• 598
  • 4692 مرتبه
پمپ پشت تراکتوری چیست؟

پمپ پشت تراکتوری چیست؟

سه شنبه 17 بهمن 1402

در زمین‌های کشاورزی برای انتقال آب منابع مختلف از انواع پمپ کشاورزی استفاده می‌شود. همانطور که مشخص است به جز موتورپمپ که از سوخت های فسیلی تغذیه می‌شوند، سایر پمپ‌ها برقی بود و نیروی محرکه چرخش آنها الکتروموتوری تکفاز یا سه فاز می‌باشد. در برخی از زمین‌ها که به برق دسترسی ندارند یا برق به هر علت قطع است و نیاز به پمپاژ آب و آبیاری می‌باشد، می‌توان از نیروی چرخشی موتور تراکتور جهت چرخش روتور پمپ بهره برد. تراکتور وسیله‌ای است که در اکثر زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین خاطر مشکل برق را می‌تواند جبران کرده و از آن به عنوان راه‌انداز پمپ استفاده کرد. پمپی که روی تراکتور نصب می‌شود و از نیروی چرخشی موتور تراکتور بهره می‌برد به پمپ پشت تراکتوری معروف است. این پمپ به نوعی پمپ کشاورزی محسوب می‌شود.

گاردان تراکتور به تنهایی دور کمی دارد و به عنوان مثال در تراکتورهای فرگوسن که در ایران شهرت به سزایی نیز دارند، تنها 500 دور در دقیقه بدون گاز خواهد داشت. از طرفی پمپ آب با دورهای بالای 1500 راندمان و آبدهی مناسب را خواهد داشت. برای این منظور نیاز است که دور تراکتور به وسیله ابزاری حداقل با نسبت 1 به 3 افزایش داده شود که حداقل 1500 دور در دقیقه خروجی داشته باشد. چنین ابزاری گیربکس یا تسمه و پولی می‌تواند باشد. در ادامه این مقاله کالاصنعتی به معرفی پمپ پشت تراکتوری و انواع آن پرداخته خواهد شد. برای اطلاع از قیمت پمپ کشاورزی با کارشناسان فروش در تماس باشید.

پمپ پشت تراکتوری

انواع پمپ پشت تراکتوری

  • پمپ حلزونی پشت تراکتوری
  • پمپ طبقاتی و فشار قوی پشت تراکتوری

پمپ حلزونی پشت تراکتوری

پمپ‌های اتا از نوع سانتریفیوژ حلزونی جز پمپ‌های پشت تراکتوری هستند که استفاده گسترده‌ای در زمینه کشاورزی دارند. پمپ حلزونی پشت تراکتوری دارای یک پروانه سوار بر شفت است که داخل یک محفظه حلزونی قرار گرفته و چرخش شفت و در پی آن پروانه توسط نیروی محرکه موتور تراکتور انجام می‌شود.

پمپ طبقاتی پشت تراکتوری

پمپ‌های طبقاتی نیز نوعی از پمپ سانتریفیوژ هستند که از چند مرحله پروانه تشکیل شده است. در پمپ آب پشت تراکتوری طبقاتی، پروانه‌ها بصورت پشت سرهم در داخل دیفیوزر قرار گرفته‌اند و برای زمین‌های بزرگتر که لازم است حجم بیشتری از آب به فاصله بیشتری پمپاژ شود مناسب می‌باشد.

پمپ فشار قوی پشت تراکتوری

پمپ فشار قوی نیز همانند پمپ طبقاتی است و در واقع پمپ فشار قوی اصطلاح کلی‌تری بوده که انواع بیشتری دارد اما منظور از پمپ فشار قوی پشت تراکتوری همان پمپ طبقاتی است که قابلیت ایجاد فشارهای بیشتری را دارد.

انواع پمپ پشت تراکتوری از لحاظ نوع تجهیز تغییر دور موتور

  1. پمپ پشت تراکتوری با گیربکس
  2. پمپ پشت تراکتوری با تسمه و پولی

تنها مشکل و شاید بزرگترین مشکل راه‌اندازی پمپ با تراکتور، دور کم گاردون آن است. به عنوان مثال تراکتور فرگوسن که یکی از انواع پر کاربرد در ایران است، بدون گاز حدود 500 دور خروجی دارد. این در حالی است که برای راه‌اندازی یا به عبارتی راندمان مناسب در پمپ‌ها، حداقل 1500 دور نیاز است. در این موارد، استفاده از گیربکس پشت تراکتوری می‌تواند بهترین گزینه به شمار رود. البته راهکارهایی نظیر استفاده از تسمه و پولی یا دنده زنجیر نیز می‌تواند انجام شود. اما با توجه به دور بالا، حتما باید حفاظ مناسب برای دنده زنجیر و تسمه پولی در نظر گرفته شود تا کمترین خطر را داشته باشد.

گیربکس پشت تراکتوری

یکی از معروف‌ترین ابزارها برای افزایش دور خروجی تراکتور، استفاده از گیربکس پشت تراکتوری است. گیربکس پشت تراکتوری با استفاده از دو چرخدنده که روی هم قرار دارند، دور را سه برابر می‌نماید و برای تجهیزات تا 50 اسب بخار می‌تواند بهترین راندمان را داشته باشد.

برندهای گیربکس پشت تراکتوری

در ایران برندهای زیادی برای تولید گیربکس پشت تراکتوری وجود دارد اما یکی از بهترین شرکت‌های سازنده گیربکس و پمپ پشت تراکتوری، سهند پمپ تبریز که در این بخش بسیار کار کرده و تجربه و کیفیت بالایی دارد.

