع از سطح دریا از 1000 متر بیشتر شود می بایست رنج درایو انتخابی افزایش یابد. 

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب درایو ، ضریب نفوذ پذیری جامدات و مایعات و یا IP آن است. IP سیستم یک عدد دو رقمی است که رقم اول میزان نفوذپذیری در برابر ورود جامدات و رقم دوم میزان نفوذ پذیری در برابر مایعات را نشان می دهد. برای مثال اگر IP تجهیز 68 باشد به این معناست که در برابر نفوذ گرد و غبار و غوطه ور شدن در عمق زیاد آب مقاوم است.

رقم توضیح رقم دوم توضیح
0 بدون حفاظت 0 بدون حفاظت
1 در مقابل اجسام بیشتر از 50 میلیمتر حفاظت دارد  1  در مقابل پاشش قطرات عمودی آب حفاظت دارد
2 در مقابل اجسام بیشتر از 12 میلیمتر حفاظت دارد 2 در مقابل پاشش قطرات آب با زاویه 15 درجه حفاظت دارد
3 در مقابل اجسام بیشتر از 2.5 میلیمتر حفاظت دارد 3 در مقابل پاشش قطرات آب با زاویه 60 درجه حفاظت دارد
4 در مقابل اجسام بیشتر از 1 میلیمتر حفاظت دارد 4 در مقابل پاشش قطرات آب از هر جهت حفاظت دارد
5 در مقابل گرد و غبار حفاظت دارد 5 در مقابل پاشش قطرات پرفشار آّب از هر جهت
6 در مقابل گرد و غبار حفاظت شدید دارد 6 در برابر پاشش حجم زیادی از آّب حفاظت دارد
    7 در برابر غوطه ور شدن در آب تا عمق 1 متر حفاظت دارد
    8 در برابر غوطه ور شدن در آب در عمق زیاد حفاظت دارد

اینورتر پنتاکس

6) شرایط بازار

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب اینورتر شرایط بازار است. برای مثال هر پروژه بودجه محدودی دارد که با توجه به آن می بایست اینورتر را انتخاب نمود. همچنین برخی اینورترها گارانتی ضعیفی دارند و پشتیبانی آن ها پاسخگوی مشکلات درایو نمی باشد که این موارد از ضعف های درایو به حساب می آید.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد که به طور خلاصه به شما در انتخاب درایو اینورتر مناسب با توجه به نیازتان کمک کنیم از این رو، باید به توان خروجی، ولتاژ و فرکانس ورودی، نوع کنترل، قابلیت‌های حفاظتی، رابط‌ها و اتصالات، نوع گشتاور، هزینه، پشتیبانی و خدمات پس از فروش و ... توجه کنید. با توجه به این عوامل، می‌توانید اینورتر مناسبی را برای کاربردهای خود انتخاب کنید.

برای اینکه اینورتر انتخاب شده کاملاً با کاربردی مورد نظر سازگار باشد، بهتر است با یک کارشناس در زمینه اینورتر و اتوماسیون مشورت نمایید. کارشناسان کالا صنعتی آمادگی ارائه مشاوره تخصصی رایگان در زمینه انواع اینورتر به شما عزیزان را دارند.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 0
    بهترین مارک اینورتری که در ایران موجود باشه چیه؟
    • 0
    • 0
    شما انتخاب اینورتر مناسب هم انجام میدید؟