کنترلر دما

  • ترمومتر
  • کنترلر دما
  • ترمو سوئیچ
  • ترموستات

کنترلر دما ویژگی های خاصی را با انواع دیگر دستگاه های کنترل دما به اشتراک می گذارد. به طور خاص ، هنوز خواندن خود را از سنسور صنعتی (اغلب ترموکوپل یا مشابه) می گیرد و معمولاً دستورالعمل ها را از طریق یک قطعه کنترل دیجیتال به یک دستگاه فعال کننده مکانیکی مانند بخاری یا آرایه فن ارسال می کند. کنترل کننده دما در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرند که دما بدون توجه به شرایط محیطی باید در محدوده مشخص یا در یک نقطه مشخص تنظیم شود. این می تواند شامل گرمایش ، سرمایش یا هر دو باشد.

کنترل دقیق دما در طیف گسترده ای از برنامه ها بسیار مهم است. برخی از کاربردهای متداول کنترل کننده های دما در صنعت عبارتند از: دستگاه های اکستروژن پلاستیکی و قالب گیری تزریقی ، ماشین های ترمو تشکیل ، ماشین های بسته بندی ، پردازش مواد غذایی ، ذخیره سازی مواد غذایی و غیره. کنترل کننده های دما در محیط های تجاری و حتی مسکونی نیز مفید است. در واقع ، یکی از ساده ترین انواع کنترل کننده دما ، ترموستات است که برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان و خنک در تابستان استفاده می شود.

ترموستات

ترموستات ها مانند سایر کنترل کننده های دما کار می کنند. یک سنسور دما، اغلب نوعی ترموکوپل یا RTD (آشکارساز دمای مقاومت) ، دمای واقعی را حس کرده و ورودی را به کنترلر/ترموستات ارائه می دهد. هنگامی که مشخص شد دما از نقطه تعیین شده خارج می شود ، کنترل کننده / ترموستات یک سیگنال خروجی تولید می کند تا سایر دستگاه های تنظیم کننده دما مانند عناصر گرمایش (یا کوره در مورد ترموستات) یا اجزای تبرید (یا واحد تهویه مطبوع در مورد را فعال کند. یک ترموستات) تا دما را به نقطه تنظیم شده باز گرداند. با نظارت دقیق بر دمای فرایند و انجام اقدامات اصلاحی در هنگام خروج از نقطه تعیین شده ، کنترل کننده های دما تا حد زیادی در کاهش تنوع ، افزایش کارایی و اطمینان از ایمنی کمک می کنند.

اجزای کنترلر دما

کنترل کننده های دما دارای تعدادی عملکرد کنترل از جمله PID، روشن، خاموش، چند حلقه، محدود، متناسب و میزان سطح شیب دار هستند. با استفاده های ظاهراً بی پایان ، کنترل کننده های دما بیشتر در برنامه های تجاری و صنعتی استفاده می شوند ، اما می توانند در برنامه های داخلی نیز استفاده شوند.

به عبارتی کامل تر می توان اجزای سیستم کنترل دما را چنین تعبیر کرد:

کنترل کننده های دما به صورت سیستم های کنترلی (که به حلقه های کنترلی نیز معروف هستند) مرتب شده اند که شامل کنترل کننده ، هر سنسور مرتبط ، منبع تغذیه ، عنصر کنترل نهایی و همچنین هر وسیله لازم برای جابجایی بار است. همانطور که می دانیم ، کنترل کننده های دما به دنبال حفظ دما در یک نقطه از پیش تعیین شده هستند. سنسورها سیگنال ورودی را به کنترل کننده ارائه می دهند. ترموکوپل ها و RTD ها رایج ترین سنسورهای دما هستند. کنترل کننده ها از خروجی این سنسورها استفاده می کنند و آن را با نقطه تنظیم مقایسه می کنند.




