سطح سنج

  • سنسور سطح خازنی
  • سنسور سطح راداری
  • سنسور سطح شناور
  • سنسور سطح هیدرواستاتیک(غوطه ور)
  • سنسور سطح مایع(اولتراسونیک)

نحوه انتخاب سطح سنج مناسب

فرآیندهای بسیاری در کارخانجات تولیدی از اندازه گیری سطح سیال به روش های مختلف بهره می برند. شاید انتخاب سطح سنج مناسب برای، فرآیند مورد نظر خود کمی مشکل باشد امّا برای اینکه سنسور مناسب را انتخاب کنید بهتر است ویژگی های فیزیکی وشیمیایی سیالی که در مخازن مختلف قرار می‌گیرد و همچنین جامد و مایع بودن آن را درنظر بگیرید.

کدام روش مناسب تراست؟

تمامی ابزار آلات اندازه‌گیری بر اساس ویژگی های سیال فرآیند مثل چگالی، فشار، دما و ... انتخاب می‌شوند. اما به وسیلۀ نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود می‌توان بازۀ انتخاب خود را محدودتر کرده و سریع‌تر سنسور صنعتی مورد نیاز خود را انتخاب کنیم.

هدف از اندازه گیری سطح

  1. نمایش بصری: انواع مختلفی از سنسورهای سطح می توانند برای نمایش و تولید سیگنال در خروجی به کار روند.
  2. تشخیص سطح بالا/ پایین و میانی به منظور کنترل و هشدار: این نوع از سنسورها جهت تشخیص سطح سیال در نقاط خاصی ایده آل و مناسب هستند. انواع متنوع و گسترده ای از این نوع از سنسورها امروزه در دسترس هستند.
  3. اندازه گیری سطح سیال به روش پیوسته همراه با نمایش بصری: انواع مختلفی از سنسورهای سطح موجود بوده که برای سیستم های  DCS  و  PLC تولید سیگنال می‌کنند.

جنس سیالی که باید اندازه گیری شود

سیال میتواند مایع، دوغاب، و یا متشکل از دو مایع باشد که دارای سطح مشترک ولی با چگالی های متفاوت هستند. مایعات میتوانند خورنده یا غیر خورنده باشند. بر همین اساس ویژگی های دیگر سیال مانند ثابت دی الکتریک، ویسکوزیته، رسانایی  نیز باید در نظر گرفته شوند. همچنین انواع زیادی از موادی که در معرض سیال نیز قرار دارند نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

دو مثال از انواع بدون نیاز به تماس سنسورهای سطح، سنسور اولتراسونیک و راداری بوده و انواع شیشه ای و شناور سنسورهای سطح برای فرآیندهای دارای مایعات تمیز، خورنده و یا غیر خورنده مناسب هستند. انواع دیافراگمی سنسورهای سطح برای مایعات دارای ویسکوزیته، سنسور خازنی برای مواد دارای دی الکتریک پایین و نوع سنسور‌های سطح رسانا برای مواد و مایعات دارای رسانایی مناسب هستند. لازم به ذکر است انواع سنسورهای سطح خازنی و رسانایی فاقد قسمت های متحرک بوده و به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند.

همچنین برای فرآیندهای دارای سیالات به شکل دوغاب و یا لجن سنسورهای سطح شناور به دلیل محدود شدن حرکت شناور گزینۀ چندان مناسبی به نظر نمی‌رسند. امّا، سنسورهای راداری از نوع تماسی وغیر تماسی و اولتراسونیک غیر تماسی برای این منظور مناسب هستند. پودرها و گرانول‌ها می توانند رطوبت را به خود جذب کنند آن‌ها به نوعی روی هم انباشته می شوند که در حالت سکون با زاویه‌ای خاص قرار می‌گیرند. بر همین اساس ممکن است برای اندازه گیری سطح از نقاط نصب و ابزارآلات خاصی استفاده شود. 

چگالی توده و ثابت دی الکتریک از مواردی هستند که باید مد نظر قرار بگیرند. برای انواع مایعات دارای خاصیت کف کنندگی سنسورها از یک محفظۀ مهر موم شده استفاده می‌کنند.

ادامه مطالب در پایین صفحه ...




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

شرایط و وضعیت عملکرد

حداقل و حداکثر دمای عملکرد و وضعیت فشار داخل تانک یا مخزن، جهت انتخاب سنسور سطح مناسب باید در نظر گرفته شود. انواع مختلفی از سنسورها برای اندازه گیری سطح تحت شرایط دمایی و فشار بالا در دسترس هستند.

