تاسیسات صنعتی

  • تهویه مطبوع
  • هواکش
  • بوسترپمپ
  • کانکس سردخانه ای
  • دمنده صنعتی
  • مکنده صنعتی

تاسیسات صنعتی یکی از مهمترین بخش های هر ساختمان است که نقش بسیار موثری در طول عمر آن ایفا می کند. عدم طراحی و اجرای دقیق تاسیسات در واحدهای صنعتی ایمنی ساختمان و همچنین مال و جان ساکنین را تهدید کرده و می تواند خسارت های زیادی را وارد می کند.

علت اهمیت بالا تاسیسات صنعتی در کارخانجات

در صورتیکه تاسیسات کارایی و کیفیت مناسب را داشته باشد، دیگر نیاز به بازسازی زود هنگام ساختمان نخواهید داشت و لذا توصیه می شود که هنگام ساخت و بازسازی در بخش تاسیسات هزینه مطلوب صرف شود تا در آینده دیگر کمتر نیاز به صرف هزینه های اضافی برای بازسازی محیط های صنعتی داشته باشید.

تاسیسات صنعتی

انواع تاسیسات صنعتی

تاسیسات صنعتی به دو نوع تاسیسات الکتریکی و مکانیکی تقسیم می شود که در ادامه بخش های مختلف تاسیسات مکانیکی را بررسی می کنیم.

تاسیسات مکانیکی

تاسیسات مکانیکی یکی از کلیدی ترین بخش های هر ساختمان است که افراد با آن به طور روزمره سر و کار دارند. بعضی تاسیسات مکانیکی را قلب ساختمان می دانند به طوریکه که هر گونه اختلال در آن می تواند آرامش و آسایش افراد را دچار مشکل کرده و عواقب جدی به همراه داشته باشد. تاسیسات مکانیکی شامل موراد زیر است:

  1. تاسیسات گاز رسانی 
  2. تاسیسات HVAC
  3. تاسیسات بهداشتی 
  4. تاسیسات سیستم های بخار
  5. تاسیسات حرارتی 
  6. تاسیسات آتش نشانی 

تاسیسات گاز رسانی 

سیستم گاز رسانی زیر مجموعه تاسیسات مکانیکی است که مسیر لوله کشی و انشعابات گاز باید براساس قوانین و مقررات شرکت گاز و سازمان نظام مهندسی باشد. اجزای تاسیسات گاز رسانی شامل:

  1. رگولاتور
  2. شیر مصرف گاز
  3. کنتور گاز
  4. شیر ترموستات
  5. و ... 

برای سیستم لوله کشی دورترین مسیر لوله، ارزش حرارتی، تعیین مقدار مصرف گاز از موارد بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود. طراحی و اجرای تاسیسات آتش نشانی باید به گونه ای باشد که بر طبق استاندارد ملی شرکت گاز ایران انجام گرفته و از ایمنی لازم برخوردار باشد.

تاسیسات بهداشتی 

تاسیسات بهداشتی یکی از بخش های تاسیسات مکانیکی محسوب می شود که در واقع همان سیستم آب و فاضلاب است. در تاسیسات بهداشتی برای انتقال آب در ساختمان دو سیستم وجود دارد که به صورت هماهنگ با هم کار می کنند. یک سیستم شبکه آب آشامیدنی را برای ساختمان تامین کرده و شبکه دیگر فاضلاب را خارج می کند. هدف از تاسیسات بهداشتی در ساختمان، استفاده از آب آشامیدنی و خارج شدن آب های اضافی است.جنس لوله هایی که در تاسیسات بهداشتی استفاده می شود، باید بادوام و مستحکم باشد تا بدین طریق عمر تاسیسات صنعتی افزایش پیدا کند. در طراحی سیستم آبرسانی باید به سایزینگ لوله های آب گرم و سرد مصرفی و همچنین انتخاب پمپ مناسب توجه کرد. علاوه بر موارد مذکور برای طراحی و محاسبه سیستم دفع فاضلاب پارامترهای سایزینگ لوله های حامل آب باران و لوله های تهویه سیستم فاضلاب و ... را باید در نظر گرفت تا بتوان سیستمی دقیق را طراحی و اجرا کرد.

سیستم تهویه در تاسیسات مکانیکی

همان طور که می دانید در محیط های صنعتی به دلیل وجود مواد آلاینده زیاد، یکی از مهمترین و ضروری ترین نیازها، استفاده از تهویه مناسب است. سیستم های تهویه و توزیع هوا وظیفه دارند که هوای تازه را وارد محیط کرده و اکسیژن مورد نیاز را تامین کنند. تهویه هوا به روش های مختلفی تولید می شود که در ادامه آن ها را اشاره می کنیم.

  1. تهویه طبیعی: در این نوع تهویه نیروهای حرارتی شناور به دلیل اختلاف چگالی هوای درون و بیرون ساختمان هوای بیرون را از طریق در، نورگیر، پنجره و ... به داخل محیط منتقل کرده و سپس هوای داخل را به خارج ساختمان هدایت می کنند.
  2. تهویه مکانیکی: در تهویه مکانیکی هوا از طریق فن جا به جا می شود که هواکش صنعتی می تواند به طور مستقیم در پنجره یا دیوار نصب شود. هواکش ها به انواع مختلف محوری و سانتریفیوژ تقسیم می شوند و می توان از آن ها در محیط های صنعتی برای تهویه هوا و جلوگیری از ورود مواد گرد و غبار به داخل ساختمان استفاده کرد.
  3. تهویه ترکیبی: در تهویه ترکیبی، همان طور که از نام آن مشخص است برای تهویه هوا از روش طبیعی و مکانیکی با هم استفاده می شود.

تاسیسات حرارتی 

تجهیزات حرارتی وظیفه دارد که دمای محیط را در حالت ایده آل و مطلوب نگه دارد. عملکرد تاسیسات حرارتی به این گونه است که گرما از جسم گرم تر به سردتر در جریان است و تجهیزات گرمایشی با انتقال حرارت به هوا با روش های تابش، همرفت، رسانایی باعث گرم شدن محیط می شوند.

تاسیسات HVAC

تاسیسات HVAC شامل سیستم ها و تجهیزات مرتبط با تهویه، گرمایش و تهویه مطبوع ساختمان است که دمای مناسب و مطلوب را برای ساکنین ساختمان فراهم می کند. در این سیستم درجه حرارت و رطوبت فضای داخل ساختمان با استفاده از سرمایش، گرمایش، رطوبت زنی و خشک کردن هوا کنترل می شود. برای اینکه یک سیستم تهویه مطبوع مناسب داشته باشید باید برخی پارامترها از جمله میزان سرمایش و گرمایش، نوع ساختمان و معماری را در زمان طراحی سیستم های HVAC در نظر گرفت و با توجه به موارد مذکور بهترین سیستم تاسیسات را انتخاب و خریداری کرد.

تاسیسات آتش نشانی 

سیستم حفاظت ساختمان در برابر آتش سوزی را اطفای حریق می نامند که از اجزای مختلفی مثل سیستم کف کننده، آب فشان های خودکار، تجهیزات آتش نشانی قابل حمل و ... تشکیل شده است. امروزه یکی از تکنولوژی های کاربردی و مهم سیستم کنترل هوشمند است و این سیستم به گونه ای کار می کند که اگر آتش سوزی در غیاب ساکنین ساختمان اتفاق بیفتد، تجهیزات اطفای حریق به طور اتومات آتش را خاموش کرده و از بروز خسارت جلوگیری می کنند.




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...