ویدئوبرسکوپ

برسکوپ ابزاری نوری است که برای کمک به بازرسی بصری حفره های باریک و صعب العبور طراحی شده است. این دستگاه از یک لوله سخت یا انعطاف پذیر تشکیل شده که از یک سمت به لنز یا دوربین و از سمت دیگر، به نمایشگر دستگاه متصل می‌شود.

لنزهای شیئی یا دوربین، توسط یک سیستم نوری یا الکتریکی از اطراف محاصره شده است. سیستم نوری (معمولاً فیبر نوری) برای افزایش روشنایی و کنتراست استفاده می گردد. به طور خلاصه عملکرد برسکوپ به شرح ذیل است :

  1. تشکیل تصویر از جسم روشن شده توسط عدسی شیئی 
  2. بزرگ کردن ابعاد تصویر ایجاد شده توسط چشمی بزرگ نمایی 
  3. انتقال و نمایش تصویر بر روی نمایشگر

برسکوپ




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

کاربرد های برسکوپ

برسکوپ ها برای بازرسی بصری در مناطقی استفاده می شوند که غیرقابل دسترسی بوده یا دسترسی در صورتی اماکن پذیر است که محل مورد نظر را تخریب کنیم؛ تخریب محل بسیار وقت گیر بوده و هزینه اضافی به همراه دارد. از این دستگاه ها جهت تست غیرمخرب برای تشخیص عیوب و بررسی صحت عملکرد استفاده می شوند. دستگاه های مشابه که برای بررسی برخی بیماری های داخلی بدن انسان کاربرد دارند، آندوسکوپ نامیده می شوند.  

برسکوپ ها معمولاً در بازرسی بصری موتورهای هواپیما، توربین های گاز صنعتی مشتق شده از هوا، توربین های بخار، موتورهای دیزل و موتورهای خودرو و کامیون استفاده می شوند. توربین های گاز و بخار به دلیل کارکرد دائمی، مستلزم الزامات ایمنی و نگهداری خاصی می باشد.

بازرسی صحت عملکرد توربین های بسیار بزرگ، از بروز خرابی در دستگاه جلوگیری کرده و می تواند هزینه ناشی از تعمیر و نگهداری این دستگاه ها را به شدت کاهش دهد. برسکوپ ها در صنعت ریخته گری یا ساخت قطعات ماشینکاری شده برای بازرسی سطوح داخلی از نظر وجود سوراخ، پرداخت سطح، صافی سطوح و... استفاده می شوند.

برسکوپ های انعطاف پذیر

برسکوپ انعطاف پذیر سنتی شامل مجموعه ای از فیبرهای نوری است که تصویر را به پیکسل ها تقسیم می کند. همچنین به عنوان فیبرسکوپ نیز شناخته می‌شود و می تواند برای دسترسی به حفره هایی که در اطراف یک خم هستند، مانند محفظه احتراق یا "قوطی مشعل" به منظور مشاهده وضعیت ورودی های هوای فشرده، پره‌های توربین و آب بندها بدون جدا کردن این قطعات مورد استفاده قرار گیرد.

برسکوپ های انعطاف پذیر سنتی از پیکسل سازی و تداخل پیکسلی در تصویر سازی به کمک تکنولوژی فیبر نوری رنج می‌برند. کیفیت تصویر در بین مدل های مختلف برسکوپ های انعطاف پذیر بسته به تعداد فیبرها و ساختار استفاده شده در نمایشگر تصویر، بسیار متفاوت است.

برخی از مدل های سطح بالا یک "شبکه بصری" در ضبط تصاویر ارائه می کنند تا به ارزیابی اندازه هر ناحیه ای که مشکل دارد کمک کند. اجزای مکانیسم شبکه بندی تصویر، محدوده شبکه بندی، میدان دید و زوایای دید عدسی شیئی از پارامتر های مهم در تصویربرداری فیبر نوری می باشند.

وجود حداقل تعداد 10000 پیکسل جهت نمایش یک تصویر با وضوح مناسب ضروری است؛ در حالی که بهترین تصاویر با تعداد فیبرهای بالاتر در محدوده 15000 تا 22000 در برسکوپ های با قطر بزرگتر به دست می آیند. توانایی کنترل نور در انتهای لوله انعطاف پذیر این دستگاه به کاربر اجازه می دهد تا وضوح تصاویر را تا حد زیادی بهبود بخشد. 