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

عنصر کنترل نهایی

عنصر کنترل نهایی به دستگاهی اطلاق می شود که به دستور کنترل کننده عمل می کند. این می تواند بخاری باشد که زمانی فعال می شود که سنسور دمایی کمتر از نقطه تنظیم یا تجهیزات تبرید فعال شده در زمانی که دما بالاتر از نقطه تنظیم شده است فعال می کند.(عملگر یا سوئیچ) کنترل کننده های دما ، سنسورهای خاص و عناصر کنترل نهایی برای کار نیاز به قدرت دارند. منبع تغذیه یک عنصر جدایی ناپذیر برای کنترل حلقه ها است. حلقه های کنترل به طور مرتب دارای ابزارهای اضافی هستند. فرستنده ها یا نرم کننده های سیگنال اغلب برای جدا کردن ، فیلتر کردن ، تقویت یا تبدیل سیگنال ورودی سنسور صنعتی در شرایطی که شرایط آن را دیکته می کند ، استفاده می شود. حلقه های کنترل نیز اغلب شامل دستگاه های جمع آوری داده برای بایگانی اطلاعات مربوط به فرآیند است. دستگاه های جابجایی بار اغلب در مواقعی مورد نیاز هستند که عنصر کنترل نهایی برای عملکرد بیشتر از توان کنترلر نیاز داشته باشد.

روش های کنترل دما

کنترل دما در ساخت یک بخش اساسی از تشکیل مناسب محصول است. اگر دما بیش از حد مطلوب مورد نیاز برای یک مرحله خاص در یک فرآیند تولید قرار گیرد، نتایج می تواند مضر باشد. پوشش های نامناسب چسبیده ، مواد پایه ضعیف شده یا یک جز overall کلی که در معرض خطر است. بنابراین مهمتر است که تولید کننده فقط درجه حرارت مناسب برای هر مرحله را تعیین کنید بلکه همچنین درجه حرارت داخل دستگاه را کنترل کرده و بازخورد مناسب دریافت کنید. کنترل کننده های دما در عملیات تولید دقیقاً این عملکرد را دارند. آنها با اندازه گیری دما در مراحل مختلف فرآیند و مقایسه داده ها با مشخصات دمای برنامه ریزی شده ، از عملکرد صحیح دستگاه اطمینان حاصل می کنند. در نتیجه ، تولید کنندگان می توانند به سرعت و به راحتی سو mal عملکرد دستگاه های مربوط به دما را کشف کرده و در صورت لزوم با آنها رفتار کنند.

انواع کنترلر دما

سه نوع کنترل کننده دما وجود دارد که برای نظارت بر دما در طی مراحل تولید مورد استفاده قرار می گیرند:

  1. کنترل خاموش 
  2. کنترل متناسب
  3. کنترل PID

کنترل های دما روشن / خاموش

کنترل دما روشن / خاموش از بین انواع کنترل کمترین هزینه را دارد و از نظر نحوه عملکرد نیز از همه ساده تر است. کنترل روشن یا خاموش است - اگر دما به زیر یک نقطه خاص کاهش یابد ، کنترل به دستگاه سیگنال می دهد تا دما را افزایش دهد. به همین ترتیب ، اگر دما از یک نقطه خاص بالاتر رود ، کنترل شروع می شود تا به دستگاه بگویید دما را پایین بیاورد.

  • مثال اول: نمونه متداول سیستم های روشن و خاموش ، ترموستات خانگی است. هنگامی که دما به زیر یک نقطه خاص می رسد ، کنترل کننده باعث می شود که بخاری دما را به مقدار برنامه ریزی شده برساند.
  • مثال دوم: با تهویه مطبوع به روش دیگری عمل می کند: اگر درجه حرارت از یک نقطه خاص بالاتر رود ، کنترل کننده کولر را تحریک می کند و دما را به حد نرمال کاهش می دهد.

موارد کاربرد کنترل on/off

کنترل روشن / خاموش غالباً در فرایندهایی استفاده می شود که تغییر دما بسیار کند است و کنترل دقیق دما لازم نیست.

