اهم متر

اهم متر، ابزاری برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی است که بر حسب اهم بیان می شود. در ساده ترین اهم مترها، مقاومتی که باید اندازه گیری شود ممکن است به صورت موازی یا سری به دستگاه متصل شود. در صورت موازی بودن، دستگاه با افزایش مقاومت جریان بیشتری می کشد. اگر مقاومت به صورت سری متصل شود، جریان با افزایش مقاومت کاهش می یابد. اهم مترها نسبت ولتاژ دو سر مقاومت به جریان عبوری از آن را اندازه گیری می کنند. برای مقاومت‌های بالا، مقیاس معمولاً بر حسب مگا اهم درجه‌بندی می‌شود و دستگاه را مگا اهم‌ متر یا «میگر» می‌نامند. میکرو اهم متر یک دستگاه قابل حمل است که برای محاسبه مقاومت های بسیار کم با دقت بالا در جریان های آزمایشی خاص استفاده می شود. این دستگاه شامل یک سلکتور برای انتخاب نوع و رنج عملکرد است. از این تجهیز در کاربردهای تماس باندینگ استفاده می شود. میلی اهم متر نیز برای محاسبه مقاومت کم با دقت بالا کاربرد دارد. 

میگر برند sew مدل in7015

میگر دیجیتال 15 کیلو ولت مدل 7015 IN برند SEW

عملکرد اهم متر

اهم‌سنج دارای مدار الکترونیکی است که جریان ثابت (I) را از مقاومت عبور می‌دهد و مدار دیگری ولتاژ (V) دو سر مقاومت را اندازه‌گیری می‌کند. سپس این اندازه‌گیری‌ها به وسیله یک مبدل adc دیجیتالی شده و به میکروکنترلر یا ریزپردازنده منتقل می شوند.

اندازه گیری مقاومت

طبق قانون اهم با تقسیم ولتاژ اندازه گیری شده به جریان عبوری، می توان مقدار مقاومت را توسط میکرو اندازه گیری کرده و آن‌ را روی صفحه نمایشگر نشان داد. مقدار این مقاومت به صورت دائمی در حال اندازه گیری بوده و هرگونه تغییر در مقدار آن در نمایشگر ظاهر می شود. از آنجایی که این نوع مترها جریان، ولتاژ و مقاومت را باهم اندازه گیری می کنند، اغلب در مولتی مترهای دیجیتال نیز استفاده می شوند. اهم متر نباید به مدار یا قطعه ای که جریان یا ولتاژ دارد، متصل شود. پیش از اتصال اهم متر به قطعه بایستی برق مدار را قطع کرد. این ولتاژ از طریق یک باتری داخلی در اهم متر ایجاد می گردد. در ابتدا برای کالیبراسیون دستگاه بایستی دو پراب را به هم متصل کرده تا اتصال کوتاه شوند و مقاومت صفر اهم روی نمایشگر نشان داده شود. سپس با قرار دادن دو پراب در دو سر مقاومت، میزان مقاومت اندازه گیری می شود. پس از انجام تست مدار، پراب های کنتور باید از دستگاه جدا شوند. در غیر این صورت امکان تخلیه باتری افزایش می یابد. 

اتصال اهم متر

انواع اهم متر

اهم متر ها بر اساس نوع کاربرد به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. سری
  2. شنت 
  3. رنج متغیر

1) اهم متر نوع سری

در اهم متر سری، مولفه ای که می خواهیم اندازه گیری کنیم را می توان به صورت سری به دستگاه متصل کرد. مقدار مقاومت را می توان از طریق مقاومت شنت R2 که به صورت موازی متصل است، محاسبه کرد. مقاومت R2 را می توان به صورت سری با باتری و همچنین مقاومت R1 متصل کرد. جزء اندازه گیری به صورت سری توسط دو ترمینال A و B به هم متصل می شود.

اهم متر نوع سری

هنگامی که مقدار مقاومت مجهول صفر باشد، جریان زیادی از اهم متر عبور می کند. در این شرایط، مقاومت شنت R2 تا زمانی تنظیم می شود که نشانگر به سمت صفر 0 اهم منحرف شود. هنگامی که مقاومت مجهول Rx از مدار حذف شود، مقاومت مدار بی نهایت می شود و جریانی از مدار عبور نمی کند؛ در نتیجه نشانگر به سمت ∞ (بی نهایت) منحرف می شود. هنگامی که مقاومت مجهول به صورت سری به مدار متصل می شود، اگر مقدار مقاومت آن زیاد باشد، نشانگر به سمت چپ منحرف می شود. در غیر این صورت نشانگر به سمت راست منحرف می شود.

نشانگر اهم متر مدل سری

2) اهم متر نوع شنت

متری که در آن مقاومت اندازه گیری به صورت موازی با باتری وصل می شود به عنوان اهم متر شنت شناخته می شود. از این تجهیز معمولا برای اندازه گیری مقاومت های پایین استفاده می شود. 

مدار اهم متر شنت

باتری (E)، متر پایه و مقاومت قابل تنظیم اجزای اصلی اهم متر شنت هستند. مقاومت مجهول بین دو ترمینال A و B قرار می‌گیرد. درصورتی که مقدار مقاومت مجهول صفر باشد، کل جریان از این مقاومت عبور کرده و جریان متر پایه صفر می شود. در غیر این صورت اگر مقاومت بی نهایت شود، جریانی از مقاومت مجهول عبور نکرده و جریان متر پایه ماکزیمم می گردد. در نتیجه نشانگر انحراف کامل به سمت چپ را نشان می دهد. اهم متر نوع شنت دارای علامت صفر (بدون جریان) در سمت چپ و علامت بی نهایت در سمت راست خود است.

نشانگر اهم متر شنت

3) اهم متر رنج متغیر

رنج کاری این نوع اهم متر بسیار زیاد است. این متر دارای تنظیم کننده داخلی است که امکان انتخاب رنج مقاومت متناسب با  نیاز مارا فراهم می کند. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهیم مقاومت زیر 10 اهم را به وسیله اهم متر چند برد اندازه گیری کنیم؛ در این صورت ابتدا بایستی محدوده 10 اهم را تنظیم کرده و سپس مقاومت مجهول را به موازات متر متصل کنیم. مقدار مقاومت از طریق انحراف نشانگر تعیین می شود. محدوده اهم متر چند برد بسیار زیاد است و این متر شامل تنظیم کننده بوده و بر اساس نیاز می توان محدوده اندازه گیری را انتخاب کرد.

مدار اهم متر رنج متغیر

انواع اهم متر بر اساس نوع خروجی

  1. آنالوگ
  2. دیجیتال

معرفی محصولات برند SEW

کمپانی SEW  از نوآوران و پیشگامان ساخت و توسعه ابزار های پیشرفته تست و اندازه گیری در مقیاس جهانی بوده و در سال 1973 در کشور تایوان تاسیس شده است. اکنون پس از سال ها تجربه موفق به تولید بیش از 200 محصول در زمینه تولید و توسعه از جمله پنل تستر ها، مولتی متر ها، اهم متر ها، تستر عایق، ارت تستر، میگر و ... می باشد. نمونه ای از اهم متر تولید شده توسط این شرکت به شرح زیر است:

اهم متر مدل LDRO6237 برند SEW

میکرو اهم متر دیجیتال مدل LDRO6237 برند SEW

اهم متر مدل sew kew2012

اهم متر دیجیتال مدل Kew2012ra برند کیوریتسوی




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...