برندهای گیربکس پشت تراکتوری

تسمه پولی

علاوه بر گیربکس، با استفاده از تسمه و پولی نیز می‌توان دور خروجی تراکتور را افزایش داد که به دلیل ایمنی پایین، اصلا توصیه نمی‌شود. اما نکته بسیار مهم برای استفاده از تسمه پولی برای پمپ پشت تراکتوری، چپ‌گرد و راست‌گرد بودن پمپ است. بسته به اینکه پمپ مورد استفاده شما از کدام نوع است، می‌توان از دو مدل شاسی برای تسمه و پولی افزاینده استفاده کرد.

تغییر دور خروجی تراکتور با تسمه و پولی

بستن پمپ پشت تراکتوری با تسمه و پولی در کالاصنعتی

گروه کالاصنعتی این امکان را دارد که شاسی پمپ را به خوبی با گیربکس صنعتی یا تسمه پولی کوپل و متصل کرده و تحویل دهد. همانطور که قبلا هم اشاره شد، در بستن پمپ بر روی تراکتور با تسمه و پولی باید به جهت چرخش پمپ دقت کرد. در پمپ‌هایی که راست‌گرد هستند، باید تسمه و پولی پشت پمپ واقع شود که بسیار سخت است و اگر چپ‌گرد باشد، نوع شاسی ساده‌تر بوده و تسمه و پولی در سمت تراکتور واقع می‌شود. در شکل زیر یک نمونه شاسی آماده شده برای پمپ چپ‌گرد نمایش داده شده است.

پمپ پشت تراکتوری

جمع بندی

در مکان‌ها و شرایطی که دسترسی به برق وجود ندارد، برخی کشاورزان برای آبیاری زمین‌های خود از پمپ پشت تراکتوری استفاده می‌کنند. این پمپ در پشت تراکتور نصب شده و بجای داشتن موتوری برقی از نیروی چرخشی موتور تراکتور استفاده می‌کند. در واقع پمپ توسط گیربکس یا تسمه و پولی به گاردان تراکتور متصل شده چرخش میل گاردان، چرخش محور پمپ را انجام داده و کار پمپاژ آب بدین طریق انجام می‌شود. پمپ پشت تراکتوری انواع مختلفی می‌تواند باشد و اکثر پمپ‌های سانتریفیوژ، طبقاتی، حلزونی و فشار قوی که در عرصه کشاورزی کاربرد دارند، می توانند با موتور تراکتور کوپل شده و در شرایط ضروری از آنها بهره برد. جهت خرید پمپ آب پشت تراکتوری با گیربکس یا تسمه و پولی بصورت سفارشی می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 3
    سلام، پمپ که بصورت پک و کامل یکجا باشه برای پشت تراکتور بخوایم وصل کنیم وجود داره یا فقط باید بصورت گیربکس جدا یا با تسمه بگیم نصب کنن برامون؟
    • کاربر سایت

      1402/12/02 12:16:35
      • 0
      • 1

      سلام جناب نیستانی عزیز، وقت شما بخیر

      بله پمپ پشت تراکتوری بصورت کامل و یکپارچه وجود داره و بعضی از شرکت های خارجی مثل برند کادوپی ایتالیا تولید می کنند. اما معمولا به سختی در ایران پیدا می شوند و پیشنهاد می شود پمپ پشت تراکتوری از نوع کوپل با گیربکس افزاینده استفاده کنین.

    • 0
    • 4
    سلام و وقت بخیر، در شهرستان فارسان هستم و آب رودخانه رو میخواهم به زمین برسونم. موتورپمپ دیزلی دارم که قبلا بوسیله اون آب را به استخرم میریختم. اما الان میخوام از پمپ آب پشت تراکتوری استفاده کنم. پمپ خاصی برای اینکار دارید؟
    • کاربر سایت

      1402/11/24 08:53:15
      • 0
      • 3

      سلام جناب فکوری گرامی، وقت شما بخیر

      ببینید هر دو پمپی که ذکر کردید چه موتورپمپ چه پمپ آب پشت تراکتوری در زمان هایی که دسترسی به برق وجود ندارد گزینه مناسبی هستند. از اونجایی که موتور پمپ دارید خب پیشنهاد میشه از همون استفاده کنید اما اگه به دلایلی میخواهید از پمپ پشت تراکتوری استفاده کنین برای راهنمایی بیشتر با شماره 02191304300 تماس بگیرید.

    • 0
    • 4
    سلام و روز خوش بنده میخواستم پشت تراکتورم پمپ نصب کنم و مقاله شما رو مطالعه کردم و توصیه شده بود که از روش گیربکس استفاده شود. میخواستم بپرسم مشکل استفاده از تسمه و پولی چیست؟
    • کاربر سایت

      1402/11/14 14:08:35
      • 0
      • 3

      سلام جناب رضازاده گرامی، وقت جنابعالی بخیر

      بینید از هر دو روش تغییر دور یعنی گیربکس افزاینده و تسمه و پولی می توانید استفاده کنید اما روش گیربکس به دلیل داشتن امنیت و بازدهی بیشتر گزینه مناسب تری است.

    • 0
    • 6
    سلام و وقت بخیر، تراکتوری که بنده دارم دور موتور نهایتا 400 دور در حالت بدون حرکت داره. برای اینکه بخوام پمپ بهش وصل کنم چه گیربکسی پیشنهاد می کنید؟
    • کاربر سایت

      1402/09/18 10:27:09
      • 0
      • 5

      سلام آقای طبرستانی

      معمولا پمپ هایی که پشت تراکتور نصب میشن با دور موتور 1500 دور کار میکنن. برای مورد شما نصب گیربکس افزاینده با نسبت 1 به 4 تولید سهند پمپ تبریز پیشنهاد می شود.