کنترل متناسب

برخلاف کنترل های روشن / خاموش که فقط در صورت رسیدن به محدودیت تعیین شده پاسخ می دهند ، کنترل های متناسب برای پاسخ به تغییر دما قبل از خارج شدن از محدوده مورد نظر طراحی شده اند. اساساً ، کنترل های متناسب با رسیدن دما به حد بالا یا پایین ، یا مقدار تنظیم ، منبع تغذیه را کم یا زیاد می کنند ، که باعث کند شدن یا افزایش سرعت بخاری می شود و به ثبات دما کمک می کند. دامنه دمایی که در آن کنترل های متناسب منبع تغذیه را کم یا زیاد می کنند ، به عنوان "باند متناسب" شناخته می شود.

مقایسه کنترل on/off و تناسبی(p)

اگر دما به نقاط تنظیم پایین یا پایین برسد ، سپس کنترل به عنوان کنترل کامل روشن / خاموش عمل می کند - دما برای افزایش دما یا کاملاً روشن است یا برای پایین آمدن دما کاملاً خاموش است این در حالیست که وقتی دما درون باند متناسب است و منبع تغذیه کاهش یا افزایش می یابد ، گرما نسبت به فاصله دما از نقطه تنظیم بالا یا پایین می آید.

کنترل PID (متناسب - انتگرال - مشتق)

این کنترل کنترل متناسب را با کنترل انتگرال و مشتق (PID) ترکیب می کند. با کار در یک باند متناسب به همان روشی که کنترل متناسب عمل می کند، یک سیستم PID دارای دو ویژگی اضافه شده است که تنظیم کلی دما را افزایش می دهد. ویژگی متناسب به کنترل اجازه می دهد تا به شرایط فعلی واکنش نشان دهد و متناسب با آن تنظیم شود. مقدار انتگرال مجموع حوادث اخیر را در نظر می گیرد (به عبارت دیگر ریتم های کنترل متناسب گذشته) و مقدار مشتق واکنش مناسب را بر اساس میزان تغییر ریتم های گذشته تعیین می کند.

نتیجه: در ترکیب ، این سه از داده های فعلی ، داده های گذشته و سرعت تغییر داده ها برای تنظیم یک الگوریتم مورد خاص برای کنترل دما استفاده می کنند. با جبران خطای دما بین متغیر فرآیند و نقطه تنظیم ، می توان درجه حرارت ثابت را حفظ کرد.

نکات مهم در انتخاب کنترلر دما

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع کنترل برای یک فرآیند خاص بهتر است ، موارد مختلفی را باید بخاطر بسپارید.

  • ابتدا نوع سنسور ورودی (ترموکوپل یا RTD) و دامنه دمایی را که فرآیند درخواست می کند ، در نظر بگیرید.
  • ثانیا ، شکلی را که در آن باید خروجی نشان داده شود در نظر بگیرید: رله الکترومکانیکی ، SSR یا خروجی آنالوگ
  • ثالثاً ، تصمیم بگیرید که چه نوع الگوریتم کنترل دما لازم است (روشن / خاموش ، متناسب ، PID)
  • در آخر ، تعداد و نوع خروجی های مورد نیاز برنامه ، مانند گرما ، خنک کردن ، زنگ خطر و محدودیت را در نظر بگیرید.

هنگامی که این فاکتورها مشخص شد ، تعیین اینکه کدام نوع کنترل کننده دما برای یک کاربرد خاص مناسب است بسیار راحت تر خواهد بود. شما در سایت کالا صنعتی با انواع کنترلر دما pid تک کانال و چند کاناله ،دو حالته ی گرمایش-سرمایش همزمان ، کنترلر های قابل برنامه نویسی و همچنین از پیش تنظیم شده با تنوع برند های معتبر نظیر جومو، امرن، هانیانگ،اکستچ و ... رو به رو خواهید شد. لیست قیمت بهمراه ارائه ی مشاوره برای سیستم های بویلر و دیگ بخار، انواع کوره های مذاب و ریخته گری از جمله خدماتی است که کالا صنعتی برای مشتریان خود به صورت آنلاین ارائه می نماید.

  • سوالات متداول
ایمیل(اختیاری):
کد مقابل را وارد کنید ...