فلومتر التراسونیک

این تجهیز نوعی فلومتر است که از طریق ارسال و دریافت امواج مافوق صوتی(اولتراسونیک) برای اندازه گیری میزان فلوی سیال عمل می‌کند.

انواع دبی سنج‌های اولتراسونیک

به طور کلی دبی سنج‌های اولتراسونیک از نظر تکنولوژی به کار رفته در ساخت، در دو نوع زیر قرار می‌گیرند:

  1. فلومتر اولتراسونیک زمان انتقال
  2. فلومتر اولتراسونیک اثر داپلر

فلومتر های اولتراسونیک زمان انتقال

این دبی سنج ها جهت عملکرد از اختلاف زمانی بین سیگنال ارسال و دریافت شده، استفاده کرده و به وسیله‌ی یک ترانسمیتر، از این اختلاف زمانی برای اندازه گیری میزان فلوی سیال استفاده می‌کند. فلومترهای زمان انتقال دارای دو نوع V شکل و Z شکل هستند.

فلومترهای اولتراسونیک نوع Z

 در این مدل از جریان سنج‌ها، دو ترانسدیوسر، در دو سمت مقابل لوله‌ی انتقال و به صورت زاویه‌ی 45 درجه نسبت به هم قرار گرفته‌اند. یکی از این ترانسدیوسر ها موج اولتراسونیک را به سمت پایین و ترانسدیوسر دیگر سیگنال اولتراسونیک را به سمت بالا ارسال می‌کند. زمانی که جریان سیال برقرار نباشد، میزان سرعت سیگنال ارسالی و دریافتی یکسان است ولی زمانی که جریان سیال برقرار می‌شود، سرعت موج ارسال شده رو به پایین بیشتر از موج ارسال شده رو به بالا است که با اندازه گیری این اختلاف زمانی بین دو موج ارسال شده می‌توان میزان فلوی سیال داخل لوله را محاسبه کرد که این کار را ترانسمیتر بر عهده دارد.

فلومتر التراسونیک نوع z

فلومتر اولتراسونیک نوع V

این فلومتر از دو سنسور تشکیل شده است که به صورت مورب در مقابل یکدیگر و با زاویه‌ی 45 درجه قرار گرفته است. ترانسدیوسر فرستنده یک موج اولتراسونیک را ارسال کرده و به سمت مقابل در داخل لوله برخورد می‌کند این موج مافوق صوت پس از برخورد با جداره‌ی داخلی لوله به سمت ترانسدیوسر گیرنده حرکت می‌کند نکته لازم به ذکر این است که سرعت ارسال و دریافت موج هنگامی که در لوله جریانی نباشد با زمانی که در داخل لوله جریان سیال برقرا باشد تفاوت داشته و از طریق محاسبه‌ی این اختلاف زمانی و تبدیل آن به میزان فلوی جریان توسط ترانسمیتر، می‌توان میزان جریان را به دست آورد. برای دریافت کاتالوگ و قیمت فلومتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ادامه متن در پایین صفحه ...




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

نحوه استفاده از فلومترهای اولتراسونیک

جریان سنج های مافوق صوت معمولاً برای اندازه گیری سرعت مایعاتی که اجازه عبور امواج مافوق صوت را می دهند مانند آب ، گوگرد مذاب ، مایعات برودتی و مواد شیمیایی استفاده می شود.

طرح های زمان حمل و نقل نیز برای اندازه گیری جریان گاز و بخار موجود است. مراقب باشید زیرا مایعاتی که انرژی اولتراسونیک را عبور نمی دهند ، مانند بسیاری از انواع دوغاب ، نفوذ امواج اولتراسونیک به مایع را محدود می کند.

در جریان سنج های مافوق صوت داپلر ، مایعات مات می توانند نفوذ امواج مافوق صوت را در نزدیکی دیواره لوله محدود کنند ، که می تواند دقت را کاهش داده و یا باعث عدم اندازه گیری جریان سنج شود.

هنگامی که یک مایع مات امواج مافوق صوت را تا حدی ضعیف می کند که موج به گیرنده نرسد ، جریان سنج های اولتراسونیک زمان ترانزیت نمی تواند کار کند.

صنایع مورد استفاده

صنایع به ترتیب بالاتر و پایین تر عبارتند از :

  1.  نفت و گاز
  2.  آب و فاضلاب
  3. نیرو
  4.  مواد شیمیایی
  5.  مواد غذایی و آشامیدنی
  6. داروسازی
  7. فلزات و معادن
  8.  خمیر کاغذ
  • سوالات متداول
ایمیل(اختیاری):
کد مقابل را وارد کنید ...