تهویه مطبوع




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

سیستم تهویه مطبوع به سیستمی گفته می شود که دما، رطوبت و سرعت جریان هوای محیط را با توجه به نیاز کاربر و به میزان مطلوب تغییر داده و کنترل می کند. امروزه با رشد فناوری و تکنولوژی سیستم های مختلفی جهت تهویه مطبوع محیط طراحی شده است که از جمله تجهیزات تهویه مطبوع می توان به چیلر، کانکس سردخانه ای، مینی چیلر، داکت اسپلیت، روفتاپ پکیج و .‌‌.. اشاره کرد.

تهویه مطبوع

اجزای تشکیل دهنده سیستم های تهویه مطبوع 

اجزای سیستم تهویه مطبوع با توجه به نوع دستگاه متفاوت است ولی به طور کلی تمام این سیستم ها برای تامین هوای خنک در تابستان و هوای گرم در زمستان از اجزای زیر تشکیل شده است که در ادامه آن ها را اشاره می کنیم.

منبع حرارت 

منابع حرارتی اغلب با استفاده از الکتریسته یا مصرف سوخت حرارت مورد نیاز را تولید کرده و با توجه به نوع سیالی که گرم می شود با نام های کوره ( منبع حرارتی که سیال گاز را گرم می کند) و دیگ ( منبع حرارتی که سیال مایع را گرم می کند) تقسیم می شوند.

پمپ 

پمپ یکی از اجزای سیستم تهویه مطبوع محسوب می شوند که وظیفه به حرکت در آوردن سیال را برعهده دارد. به پمپ هایی که سیال گاز را به جریان در می آورند بادزن یا فن گفته می شود و به پمپ هایی که سیال مایع را به حرکت در آورده پمپ های حلزونی می گویند.

کویل

کویل در واقع محل تبادل حرارت در سیستم های گرمایش و سرمایش محسوب می شود. کویل ها را با توجه به سیال به انواع آب به آب، هوا به هوا، آب به هوا تقسیم می شوند.

منابع برودت 

در تمام تجهیزات مکانیکی ایجاد برودت و سرمایش تنها از طریق برودت تبخیری امکان پذیراست و هر چه میزان سرعت تبخیر یک ماده بیشتر باشد، مقدار سرمایش ایجاد شده توسط آن بیشتر خواهد شد. یکی از منابع برودت در سیستم تهویه مطبوع چیلر است که به دو نوع ضربه ای و جذبی تقسیم می شود.

تجهیزات رطوبت گیر 

تجهیزات رطوبت گیر درسیستم های تهویه مطبوع بسیار استفاده می شوند و آن ها با استفاده از پدیده فیزیکی تعرق رطوبت هوا را از بین می برند. در دستگاه رطوبت گیر با سرد کردن هوا دمای آن به پایین تر از نقطه شبنم می رسد. سپس رطوبت هوا به شکل قطرات ریز آب از هوا خارج می شود.

هواکش 

هواکش یکی از اجزای مهم سیستم تهویه مطبوع محسوب می شود و به نوعی آن را قلب تپنده این تجهیزات می دانند. فن ها وظیفه دارند که هوای گرم یا سرد عبوری از کویل ها و هوای تمیز شده توسط فیلترها را در دستگاه های تهویه مطبوع جا به جا کنند. هواکش ها به دو نوع جریان محوری و گریز از مرکز طراحی و تولید می شوند که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند.

مزایای استفاده از سیستم های تهویه مطبوع 

دستگاه های تهویه مطبوع در محیط های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی استفاده می شوند و استفاده از این سیستم ها می تواند مزایای زیادی را برای ساکنین ساختمان ایجاد کرده که عبارتند از : 

  1. کنترل رطوبت به وسیله رطوبت دهی و خشک کردن 
  2. کنترل دمای محیط از طریق گرمایش و سرمایش 
  3. تولید هوای پاک و سالم 
  4. کنترل سرعت وزش هوا و تصفیه آن

کاربرد تجهیزات تهویه مطبوع 

امروزه از دستگاه های تهویه مطبوع در هرمکانی جهت ایجاد سرمایش و گرمایش استفاده می شود که  بعضی از این اماکن شامل: 

  1. هتل 
  2. بیمارستان 
  3. کارگاه و کارخانه 
  4. اماکن تفریحی و فرهنگی 
  5. مجتمع های اداری و تجاری 
  6. سالن های ورزشی 

انواع سیستم تهویه مطبوع 

  1. یکپارچه یا مرکزی 
  2. مستقل 
  3. ترکیبی

سیستم مرکزی 

سیستم مرکزی یا یکپارچه به سیستمی گفته می شود که از یک موتورخانه مرکزی تشکیل شده است و قسمتی از آن بر روی بام یا در زیر زمین نصب می شود. تجهیزاتی مثل هوارسان، چیلر، بویلر در دسته بندی سیستم یکپارچه یا مرکزی قرار می گیرند.

سیستم مستقل

در این سیستم هر واحد به طور مستقل دارای سیستم تهویه مطبوع است که همین امر باعث می شود هزینه بهای انرژی و تعمیرات و نگه داری دستگاه ها بر عهده هر واحد باشد. سیستم هایی مثل اسپلیت، کولر آبی، پکیج، رادیاتور از انواع سیستم های مستقل تهویه مطبوع می باشند.

سیستم ترکیبی 

سیستم ترکیبی همان طور که از نام آن مشخص می باشد از مجموعه سیستم مستقل و مرکزی تشکیل شده است. در بعضی از ساختمان ها از سیستم ترکیبی استفاده می کنند و بدین صورت که موتورخانه گرمایش مرکزی به همراه رادیاتورها برای گرمایش، سیستم داکت اسپلیت یا کولر آبی جهت سرمایش محیط طراحی می شود.

اهمیت سیستم تهویه مطبوع 

سیستم تهویه مطبوع در مصارف خانگی و صنعتی جهت تولید کنترل دما و رطوبت کاربرد دارد. همان طور که می دانید گرد و غبار و آلودگی در منازل مسکونی می تواند به سلامتی افراد آسیب وارد کند و به همین علت برای جلوگیری از ورود آلودگی به ساختمان های مسکونی از سیستم های تهویه مطبوع استفاده می کنند. این سیستم ها علاوه بر تصفیه و مطبوع نمودن هوای داخلی ساختمان، گرمایش و سرمایش مورد نیاز را تامین می کنند. یکی از دلایلی که از تجهیزات تهویه مطبوع در مکان های مختلف استفاده می شود ایجاد گردش مناسب هوا و تنظیم رطوبت محیط می باشد.

رطوبت بالا در ساختمان باعث کاهش عمر مصالح ساختمان و ایجاد قارچ و کپک می شود که همین مسئله می تواند بر سلامت انسان اثر منفی بگذارد. از تجهیزات تهویه مطبوع علاوه بر ساختمان های مسکونی در صنعت هم بسیار استفاده می شود. در پروسه تولید گازهای شیمیایی زیادی تولید شده و در فضا منتشر می شود و به همین علت برای سلامتی کارکنان فضاهای صنعتی استفاده از سیستم های تهویه مطبوع یکی از موارد ضروری و مهم محسوب می شود. استفاده از این تجهیزات تنفس و فعالیت کارکنان را در محیط های صنعتی آسان کرده و باعث افزایش راندمان کاری افراد می شود. تهویه مطبوع در ایران شامل سرمایش گرمایش و نیاز هایی از این دست می شود. برای دریافت مشخصات بیشتر با کارشناسان فروش در تماس باشید.

    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...