ویدئو برسکوپ مدل BS-280 برند CEM

ویدئو برسکوپ مدل BS-280 برند CEM با قابلیت ویژه جهت بازرسی

برسکوپ های ویدئویی

یک برسکوپ ویدئویی یا "دوربین بازرسی" شبیه برسکوپ انعطاف پذیر است اما یک دوربین فیلمبرداری مینیاتوری در انتهای لوله انعطاف پذیر تعبیه شده و از اطراف توسط LED های بسیار کوچکی احاطه شده است و امکان گرفتن فیلم یا تصویر در اعماق تجهیزات، موتورها و سایر فضاهای تاریک را برای کاربر فراهم می کند.

مزایای برسکوپ ویدئویی

از مزایای این دستگاه می توان به حافظه داخلی جهت ضبط ویدئو و تصویر برای بازرسی های بعدی اشاره کرد.

از آنجایی که یک موجبر پیچیده فیبر نوری در یک برسکوپ سنتی با یک کابل برق ارزان قیمت جایگزین می‌شود، برسکوپ های ویدئویی می توانند متناسب با مشخصات دوربین و نمایشگر، بسیار کم هزینه تر بوده و وضوح بالاتری ارائه کنند. قیمت این دستگاه ها بر اساس برند، مشخصات و ... می‌تواند از حدود 8000 تا 50000 دلار متغیر باشد.

برسکوپ های ویدئویی با قابلیت استفاده آسان، با صفحه نمایش 75 میلی متری (3 اینچی) و رزولوشن 320×240 پیکسل یا بهتر، در یک دهه اخیر توسط چندین سازنده با قیمت های بین 100 تا 400 دلار در دسترس قرار گرفتند و برای برخی کاربردها مناسب هستند.

امروزه برند CEM چین ویدئو برسکوپ هایی با کاربرد های خاصی نظیر بازرسی، ضبط ویدئو و تصاویر و پخش آن ها با رزولوشن 240×320 پیکسل، زاویه دید 68 درجه و حافظه داخلی 2 گیگا بایتی ارائه می دهد. محدوده قیمتی این دستگاه ها بین 130 تا 280 دلار می باشد.  

ویدئو برسکوپ مدل BS-151 برند CEM

ویدئو برسکوپ مدل BS-151 برند CEM

برسکوپ سخت

برسکوپ های سخت بیشتر شبیه به فیبرسکوپ ها هستند اما به طور کلی تصویری بهتر با هزینه کمتر در مقایسه با سایر مدل ها ارائه می دهند. برسکوپ های سخت از لوله های بلند و نازک مانند تلسکوپ تشکیل شده اند که از یک لنز برای ارسال تصویر به نمایشگر استفاده می کنند.

تنها محدودیت مدل سخت نسبت به مدل انعطاف پذیر، زاویه دید 0 درجه است؛ این بدان معناست که مشاهده فقط در یک راستای خط مستقیم امکان پذیر است. از مدل سخت برای کارهای خاصی مانند بازرسی سیلندرهای خودرو، انژکتورهای سوخت، بدنه منیفولد هیدرولیک و اسلحه سازی استفاده می گردد. 

معیارهای انتخاب برسکوپ معمولاً وضوح تصویر و امکان دسترسی است. برای ابزارهای با کیفیت مشابه، برسکوپ های سخت کیفیت تصویر بالاتری را ارائه می دهند.

انواع سیستم نوری برسکوپ سخت

سیستم های نوری در برسکوپ های سخت می توانند از 3 نوع اصلی باشند: 

  • لنزهای میله ای هارولد هاپکینز : در لوله برسکوپ های سخت با قطر بین 3 تا 12 میلی متر مورد استفاده قرار می گیرند. 
  • دوبلت های آکروماتیک : در لوله های سخت با قطر بیش از 12 میلی متر استفاده می شوند. 
  • لنزهای میله ای شاخص گرادیان : در لوله های سخت با قطر کمتر از 3 میلی متر کاربرد دارند.     

ویدئو برسکوپ مدل BS-128 برند CEM

ویدئو برسکوپ مدل BS-128 برند CEM

    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...