محیط نصب

خطرناک یا بی خطر بودن محل نصب سنسور سطح از نکات بسیار مهمی هستند که باید در نظر گرفته شود. به این معنا که تماس الکتریکی بین انواع سنسورها و ترانسمیتر‌های مختلف باید در برابر گازهای قابل اشتعال و یا خطرناک محافظت شوند. برندهای مختلف انواع سنسورهای دارای غیر قابل اشتعال را تولید می‌کنند.

جهت و محل نصب

محل نصب سنسور می‌تواند در قسمت کنار، زیر و بالایی مخزن قرار گرفته و بر همین اساس انواع مختلفی از این نوع سنسورها تولید می‌شوند.

دقت مورد نیاز فرآیند

فرآیندهای مشخصی نیاز به دقت و کنترل در اندازه‌گیری سطح دارند به همین دلیل سنسورها و ترانسمیترهای راداری و اولترسونیک اندازه گیری دقیقی از سطح برای سیالات مایع، دوغاب و پودری فراهم می کنند.

نتیجه: تعداد زیادی از سنسورهای سطح با ویژگی های متفاوت موجود هستند. این سنسورها بسته به دقت و نحوۀ عملکرد خود دارای قسمت های متفاوتی هستند. امّا باید این نکته را در نظر داشت که یک تکنیک و روش واحد برای انتخاب وسیلۀ اندازه‌گیری سطح مناسب جهت تمامی فرآیندها و سرویس ها وجود ندارد. مطالعه و دانش دقیق نسبت ویژگی پارامترها، فرآیندها و ارتباط با عوامل انسانی می‌توانند به انتخاب سطح سنج مناسب کمک کنند.

نوع سنسور نوع سیال مزایا معایب
سنسور شناور  مایع اندازه گیری دقیق
تأثیر ناپذیری از کف و ویسکوزیته بالا
قیمت پایین، بدون نیاز به نگهداری
حساس به امواج
بازۀ اندازه گیری کوتاه
نامناسب برای سیالات خورنده
سنسور هیدرواستاتیک  مایع اندازه گیری دقیق
تأثیر ناپذیری از کف و ویسکوزتۀ بالا
نصب آسان
بازۀ اندازه گیری گسترده
نیاز به تعمیر و نگهداری دوره‌ای
نیاز به تخلیه در صورت نفوذ مایعات
سنسور راداری مایع_جامد_خمیر اندازه گیری بدون تماس
نصب ساده، بدون نایز به نگهداری
اندازه گیری بسیار دقیق
بازۀ اندازه گیری قابل تنظیم
قابلیت تحمل دما تا 450 درجۀ سانتی گراد
حساس به سیالاتی که از نظر الکتریک رسانا هستند.
سنسور راداری هدایتگر جامد_مایع_خمیر اندازه گیری بدون تماس
اندازه گیری بسیار دقیق
عدم تأثیر پذیری از وجود آشفتگی بر روی سطح سیال
حساسیت بسیار کم به محیط
رنج اندازه گیری وسیع
حساس نسبت به سیالاتی که از نظر الکتریک رسانا هستند.
سنسور اولتراسونیک مایع_جامد اندازه گیری بدون تماس
اندازه گیری دقیق
بدون نیاز به نگهداری
بازۀ اندازه گیری وسیع
نصب آسان
حساس به تغییرات دما
حساس به دماهای شدید
نامناسب یرای سیالات کف کننده و دارای گرد و غبار
حساس نسبت به سیالاتی که از نظر الکتریکی رسانا هستند.
سنسور خازنی مایعات_محصولات گرانولی_پودرها
 
نصب آسان
قابلیت تحمل دما و فشار بالا
توانایی انجام کار سنگین
عدم حساسیت نسبت به ویسکوزیته
 
رادیومتریک تمامی سیالات مناسب برای تمامی فرآیندها
اندازه گیری بدون تماس
عدم حساسیت نسبت یه ویژگی های سیال
مقاوم در برابر سیالات تهاجمی
مقاوم در برابر دما و فشار شدید
تکنولوژی گران قیمت
نیازمند به تعمیر و نگهداری دوره‌ای
  • سوالات متداول
ایمیل(اختیاری):
کد مقابل را وارد کنید ...