سنسور کدورت سنج

کدورت سنج چیست ؟

مترهای کدورت میزان کدر بودن یا کدورت مایع ناشی از جامدات معلق در نمونه را اندازه گیری می کنند. کدورت یک معیار اساسی برای کیفیت آب است که می تواند پیامدهای مهمی برای آب آشامیدنی ، بهداشت محیط و تضمین کیفیت غذاها و سایر محصولات داشته باشد. کدورت ، اندازه گیری میزان کدر بودن مایعات ، به عنوان یک شاخص ساده و اساسی برای کیفیت آب شناخته شده است. از آن برای نظارت بر آب آشامیدنی ، از جمله آب تولید شده توسط فیلتراسیون برای چندین دهه استفاده شده است. اندازه گیری کدورت شامل استفاده از یک پرتو نور ، با مشخصات مشخص ، برای تعیین حضور نیمه کمی ذرات موجود در آب یا نمونه مایع دیگر است. پرتو نور را پرتو نور حادثه می نامند. مواد موجود در آب باعث می شود که پرتو نور حادثه پراکنده شود و این نور پراکنده نسبت به یک استاندارد کالیبراسیون قابل ردیابی تشخیص داده و اندازه گیری شود. هر چه مقدار مواد ذره ای موجود در نمونه بیشتر باشد ، پراکندگی پرتو نور برخوردی بیشتر و کدورت حاصله بیشتر است.

فناوری مبتنی بر لیزر

در دهه گذشته ، تکنیک های جدیدتر مبتنی بر لیزر در تجزیه و تحلیل کدورت پدیدار شده و ثابت شده است که یک روش حساس تر برای نظارت بر عملکرد فیلتر است. این فناوری های مبتنی بر لیزر می توانند مشکلات یکپارچگی فیلتراسیون را زودتر و با سطوح تشخیص بهتر شناسایی کنند. کدورت سنج های لیزری نیاز به تجزیه و تحلیل کدورت سطح پایین را در نمونه های آب تمیز بهتر برطرف می کنند زیرا دارای طرح های نوری پیشرفته ای هستند که حساسیت بیشتر و ثبات پایه را ارائه می دهند.

کدورت در مقابل جامدات معلق

اندازه گیری های کدورت فوق العاده بالا عموماً به عنوان مکانیزمی برای نظارت بر فرآیند کنترل به طور مستقیم یا به عنوان جایگزین تجزیه و تحلیل گرانشی طولانی مدت برای کل جامدات معلق (TSS) استفاده می شود. باید بین کدورت و TSS نمونه همبستگی ایجاد شود. اگر چنین همبستگی وجود دارد ، می توان از یک کدورت سنج برای نظارت بر تغییرات TSS در یک نمونه استفاده کرد ، که منجر به تجزیه و تحلیل سریع می شود. کاربر ابتدا باید رابطه کدورت را با شرایط مختلف در جریان فرآیند تعیین کند. در تعیین این رابطه ، رقیق سازی نمونه انجام می شود و کدورت و TSS هر رقت اندازه گیری می شود. سپس یک نمودار کدورت (محور y) در مقابل هر رقت مربوطه (محور x) تهیه می شود. شیب بهترین خط مناسب ماهیت این رابطه را نشان می دهد. زمان پاسخ به تغییر در TSS یک فرآیند را می توان با استفاده از دستگاه کدورت سنج از ساعت به ثانیه کاهش داد. هر ذره ای در یک نمونه که از یک منبع نور تصادفی تعریف شده عبور می کند (اغلب یک لامپ رشته ای ، دیود ساطع کننده نور (LED) یا دیود لیزری) ، می تواند به کدورت کلی نمونه کمک کند. هدف از فیلتراسیون حذف ذرات از هر نمونه معین است.

هنگامی که سیستم های فیلتراسیون به درستی کار می کنند و با یک کدورتیمتر اندازه گیری می شوند ، کدورت پساب با اندازه گیری کم و پایدار مشخص می شود. برخی از کدورت سنج ها در آبهای فوق تمیز ، جایی که اندازه ذرات و سطح ذرات بسیار کم است ، کمتر موثر می شوند. برای آن دسته از کدرهای سنجی که در این سطوح پایین حساسیت ندارند ، تغییرات کدورت ناشی از فیلترشکن می تواند آنقدر کوچک باشد که از صدای پایه کدورت دستگاه قابل تشخیص نباشد. این نویز پایه دارای چندین منبع است از جمله نویز ذاتی ابزار (نویز الکترونیکی) ، نور سرگردان ابزار ، نویز نمونه و نویز در خود منبع نور. این تداخلات افزودنی هستند و منبع اصلی پاسخ های کدورت مثبت کاذب می شوند و می توانند بر محدوده تشخیص ابزار تأثیر منفی بگذارند. یکی از بهترین نمونه های موجود سنسور صنعتی و ترنسمیتر کدورت برند اندرس هاوزر آلمان می باشد که به تشریح آن می پردازیم:




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

اندازه گیری جامدات معلق در همه صنایع

اندازه گیری کدورت برای تضمین کیفیت و کنترل فرآیند در طیف وسیعی از کاربردها مانند تولید آب آشامیدنی ، نظارت بر پساب و اندازه گیری غلظت لجن در تصفیه خانه های فاضلاب ، نظارت بر ورودی های آب دریا در پروژه های نمک زدایی یا تشخیص تلفات محصول در لبنیات ضروری است. بیاموزید که چگونه سنسورهای ما برای جامدات جامد و معلق و سنسورها و فرستنده های کدورت ما نیز می توانند با کلیک روی دکمه زیر از برنامه شما پشتیبانی کنند.

نحوه انتخاب سنسورهای کدورت

سنسورها و فرستنده های کدورت ما در آب، فاضلاب، غذا و نوشیدنی، مواد شیمیایی، علوم زیستی، نیرو و غیره استفاده می شود. انتخاب سنسور بستگی به کاربرد دارد: برای محیط هایی با کدورت کم مانند آب آشامیدنی سنسورهای نفلومتری انتخاب کنید. برای اندازه گیری کدورت بالا، به عنوان مثال در فاضلاب ، از سنسورهای جامدات معلق استفاده کنید. برای کاربردهایی با مقادیر نوسان شدید ، از سنسورهای جذب برای دستیابی به نتایج اندازه گیری بدون ابهام استفاده کنید. برای تشخیص قابل اطمینان تلفات محصول

اندازه گیری کل جامدات و جامدات معلق

سنسورهای جامدات جامد یا سنسورهای جامد معلق از روش نور پراکنده عقب استفاده می کنند. آنها دارای یک لامپ LED و دو آشکارساز نور هستند که در زاویه 90 و 135 درجه قرار گرفته اند. ذرات جامد موجود در محیط باعث پراکندگی نور تصادفی ساطع شده از لامپ می شوند. میزان کدورت یا جامدات محیط از میزان نور پراکنده دریافت شده توسط آشکارسازها محاسبه می شود. فرستنده مقدار نهایی جامدات جامد یا معلق را در واحد مورد نظر مانند g/l یا٪ TS نمایش می دهد.

اندازه گیری کدورت با سنسورهای نفلومتری

حسگرهای مبتنی بر نفلومتری کدورت را بر اساس استاندارد ISO 7027 / EN 27027 اندازه گیری می کنند. آنها دارای لامپ LED و آشکارساز نور هستند که در زاویه 90 درجه قرار گرفته اند. این لامپ پرتویی را به محیط ساطع می کند ، جایی که به محض برخورد با ذره ای در ناحیه مشخص شده ، نور پراکنده ای ایجاد می کند. آشکارساز شدت نور دریافتی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. سپس این سیگنال به مقدار کدورت نهایی ترجمه می شود و می تواند توسط فرستنده در واحد مورد نظر نمایش داده شود.

اصل اندازه گیری کدورت نفلومتری 

اندازه گیری کدورت با سنسورهای جذب ، مترهای کدورت جذب ، جذب نور ذرات در یک محیط را اندازه گیری می کنند. آنها دارای یک لامپ LED و یک آشکارساز نور هستند که مستقیماً در مقابل لامپ قرار گرفته است. بین آنها ، ذرات موجود در محیط ، نور ساطع شده را تضعیف می کنند ، که توسط آشکارساز ابتدا به سیگنال الکتریکی و سپس به مقدار کدورت نهایی تبدیل می شود. سنسورهای پیشرفته ما دارای آرایش آشکارساز لامپ دوم با طول مسیر متفاوت هستند ، بنابراین قابلیت اطمینان اندازه گیری را بهبود می بخشد.

اصل اندازه گیری کدورت جذب 

فواید

ما طیف وسیعی از ابزارهای اندازه گیری کدورت را در اختیار شما قرار می دهیم: متر سنجی ، متر جامدات جامد و متر جامدات معلق با فرستنده های کدورت و لوازم جانبی. پروب های کدورت ما انعطاف پذیری کامل را برای شما فراهم می کند. آن ها را مستقیماً در لوله یا در مجموعه جریان برای اندازه گیری سریع خطی بدون از دست دادن محصول نصب کنید یا آنها را با نگهدارنده در هر کانال باز ، حوض یا مخزن نصب کنید. فرستنده های کدورت ما سیگنال اندازه گیری هر کدورت متر را پردازش می کنند و آن را بر اساس ترجیح شما نمایش می دهند:

  1. به عنوان FNU (واحد فشارومتری Formazin)
  2. FTU (واحد کدورت Formazin) 
  3. NTU (واحد کدورت نفلومتری) و بسیاری دیگر
  • سوالات متداول
ایمیل(اختیاری):
کد مقابل را وارد کنید ...